anoniem Geplaatst: 9 januari 2006 Delen Geplaatst: 9 januari 2006 Isw het mogelijk om een gewone pc (wel een goeie) als server te laten dienen? Dat houd in dat ik bv. mijn hosting op mijn pc online kan zetten dus op bv. de server van birdsnest.be afbeeldingen, diwnloads, etc. op mijn eigen pc kan hosten en als ik mijn pc 24uur perdag aan laat staan? Of heb je zo'n mega server nodig?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 9 januari 2006 Dat kan in principe prima. Een potentieel probleem met consumenten PC's is dat die eigenlijk natuurlijk niet gemaakt zijn om 24/7 te draaien, maar in de praktijk kan dat best. Er zijn meer dan genoeg thuisgebruikers die dat doen iig. Houd er wel rekening mee dat je een goede backup achter de hand hebt, want statistisch gezien is de kans op uitval van 1 van de onderdelen wel wat groter dan wanneer je PC sporadisch aan staat. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 9 januari 2006 En denk aan het extra energie-verbruik... dat kan ook nog aardig in de papieren lopen... Denk eens aan een kleine server zoals een FSG-3 van freecom... dat is ook een complete webserver... er zijn nog meer van dat soort apparaten Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2006 en denk alsjeblieft aan beveiliging. Zet niet klakkeloos de eerstedebeste default setting online zonder je te verdiepen in veiligheidsissues... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2006 Nee maar ik bedoel ook links zoals www.voorbeeld.be/images/birdie.gif Met andere woorden dat mijn pc echt links kan maken. Kost dat nog extra geld, of zijn daar speciale programma's voor? P.S. Wat zou de meest goedkope server kosten? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2006 [quote:8a939748d8="BirdsNest"]Nee maar ik bedoel ook links zoals www.voorbeeld.be/images/birdie.gif Met andere woorden dat mijn pc echt links kan maken. Kost dat nog extra geld, of zijn daar speciale programma's voor? P.S. Wat zou de meest goedkope server kosten?[/quote:8a939748d8] Ik hoop niet dat je bedoeld om een webpagina te maken want dat is "gewone" desktopsoftware maar serversoftware om je webpagina te hosten op een computer en beschikbaar te maken voor de rest van de wereld... Uh... ja... microsoft levert enkele producten daarvoor... Van de open-source kant is Apache een bekende... Het instellen en de beveiliging kosten veel tijd om het goed te krijgen... Ondanks dat MS een bijna click and go pakket levert... en die zijn niet goedkoop... Wat betreft de hardware... zoals ik al in een eerdere post vermeld heb: Je hebt een freecom FSG-3 vanaf een kleine 280 euro... dat is een complete linux-server met Apache-software dus: ftp-server & http-server voor het hosten van je website... Al wordt hij verkocht als een NAS-product... (externe HDD). Je kan ook een oude pentium I gebruiken met een linux en apache... dan ben je net zover... Denk er wel aan als je heelveel data-verkeer krijgt dat je dan provider misschien wat moeilijker kan gaan doen... en je verbinding wordt trouwens altijd trager.... Een domein-naam verkrijgen met een beetje dataverkeer kan ook wat geld per maand / jaar kosten... hoeft niet.. Je gebruikers-pc gebruiken als server zou ik afraden... puur omdat je zelf erop werkt en daardoor langzamer wordt. Een server-programma brengt altijd beveiligingsrisico's mee... Bezin eer gij begint! zou ik zeggen... zoek veel informatie op het net en ook wat wel en niet mag bij je provider... enz... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2006 Hartstikke bedankt! Ik denk niet dat ik mijn thuis pc als server laat draaien maar ik zal nog nadenken over die thuis server! :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2006 Ik heb al jaren een pc (nu een P4-1700) als server draaien. Gaat prima. Wel regelmatig backups maken, maar daar was al voor gewaarschuwd :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2006 mijn website draait ook op mn eigen server. ik heb ook nog een mailserver, ftp, en smtp server draaien. wel allemaal op dezelfde machine trouwens :D een oude p2 @ 333mhz Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2006 [quote:e8a2e50cae="fabstar81"]mijn website draait ook op mn eigen server. ik heb ook nog een mailserver, ftp, en smtp server draaien. wel allemaal op dezelfde machine trouwens :D een oude p2 @ 333mhz[/quote:e8a2e50cae] Ben beniewd wat je precies apart hebt laten lopen, een Mail [b:e8a2e50cae]en[/b:e8a2e50cae] een SMTP server ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2006 nou, ik heb toevallig een tijd lang een aparte smtp server gedraaid.... :D anyway, nu draait dat met hetzelfde service iets, en dus heb je nu gelijk Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 3 februari 2006 Kost het nou veel om bijvoorbeeld een oude P1-166 MHZ dag en nacht aan te laten staan, of vallen de stroomkosten dan wel mee? (schatting van de kosten iemand?) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 3 februari 2006 een pc zonder monitor schijnt per 14 uur ongeveer 1 kilowatt uur te verbruiken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 3 februari 2006 Heeft het dan ook nog zin om bijvoorbeeld de geluidskaart eruit te halen, zodat hij dan minder verbruikt? en zijn er dan ook nog andere instellingen om het verbruik te minder (usb uitzetten oid)? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 3 februari 2006 een server doet het volgens mij zowiezo veel beter zonder al die poespas. je kan er ook nog voor kiezen de apparaten gewoon uit te schakelen in apparaatbeheer Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 15 maart 2006 Over verbruik kan ik het volgende vertellen... Sinds begin 2005 heb ik mijn eigen server (P3 933Mhz 300Watt Voeding) 24uur/7dagenperweek draaien en ik betaal 20 euro per maand. Vorig jaar is er bij mij z'n 1000KW verbruikt door mijn server, ik ben bang dat dit jaar het alleen maar stijgt (omdat er nu een nieuwe server staat, P4 3Ghz 400Watt voeding). Het kost wel wat, maar ik ben zelf bezig met een data center. Is nog goedkoper ook. Als ik zie wat ik nu voor mijn site betaal (die is gewoon uitbesteed) dat is z'n 40 euro in het jaar!!! als je alleen website gaat hosten is dit veel goedkoper.... Onderschat de prijzen van energie niet!!!! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 15 maart 2006 hoe weet je dit ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 15 maart 2006 Omdat ik er zelf 1 heb draaien... En de rekening voor die tijd was veel lager dan daarna, en er zijn geen grote apparaten bij gekomen... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 15 maart 2006 gebruik je die server ook voor het een of ander? en het beeldscherm? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 15 maart 2006 Ik heb net vorige week een Via Epia 600 Mhz gekocht en die draait nu met een laptophd die ik nog had liggen. Gebruikt ong 15-20 W. Veel zuiniger zul je het niet krijgen denk ik. :) Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen