anoniem Geplaatst: 24 oktober 2005 Delen Geplaatst: 24 oktober 2005 Ik moet voor een basisschool op jacht naar een nieuwe server; op dit moment gebruiken ze een machine die zo het museum in kan (IBM netfinity M20 met wel 128 MB geheugen....Ja, dan ben je natuurlijk wel een bikkel!) Nieuwe server aanschaffen is een lastige, er is praktisch geen budget. Nu liep ik tegen een advertentie aan van een bedrijf dat een HP x4000 aanbiedt: Dual Xeon, 1Gig geheugen, 76Gb HD. Het zou niet mijn eerste keus zijn, maar toch: zou deze machine als stabiele server kunnen fungeren? Ik weet het, er zit géén RAID in (buiten dat weer wél SCSI schijf), gehuegen opwaarderen zou extreem duur zijn (PC800 geheugenmodules...)... Graag ongezouten meningen: de prijs overigens is 600 Euro.... Thor2002 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2005 ja vanwege het missen van RAID zou ik het juist net niet doen. Wat als die ene schijf eruit knalt? en voor beetje SCSI schijf ben je ook weer wat meer kwijt in je budget. Een werkstation uitrusten met een raidsituatie kan misschien ook voldoen? ligt er dan wel weer aan hoe groot de omgeving is.. Hoe werkstations / users enz. zijn er. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2005 Er hoeft toch niet per se een RAID-oplossing komen? Je kan ook gewoon een softwarematige mirror opzetten. Dan moet er dus wel een extra schijf in. Persoonlijk ben ik er niet zo voor om een werkstattion in te zetten als server. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2005 De situatie is als volgt: 35 windows XP/ windows 2000 clients in een windows 2000 server omgeving. De server die er nu staat wordt (voor die machine) zwaar belast: domeinsefver maar ook educatieve software draaien én een administratiepakket ophouden. Dit laatste gaf veel problemen waardoor bleek dat de server de huidigesituaie niet echt aan kan. Simple praktijkvoorbeeld: als de administratrice een absent invoert, komt er pas na 2 minuten een bevestiging van de server dat deze wijziging is doorgevoerd... De processen van het administratiepakket draait op de server waardoor deze uiteindelijk op zijn knietjes doorkruipt (hij blijft overigens stug doorlopen...) Een raidsysteem is eigenlijk snel te realiseren: op dit moment wordt van de harde schijf die nu in de server zit (oké, er zit een raid in) dagelijks een mirror gemaakt op een externe machine. Dus naast de interne raid een externe, tweede mirror. In de machine zou ik dan een RAIDkaart kunnen steken (extra kosten, maar niet extreem) met een tweede SCSI schijf. Deze kosten kunnen ook later gemaakt worden (als er weer budget is). Maar waar ik benieuwd naar ben, zijn de spec's als zodanig: zouden jullie (met een beperkt budget van zo'n 600 Euro) een andere optie kiezen? En zo ja, wat dan? @Leo: hoe vaak loop jij tegen een dual Xeon werkstation aan? In dit geval is het een voormalig werkstation uit de grafische industrie. Het gaat mij vooral om de dual processor, de SCSI schijf. Dat zijn twee zaken die ik onder instapservers van 600 Euro (als ze er al zouden zijn...) niet zo snel zal zien... thor2002 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2005 Ik loop inderdaad niet zo heel snel tegen een dual Xeon werkstation aan, wel tegen dual Xeon servers, zoals de HP Proliant ML350, ML370 en DL380. Dit zijn machines die voor zo'n zware taak, zoals jij die beschrijft, gemaakt zijn. Persoonlijk zou ik met 35 werkstations niet afhankelijk willen zijn van een instapserver, laat staan van een veredeld werkstation, maar helaas ben je aan een budget gebonden. Wat ik in mijn reactie aan wou geven, is dat een werkstation niet ontwerpen is om 24/7 te draaien, een echte server is dat wel. Over de hardware-specs heb ik niks te klagen, hoewel je niet vermeldt hoeveel geheugen er in zit. Minimaal 1 GB is toch wel aan te raden. Tevens probeerde ik aan te geven dat je voor een fouttolerante schijfconfiguratie niet hoeft te investeren in een RAID-controller. Een extra schijf en een softwarematige mirror heeft hetzelfde effect, het kost alleen iets meer resources (overigens nauwelijks merkbaar op je clients). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2005 Leo, je hebt gelijk, ik zit aan een budget vast. Eigenlijk is het wel zo erg dat we totaal géén budget hebben. Ik heb afgelopen week dan ook afgeraden om nog op zoek te gaan naar geheugenmodules voor de huidige (sterk verouderde) server. Die investering van zo´n 175 euro garandeert helemaal niets, laat staan dat de server het dan nog wel doet. Want inmiddels zijn zowel de USB-poorten als de floppydrive overleden....Het wordt dus een hele klus om dat beestje nog te reanimeren als het fout gaat. V.w.b. die 24/7: wellicht dat een extra koeling en een voeding uit een serverkast (die hebben we nog over uit een inboedel) het werkstation ´zeker´ genoeg maken... In ieder geval dank voor het meedenken! Ik ga de school vragen wat het budget vandaag is (elke dag blijken er weer meer kosten te zijn, waren ze ´vergeten´....) Thor2002 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2005 [botte modus] gewoon doordraaien totdat het ding echt kapot is en je school [i:2a2bbc6909]niets[/i:2a2bbc6909] meer kan. Dan komt er waarschijnlijk vanzelf budget. [/botte modus] Kan je niet door de zaken goed op een rijtje te zetten de directie vd school ervan overtuigen dat IT iets is waar echt geld voor vrijgemaakt moet worden? