Ga naar inhoud

PhpMyAdmin probleempje [OPGELOST]

anoniem

Aanbevolen berichten

Na eerder een server onder WindowsXp draaiende gehad te hebben wilde ik nu W2003 server 5.2 gebruiken om een server op te zetten. De installatie van W2003 is goed verlopen. Vervolgens MySQL 5.0.37 geinstalleerd en volgens mij draait deze ook goed. Ik zie hem bij de services staan als gestart. PHP 5.2.1 geinstalleerd en ook deze lijkt goed te werken. Met PHPinfo kan ik de configuratie bekijken en eenvoudige PHP pagina's worden ook goed weergegeven. Om een nwe database aan te kunnen maken PHPMyAdmin 2.10.0.2 geinstalleerd en daar loop ik tegen een probleem op. Ik krijg een foutmelding: "Kan de mysql extentie niet laden,<br />Controleer de PHP Configuratie". Wanneer ik vervolgens naar de link in de documentatie spring wordt ik helaas niet veel wijzer: [quote:8d3843ccb6][b:8d3843ccb6]1.20 I receive the error "cannot load MySQL extension, please check PHP Configuration".[/b:8d3843ccb6] To connect to a MySQL server, PHP needs a set of MySQL functions called "MySQL extension". This extension may be part of the PHP distribution (compiled-in), otherwise it needs to be loaded dynamically. Its name is probably mysql.so or php_mysql.dll. phpMyAdmin tried to load the extension but failed.[/quote:8d3843ccb6] Ik heb zelf in ieder geval het idee dat de koppeling tussen PHP en MySql niet helemaal lekker is, ik heb alleen geen idee welke parameter ik aan moet passen/in moet vullen en met welke waarde. Ik vermoed dat het in de php.ini zit maar voor hetzelfde geld moet ik het in my.ini zoeken. Ook het installeren van een bulletinbord lukt niet, daar krijg ik de melding dat het gekozen database systeem niet ondersteund wordt maar ik heb het vage vermoeden dat dit veroorzaakt wordt door hetzelfde probleem. Wie kan mij op weg helpen om dit euvel te verhelpen ? Alvast bedankt, John
Link naar reactie
Staat het betreffende dll-bestand wel in de extentions directory (ik weet even niet de exacte naam van de directory, maar het is een map binnen de PHP-installatie waarin alle dll's van de extenties staan). Je kunt ook nog eens een kijkje nemen in de logboeken van Windows. Afhankelijk van de logging-instellingen van PHP kan het goed zijn dat je hier nog iets van aanvullende informatie kunt vinden.
Link naar reactie
Het probleem bleek hem inderdaad in de extenties te zitten. Toen ik ging kijken of de betreffende bestanden wel aanwezig waren bleek zelfs dat de gehele "ext" directorie niet aanwezig was. Waarschijnlijk niet goed aangegeven tijdens de installatie. Nadat ik de installatie opnieuw had doorlopen en aan had gegeven welke extenties ik wilde gebruiiken draaide het geheel probleemloos. Bedankt voor het meedenken en de reacties. John
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...