anoniem Geplaatst: 29 januari 2006 Delen Geplaatst: 29 januari 2006 Hallo allemaal! Ik speel al een tijdje met het idee om een eigen mailservertje neer te zetten. Ik wil namelijk graag al mijn email overal via internet kunnen checken. Aangezien mijn hostingprovider geen IMAP ondersteunt en te weinig opslagspace biedt, leek het me geen onaardig idee om zelf een mailservertje op te zetten. Ik heb hiervoor het volgende beschikbaar: Oude Pentium 350mhz, 128mb --> is inmiddels 256mb, 6gb (die puur en alleen als mailservertje en printservertje hoeft te dienen, verder niets) Domeinnaam met DNS-beheer Aardige internetverbinding Ik wil m'n mail niet op de gebruikelijke manier aan m'n servertje koppelen, maar laten forwarden. Dan weet ik zeker dat ik geen mail mis als mijn servertje even dood is (wat niet te hopen is natuurlijk ;-)). Nu is mijn vraag: wat kan ik hier het beste voor gaan gebruiken? Erg mooi lijkt het me om Windows Small Business Server 2003 te installeren: dan heb ik meteen alles wat ik nodig heb (Exchange), het is niet al te moeilijk en redelijk gebruiksvriendelijk. Enige nadeeltje: SBS 2003 vraagt 256mb geheugen, en dat heb ik niet (aan een tweede reepje 128mb pc100 double-sided is erg lastig te komen). Een andere optie is een Windows 2000 versie met een losse mailserver zoals Kerio (maar die vraagt minimaal 500mhz). Is er andere mailserver, die niet zoveel vraagt? Ik wil geen Linux-distri's, hoe mooi dat ook zijn mag. Ik heb met veel plezier, enige tijd geleden, Clarckconnect uit mogen proberen; maar daar heb ik nu gewoon geen zin in. Bovendien moet het servertje een laserprinter 'hosten', maar dat lijkt me in Windows geen enkel probleem. Wat adviseren jullie? SBS met ingebouwde Exchange proberen met te weinig geheugen (evt [url=www.litepc.com]LitePC[/url] gebruiken?) of een Windows 2000 versie met Exchange 2000 of een ander mailprogramma? Ik hoop dat ik zonder al te veel problemen snel een mailservertje heb draaien ;-) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 29 januari 2006 [quote:1eb6f59b6a="roel-online"]Hallo allemaal! Ik speel al een tijdje met het idee om een eigen mailservertje neer te zetten. Ik wil namelijk graag al mijn email overal via internet kunnen checken. Aangezien mijn hostingprovider geen IMAP ondersteunt en te weinig opslagspace biedt, leek het me geen onaardig idee om zelf een mailservertje op te zetten. Ik heb hiervoor het volgende beschikbaar: Oude Pentium 350mhz, 128mb, 6gb (die puur en alleen als mailservertje en printservertje hoeft te dienen, verder niets) Domeinnaam met DNS-beheer Aardige internetverbinding Ik wil m'n mail niet op de gebruikelijke manier aan m'n servertje koppelen, maar laten forwarden. Dan weet ik zeker dat ik geen mail mis als mijn servertje even dood is (wat niet te hopen is natuurlijk ;-)). Nu is mijn vraag: wat kan ik hier het beste voor gaan gebruiken? Erg mooi lijkt het me om Windows Small Business Server 2003 te installeren: dan heb ik meteen alles wat ik nodig heb (Exchange), het is niet al te moeilijk en redelijk gebruiksvriendelijk. Enige nadeeltje: SBS 2003 vraagt 256mb geheugen, en dat heb ik niet (aan een tweede reepje 128mb pc100 double-sided is erg lastig te komen). Een andere optie is een Windows 2000 versie met een losse mailserver zoals Kerio (maar die vraagt minimaal 500mhz). Is er andere mailserver, die niet zoveel vraagt? Ik wil geen Linux-distri's, hoe mooi dat ook zijn mag. Ik heb met veel plezier, enige tijd geleden, Clarckconnect uit mogen proberen; maar daar heb ik nu gewoon geen zin in. Bovendien moet het servertje een laserprinter 'hosten', maar dat lijkt me in Windows geen enkel probleem. Wat adviseren jullie? SBS met ingebouwde Exchange proberen met te weinig geheugen (evt [url=www.litepc.com]LitePC[/url] gebruiken?) of een Windows 2000 versie met Exchange 2000 of een ander mailprogramma? Ik hoop dat ik zonder al te veel problemen snel een mailservertje heb draaien ;-)[/quote:1eb6f59b6a] Kijk eens naar een windows 2000 met een "mecury mail transport system" emailserver van de maker van Pegagus Mail... ( http://www.pmail.com ) dit is een vrij te gebruiken programma en volgens mij alles wat je nodig hebt... Alleen sommige mensen vinden het moeilijk om te installeren en te configureren... Windows 2000 kan goed overweg met 128 Mb en kan zeker goed functioneren als print, file en emailserver... MMTS heeft niet zulke zware eisen en als server zijnde hoeft het niet altijd aan / uit gezet te worden... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 29 januari 2006 Ik heb inmiddels toch nog ergens een 128mb reepje kunnen vinden zodat ik nu 256mb pc100 sdram erin heb zitten. Wellicht dat dat weer nieuwe mogelijkheden biedt? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 30 januari 2006 [quote:542b4991c9="roel-online"] Bovendien moet het servertje een laserprinter 'hosten', maar dat lijkt me in Windows geen enkel probleem. [/quote:542b4991c9] ClarkConnect kan dat (tegenwoordig) ook zonder probleem hoor. Maar ik zal je niet proberen te overtuigen :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 1 februari 2006 [quote:9354358d8e="roel-online"]Ik heb inmiddels toch nog ergens een 128mb reepje kunnen vinden zodat ik nu 256mb pc100 sdram erin heb zitten. Wellicht dat dat weer nieuwe mogelijkheden biedt?[/quote:9354358d8e] Ik zou bij Win2000 blijven... een lekker stabielsysteem en met wat extra geheugen blijkt het wat beter te lopen... Voor Windows SB-server 2003 is het dan toch wel wat aanmodderen omdat je tegen de specificaties van de systeemeisen aanzit... Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen