Ga naar inhoud

Eigen server : Windows 2000 Prof. of Server ?

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb thuis een PC staan die ik gebruik als web- en fileserver. Op deze server had ik Windows 2000 Professional draaien als OS. Nu is de harde schijf dusdanig overleden dat er niet meer van te booten valt (de data is nog wel bereikbaar als slave in een andere PC). Ik heb nog een andere lege harde schijf liggen en wil daar weer een OS op gaan installeren. De vraag is nu even of ik weer Windows 2000 Professional zal installeren of dat ik Windows 2000 Server zal installeren. Wat zijn de voor- en nadelen van de Server editie t.o.v. de Prof. editie? Ook heb ik naar ClarkConnect gekeken, alleen zit ik daar nog heel erg over te twijfelen, omdat ik niet weet hoe ik daarop m'n www-data terug kan zetten (html, php en mysql bestanden). Hopelijk kan iemand tips en aanbevelingen geven.
Link naar reactie
De server edition heeft meer megelijk heden zoals Active directory, media server, Mail server, vpn server etc etc... Wat je het beste kan doen is, er zijn programma's waarmee je in de nacht je pc op standby kan zetten zodat die bv de volgende dag om 8 uur weer van zelf aan gaat. bespaar je wel levensduur van je pc componenten.
Link naar reactie
De server edition heeft meer mogelijk heden zoals Active directory, media server, Mail server, vpn server etc etc... Wat je het beste kan doen is, er zijn programma's waarmee je in de nacht je pc op standby kan zetten zodat die bv de volgende dag om 8 uur weer van zelf aan gaat. bespaar je wel levensduur van je pc componenten.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:c388f6d6ac="Leo S"][quote:c388f6d6ac="rolfb"]clarkconnect heeft standaard ondersteuning voor php, mysql en uiteraard html.[/quote:c388f6d6ac] Ik geloof dat de keuze voor een OS gemaakt moest worden tussen Windows 2000 professional of server...[/quote:c388f6d6ac] TS heeft een impliciete vraag over CC gesteld die ik graag & makkelijk beantwoord.
Link naar reactie
[quote:abbc6790b8="Venzent"]Een server heeft alleen nut als je een domein wilt gaan draaien. Indien je een servertje op wilt zetten voor web/mail/ftp etc etc volstaat een "workstation" OS.[/quote:abbc6790b8] Het OS op een computer bepaalt nog niet de rol die hij heeft in een netwerk. Je kan namelijk prima van een Windows XP machine een webserver maken door gebruik te maken van de ingebouwde IIS (met bovengenoemde restrictie), Apache, of andere webserver-software. Zo is er ook andere server-software beschikbaar. Ook kun je XP standaard al als fileserver gebruiken, om maar even een paar voorbeelden te noemen. Aan de andere kant ken ik mensen die de meest vette games spelen op een computer waar Windows Server 2003 op draait...
Link naar reactie
[quote:beeef1c243="Leo S"][quote:beeef1c243="Venzent"]Een server heeft alleen nut als je een domein wilt gaan draaien. Indien je een servertje op wilt zetten voor web/mail/ftp etc etc volstaat een "workstation" OS.[/quote:beeef1c243] Het OS op een computer bepaalt nog niet de rol die hij heeft in een netwerk. Je kan namelijk prima van een Windows XP machine een webserver maken door gebruik te maken van de ingebouwde IIS (met bovengenoemde restrictie), Apache, of andere webserver-software. Zo is er ook andere server-software beschikbaar. Ook kun je XP standaard al als fileserver gebruiken, om maar even een paar voorbeelden te noemen. Aan de andere kant ken ik mensen die de meest vette games spelen op een computer waar Windows Server 2003 op draait...[/quote:beeef1c243] Volgens mij zeg je hetzelfde als ik bedoel, zoals je zelf al aangeeft kan XP prima "server-applicaties" draaien, en je kan ook games draaien op 2003 server (al is dat laatste leuk dat het kan, maar je raadt geen 2003 server aan als game-pc, al is het maar omdat standaard een heleboel disabled is). Ik geef alleen maar aan dat in het geval van de TS w2k3 overbodig is als je geen domein (oid) gaat draaien.
Link naar reactie
[quote:ec0f552e42="Venzent"]Ik geef alleen maar aan dat in het geval van de TS w2k3 overbodig is als je geen domein (oid) gaat draaien.[/quote:ec0f552e42] Dat durf ik zo niet te zeggen. Windows 2000 Server heeft uiteraard IIS aan boord, waarmee je in tegenstelling tot de IIS in Windows XP wel meerdere sites kan hosten. Als je je dus niet wil verdiepen in aparte software zoals Apache, zou ik zeker een server-versie van Windows draaien.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...