Ga naar inhoud

Virusscannner noodzakelijk op server?

anoniem

Aanbevolen berichten

Beste, ik heb een file/print server in mijn netwerkje staan, het betreft hier een pentium 1, met windows NT erop. Maar nu was mijn vraag: Is het noodzakelijk dat op die fileserver een virusscanner geinstalleerd moet worden? Alle computers in het netwerk hebben een eigen virusscanner die up to date is. Het hele netwerk is ook beschermd door een hardware-firewall. Is het voldoende om alleen de patches van Microsoft te instaleren, en verder een portie gezond verstand? Het zit namelijk zo dat de server met die virusscanner wat te traag kan worden.
Link naar reactie
W-NT is toch end-of-life verklaard door MS? Zie hun [url=http://www.microsoft.com/WindowsServer2003/upgrading/nt4/suppchng.mspx] site [/url] [i:9b39a7f002]Microsoft Windows NT Server 4.0 was released in September 1996. It was not designed with the security and complexity of today's IT environment in mind and has reached the end of its effective support life.[/i:9b39a7f002]
Link naar reactie
Ik durf dat niet met zekerheid te zeggen (ben geen windows-gebruiker :wink: ) maar als je -zoals je zelf zegt- een goede firewall en een dosis gezond verstand toevoegt aan de virusscanner kan je de gok wagen. Upgraden naar iets moderners, of -doe eens gek- zet er een up-to-date linux distro op maakt de zaken wel beter aangepast aan de nieuwste bedreigingen... Tip: kijk een naar [url=www.clarkconnect.com]clarkconnect [/url]. (legaal) gratis server voor web-, mail-, webmail-, ftp-, print-, file- en nog een heleboel meer-server. (Wat je niet nodig hebt installeer je niet). Volledig te bedienen via webinterface, linuxkennis nauwelijks nodig.
Link naar reactie
[quote:9bcfda695f="seportaal"]Is het dan nog wel veilig win NT te gebruiken, of kan ik dit opvangen met goede firewall?[/quote:9bcfda695f] Ja het is nog wel veilig om NT te gebruiken... Ik waarschijnlijk al eens eerder in een ander forum daar wat over gezegd... Als je een hardware-firewall hebt geinstalleerd... dan moet er in principe geen ongewenst netwerkverkeer zijn... Je zal de bestanden op de NT-server delen als share met een vast stationsletter... deze is gewoon te scannen door de virusscanner op één van de werkstations... De bestanden komen in principe altijd binnen via één van de werkstations, nooit direct op de Fileserver zelf. Daarnaast kan je nog altijd een keertje Stinger.exe gebruiken, dit is een heel licht scanprogrammatje... Patchen van NT zal misschien niet veel meer voorkomen... omdat MS is gestopt met de ondersteuning... maar erg grote bugfixes zullen wel doorgevoerd worden... ik zou daar niet zo over in zitten... Zelf altijd een NT-server gehad zonder virusscanner... nog nooit een virus op één van de PC's gehad, nu een FSG-3 en die draait op linux... ook alleen opslag...
Link naar reactie
[quote:ab4920b15a="jayday"]Ik snap dit niet, hoe kan je nou weten of je een virusinfectie hebt zonder een scanner, okay, je ziet het als het opvalt, maar er is zat dat niet opvalt..:roll:[/quote:ab4920b15a] Als je op je clients PC's allemaal anti-virussoftware hebt draaien dan zijn de bestanden die op het netwerk komen: al gescand door een virusscanner. En eventueel kan je een netwerkdrive ook mee scannen... dat is niet goed voor de netwerkprestaties... maar een keer 's nachts uitvoeren kan ook nog. Daarom is het niet noodzakelijk bij een wat langzamere server antivirus software te draaien... En het belangrijkste is om te weten wat je download...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...