anoniem Geplaatst: 19 juni 2006 Delen Geplaatst: 19 juni 2006 Ik heb net een nieuwe server neergezet, w2k server erop gezet en alles ingesteld. Nu krijg ik tijdens het aanmelden van de eerste (test) mPC in het nieuwe domijn een melding dat het ' aantal per server bereikte seats bereikt is'. Het vervelende is, dat op de ' oude' server destijds 50 seats zaten, terwijl op de ' nieuwe' slechts 2 aanwezig zijn???? Ik snap eigenlijk niet helemaal heel goed hoe dat seats gebeuren werkt, alleen maar dat ik gewoon legaal (als school betaal je er natuurlijk netjes voor) w2k server heb geinstalleerd met de CD die wij altijd al hebben. In de licentieverlening staat nu (op de nieuwe server) Windows Server: aantal per seat aangeschaft: 0, aantal per seat toegewezen:0, aantal per server aangeschaft: 5 (en dat zijn er 50 bij de ' oude' server), aantal per server bereikt:7 (bij de oude staat daar -52!) Kan iemand mij alstublieft uitleggen wat dit alle betekend? Kan ik straks opnieuw w2kserver installeren of zit ik goed en kan ik over een paar dagen alle machines overzetten naar het nieuwe domein? Thor2002 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juni 2006 Auteur Delen Geplaatst: 19 juni 2006 Ik denk dat je beter ff naar MS kan bellen, daar kunnen ze je haarfijn uitleggen wat er aan de hand is en wat jullie als school moeten doen. Succes! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 juni 2006 Auteur Delen Geplaatst: 20 juni 2006 Met de license-manager kun je de (aanwezige!) licenties invoeren. Wel vreemd dat ie op "2" staat. Moet uiteraard wel overeengekomen met het aantal aangeschafte licenties, die niet ook op andere servers geinstalleerd zijn. Het maffe/lucratieve is dat je niet alleen voor de client betaalt, maar ook voor elke connectie met elke server. 10 clients en 1 server dan ook voor de server 10 licenties. 10 clients en een server erbij ? dan ook 10 CAL's erbij. Ik denk dat Bill niet echt arm is. Maar idd, MS zelf kan je het beste voorlichten in deze. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 juni 2006 Auteur Delen Geplaatst: 21 juni 2006 [quote:050723097c="AmezorC"]Het maffe/lucratieve is dat je niet alleen voor de client betaalt, maar ook voor elke connectie met elke server.[/quote:050723097c] Dit is niet helemaal waar. Je betaalt niet voor iedere connectie naar iedere server. Dat zou betekenen dat bedrijven met een serverpark van 50 servers, ook 50 keer de hoeveelheid benodigde CAL's moet aanschaffen? In een Active Directory omgeving, hoef je voor iedere client (user of device), maar één licentie aan te schaffen, ongeacht hoe groot de omgeving is. Ook bij de migratie naar een ander domein, kun je deze CAL's gewoon meenemen, mits ze voor dezelfde of een nieuwere versie van het server OS zijn. User CAL's voor een Windows 2003 omgeving mag je dus gebruiken in een Windows 2000 omgeving. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 juni 2006 Auteur Delen Geplaatst: 21 juni 2006 [quote:e206312195="Leo S"]Dit is niet helemaal waar. Je betaalt niet voor iedere connectie naar iedere server. Dat zou betekenen dat bedrijven met een serverpark van 50 servers, ook 50 keer de hoeveelheid benodigde CAL's moet aanschaffen?[/quote:e206312195] In die veronderstelling was ik wel ja. Blijkbaar zit/zat ik er naast ? Is mogelijk, is al een tijdje terug dat ik het moest uitzoeken... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 juni 2006 Auteur Delen Geplaatst: 22 juni 2006 Okiedo, Ik zal eens met onze 'expert' gaan praten, die heeft weer connecties met Bill (hij is ook MCSE). Ik blijf het vreemd vinden dat deze, via APS verkregen cd van windhoos 2000 server vrijwel automatisch van bepaalde waardes uit blijkt te gaan. Ik heb tijdens het installeren (dacht ik...) niet ingevuld dat we met maar 2 clientseats werken.....En om nou met aps contact op te nemen, enkele (telefonisch benaderde) medewerkers daar weten nauwelijks hoe hun eigen website werkt. Ik speel e.e.a. even door, tenzij er nog leden zijn die nog een punt hebben? Thor2002 Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen