Ga naar inhoud

Windows 2000 server DNS ?

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb de volgende situatie: 1 windows 2000 server 1 Linksys ADSL/modem router 4 werkstations windows 2000 prof Het probleem is dat het dns server van geen kant werkt. de windows 2000 server gebruikt ip: 192.168.1.250 de linkys 192.168.1.225 de werkstations hebben een vast ip adres van 192.168.1.220 tot 224. Op de server heb ik de volgende ipsettings staan: 192.168.1.250 255.0.0.0 gateway:192.168.1.225 Dns1:127.0.0.1 Dns2: Tevens heb ik bij DNS beheer op de server de doorstuurservers verwezen naar de planet dns addressen (195.121.1.34 en 195.121.1.66). De werkstations staan als volgt: 192.168.1.220 255.0.0.0 gateway:192.168.1.225 Dns1:192.168.1.250 Dns2: Toch heb ik heel veel DNS problemen (pagina's die niet laden), traagheid. Wat kan het probleem zijn ?
Link naar reactie
Je subnetmask is ongebruikelijk voor je IP-range. Bij gebruik van 192.168.1.x is 255.255.255.0 gebruikelijk. Maar dat zal niet de verklaring zijn van je probleem. Geef eens iets meer info over de configuratie van je DNS-server. Draait bovendien de service wel (je kan wel configureren, maar als je de service niet start, gebeurt er weinig...)
Link naar reactie
De service draait uiteraard. Wat betreft de opties van de DNS server, hier heb ik weinig aan gedaan alleen dus de doorstuurservers aangezet (uitzetten geeft ook geen oplossing). Net werkte het internet weer goed voor een uur (na een reboot van de server), nu ligt ie inmiddels weer plat. Kwam wel deze melding tegen in het logboek van windows 2000 server: De DNS-server heeft zijn eigen A-records bijgewerkt. Om ervoor te zorgen dat de DNS-peerservers (met Active Directory geïntegreerd) van deze server met de DNS-server kunnen repliceren, is er een poging gedaan deze peerservers via een dynamische update bij te werken met de nieuwe records. Tijdens deze update is er een fout opgetreden. Deze fout wordt beschreven in de recordgegevens. Als deze DNS-server geen met Active Directory geïntegreerde peer-servers heeft, kan deze fout worden genegeerd. Als de Active Directory-replicatiepartners van deze DNS-server niet de juiste IP-adressen voor de DNS-server hebben, zullen zij er niet mee kunnen repliceren. Zo zorgt u ervoor dat de replicatie juist wordt uitgevoerd: 1. Zoek de replicatiepartners (die de DNS-server uitvoeren) van deze server. 2. Open de DNS-module en maak verbinding met alle replicatiepartners. 3. Controleer op elke server de A-recordregistratie voor DEZE server. 4. Verwijder de A-records die niet overeenkomen met IP-adressen van deze server. 5. Als er geen A-records voor de DNS-server zijn, voeg dan ten minste één A-record toe met een adres op de DNS-server dat de replicatiepartner kan gebruiken om contact te maken. Anders gezegd: als er verschillende IP-adressen voor deze DNS-server zijn, voeg er dan ten minste één toe die zich in hetzelfde netwerk bevindt als de Active Directory DNS-server die u nu bijwerkt. 6. Let op: het is niet nodig ALLE replicatiepartners bij te werken. U hoeft er alleen maar voor te zorgen dat op voldoende replicatiepartners de records zijn hersteld zodat elke server, die met deze DNS-server repliceert, de nieuwe gegevens ontvangt (via replicatie). De id = 6702....kom niet uit de oplossing die er boven staat.
Link naar reactie
Ik heb het eerdere genoemde probleem met DNS opgelost door de DNS zone opnieuw te laten aanmaken. Nu werkt alles op het netwerk veel sneller (zowel lokaal als internet). Het enige probleem waar ik nu nog wel eens tegen aanloop is dat wanneer je een pagina probeert te open op internet hij heel even stil staat en dan de melding geeft "Page not found", als je dan een F5 geeft wordt de pagina wel geladen. Het lijkt er dus wel op dat de client pc te laat antwoord krijgt van de DNS server. Dit gebeurd zeg maar bij 1 op de 10 aanvragen naar internet, Wat kan dit zijn, is er misschien een soort time-out in te stellen?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...