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 31 oktober 2005 @rolfb: Ik ben het deels wel erg eens met je botte oplossing: daar gaan we toch wel naar toe lijkt het: als het ding met een zachte plof ermee stopt is het huilen. Ik heb ze er al voor gewaarschuwd. Het belang voor IT in het basisonderwijs is al haast niet door te geven aan leerkrachten; naast IT komt er telkens erg veel informatie op hen af m.b.t. kinderen. Denk aan steeds meer diagnoses (ADHD, asperger, dyslectie). Daarnaast veel problemen met werkdruk etc. Je kunt je vorostellen, als ik daar nog eens mooi weer bij kom spelen om een paar computers erdoor heen te drukken valt dat slecht te verteren. Bij een vergadering laatst gehoord: 'van dat geld hadden we ook leuke dingen kunnen kopen'. Let wel, dat was op een school waar het financieel totaal géén probleem is! Kortom: ik ben (natuurlijk) wel overtuigd van het belang van goede IT, maar het gaat toch ook om de gebruikers. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 31 oktober 2005 Dan vrees ik dat het 'pappen en nathouden' blijft totdat de zaak er defintief uitklapt. Elke dag backups maken dan, hopelijk gebeurd "het" aan het begin v/d dag zodat er niet veel werk verloren gaat :-? Sterkte! ;) Groet, M.V. Wesstein Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 31 oktober 2005 Ik benijd je positie niet. Sterkte ermee, en probeer idd de zaak zo goed mogelijk voor te bereiden op "the big one". Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2005 en als die 35 pc's een keer vervangen moet worden.. kost wel iets meer dan 600 euro... is daar al rekening mee gehouden.. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 5 januari 2006 Waarom zou je een Server willen updaten? Het werkt gewoon of het werkt niet.... Koop een server die nu voldoet en eventueel op een uitbreiding van het netwerk is voorbereid en zorg voor een backup mogelijkheid... Raid is mooi... maar met een goede backup misschien niet echt noodzakelijk.... Zet er anders een kleinere server naast waarop een aantal applicaties op draaien... dat de hoofdserver ontslast word. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 7 januari 2006 [quote:b29bc92255="RK"]Raid is mooi... maar met een goede backup misschien niet echt noodzakelijk....[/quote:b29bc92255] RAID is inderdaad mooi, het zorgt er namelijk voor dat gebruikers gewoon door kunnen werken, als er een schijf uit knalt. Als je dan ook nog eens hot-pluggable schijven gebruikt, heb je in zo'n geval niet eens downtime. Zonder RAID, ben je in geval van een schijf-crash aangewezen op een betrouwbare backup, plus heb je nog eens de downtime voor het wachten op een nieuwe schijf en het opnieuw inrichten van je server, dan wel een disaster recovery. Mag ik je er overigens op wijzen dat een softwarematige mirror ook al een vorm van RAID is? Het enige wat je daarvoor nodig hebt, zijn 2 schijven, verder geen aparte RAID-controller o.i.d. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 7 januari 2006 [quote="Leo S"][quote="RK"]Raid is mooi... maar met een goede backup misschien niet echt noodzakelijk....[/quote] RAID is inderdaad mooi, het zorgt er namelijk voor dat gebruikers gewoon door kunnen werken, als er een schijf uit knalt. Als je dan ook nog eens hot-pluggable schijven gebruikt, heb je in zo'n geval niet eens downtime. Zonder RAID, ben je in geval van een schijf-crash aangewezen op een betrouwbare backup, plus heb je nog eens de downtime voor het wachten op een nieuwe schijf en het opnieuw inrichten van je server, dan wel een disaster recovery. Mag ik je er overigens op wijzen dat een softwarematige mirror ook al een vorm van RAID is? Het enige wat je daarvoor nodig hebt, zijn 2 schijven, verder geen aparte RAID-controller o.i.d.[/quote] Het is een overweging of downtime een groot probleem is... Ik kan mij voorstellen bij een adviesburo met veel autocad-tekenaars dat het funest is om downtime te hebben... maar voor een school? Een deel van de admin kan alsnog later ingevoerd worden.... de lessen kunnen gewoon doorgaan.. enz.. Je kan dan in de tussentijd de backup terugzetten. Je moet het overwegen of je het echt nodig hebt en anders kan je nog inderdaad altijd kiezen voor een softwarematige oplossing... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 7 januari 2006 \\offtopic: heb je toevallig BBcode uitgeschakeld, want je quote's werken niet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 7 januari 2006 [quote:c61ba83c8a="kid jansen"]\\offtopic: heb je toevallig BBcode uitgeschakeld, want je quote's werken niet.[/quote:c61ba83c8a] Dank je wel.... zo te zien wel... Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen