anoniem Geplaatst: 19 maart 2007 Delen Geplaatst: 19 maart 2007 beste, ik heb 2 domeincontrollers die mijn domein onderhouden (DC1 = hoofd, DC2 = 2e). nu wil ik voor een korte periode graag 1 domeincontroller inclusief 2 pc'tjes even verhiuzen naar een andere lokatie. dit wordt DC2 hoe doe ik dit het beste? mijn home drives staan nl op de achterblijvende DC1, en ook alle profielen inclusief documents/application data/desktop. nu zijn beide DC's wel global catalogs (alhoewel ik niet getest heb in dit netwerk of de pc's kunnen inloggen op DC2), maar wat is de volgende stap om de 2 DC's te connecten? ik neem aan gewoon via VPN, maar hoe verbind ik 2 servers via VPN aan elkaar? of is dit uberhaupt wel de logische stap? de lokatie waarnaar DC2 gaat verhuizen, heeft ook een paar pc's die op dit moment dus via vpn (per client/user) inbellen op de 1e DC. DC2 is nl een backup server die niet altijd aanstaat. alvast bedankt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 20 maart 2007 - Gaat het hier om een Windows NT domein of Windows 2000/2003 domein? - Waarom moet die tweede DC mee naar de andere lokatie? - Wel eens gedacht om een terminal server te installeren op de hoofdlokatie? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 20 maart 2007 oi, het is een win2003 domein, draait niet native overigens. de reden dat de 2e DC meemoet naar de locatie, is domweg omdat er totaal geen netwerk is. de 2e DC moet dus het netwerk gaan facililiteren. maar dan wel graag dat de users bij hun documenten en homefolder op de hoofdlokatie kunnen. een terminal server heb ik getracht op te zetten, maar aangezien ik niet de voordelen daarvan inzie, ben ik daar niet verder mee gegaan. mijn kennis voor terminal servers is trowuens denk ik ook ontoereikend. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 21 maart 2007 De voordelen van een terminal server zijn in jouw geval voornamelijk dat de gebruikers op de tweede lokatie lekker snel bij hun documenten kunnen. Als je een gemiddeld Word-bestand over een VPN verbinding lokaal gaat openen kun je wel even een bakkie koffie gaan halen, laat staan als je dat met 3 man tegelijk doet. Kortom, dat is niet echt een werkbare situatie. Een terminal server sessie kost niet zo veel bandbreedte en de gebruikers zitten te werken op een server op de hoofdlokatie, dus alle bestanden en programma's openen net zo snel als op een PC die op die lokatie staat. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 21 maart 2007 ik heb wel eens een terminal server geprobeerd, maar volgens mij begon hij toen te zeuren over licenties van de software die ik dan maar nog 20 dagen mocht gebruiken of zo. ik wil het wel weer doen, misschien leer ik daar weer wat van. hoe zet ik zoiets op? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 21 maart 2007 Niet alle software is per definitie geschikt voor gebruik op een terminal server. Je moet er in ieder geval wel rekening mee houden dat wanneer je software gaat installeren op een terminal server, je deze in install mode zet. Hierdoor worden namelijk de rechten op de geinstalleerde bestanden en registry keys goed gezet voor de inloggende gebruikers. Ook moet je zorgen voor een license server en terminal server client licenties. Als je geen licenties hebt, kun je je terminal server 120 dagen gebruiken (voor Windows 2000 geldt een periode van 90 dagen). Ik stel echter voor om je eens goed te laten voorlichten door een ICT dienstverlener, of misschien zelfs door een dienstverlener het een en ander in te laten richten. Ik weet nog wel een goed adresje... :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 22 maart 2007 kijk, dit allemaal zzou perfect en hartstikke leuk zijn ware het niet dat het echt maar voor tijdelijk is. ik zou graag willen (lijkt mij tenminste minste werk/aanpassing) om gewoon alleen fysiek een klein deel van het netwerk te verhuizen, en daarna gewoon weer terug. het gaat nl echt om een weekje of zo. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 22 maart 2007 Als het om zo'n korte tijd gaat, zou ik geen moeite doen en gewoon de 2e DC laten staan waar hij nu staat. Gebruikers op de andere lokatie kunnen door middel van een VPN inloggen op het netwerk op de hoofdlokatie. Je zal alleen merken dat het openen van bestanden lang zal duren. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 maart 2007 Auteur Delen Geplaatst: 22 maart 2007 en daar zit denk ik het probleem. het is geen moeite om de 2e DC te verplaatsen. het betreft een backup DC die toch pas net is aangemeld in het domein. denk je niet dat het netwerk sneller is als ik gewooon die dc verplaats? eigelijk, als het netwerk werkt zonder de DC's en we kunnen gewoon volstaan met de lokale profielen op de pc's, dan is dat misschien ook een optie. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 april 2007 Auteur Delen Geplaatst: 3 april 2007 hm...het laatste is het geval geweest. de clients hebben we gewoon in een werkgroep gezet en de server was voor de kat zn viool meegegaan. volgende stap is dan toch maar even kijken hoe we op lokatie dus gewoon verder kunnen werken wanneer de master DC uitvalt. want daar gaat het tenslotte allemaal om. en uiteraard beetje verdiepen in terminal services. lijkt me een itneressant onderwerp nu je het zo een beetje hebt aangesneden Leo S. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 april 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2007 Als je bang bent dat je enige domain controller uitvalt, is het uiteraard altijd aan te raden om een tweede domain controller te laten draaien... Een terminal server is zeker een goede optie om makkelijk vanaf externe lokaties, de gebruikers op je netwerk te laten werken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 april 2007 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2007 de reden dat ik al deze vragen stel, is eigelijk dat ik op termijn de back up server de main server wil laten worden uiteindelijk. de processor is nl 2 keer zo snel. feit is alleen dat mijn main server gewoon goed loopt, de clients hebben geen last van dat de DC maar een 450 mhz procje heeft. en ik moet ook zeggen, de processor load komt zelden boven de 10% van de huidige 1e DC. (dus de 450 mhz). dat wordt natuurlijk adners zodra ik die terminal services ga uitproberen (vermoed ik, want totaal nog geen kennis op dat gebied). vooralsnog ben ik ook van mening dat het nog niet echt nodig is, aangezien er maar 1 medewerker met een laptop is. de andere remote locaties maken zelden gebruik van de server. het enige is dat wanneer verschillende gebruikers 1 zelfde mailbox open hebben staan, het enige momenten/minuten duurt voordat alle lokale kopieen goed gesynct zijn. een verwijderde afspraak is pas na een minuut verdwenen uit alle andere kopieen van dezelfde agenda. op dit moment heeft de backup DC ook niet echt een actieve rol in het hele proces. ik boot hem wekelijks op om te syncen met de andere DC, maar verder is het nog een testbak voor SP2. (welke nog niet is geinstalleerd op 1e DC) any hints? Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen