Ga naar inhoud

Partitie vergroten w2k3

anoniem

Aanbevolen berichten

Dat kan. Je zult de partitie die direkt NA de te vergroten partitie komt eerst moeten inkrimpen. Dan kun je de te vergroten partitie uitbreiden. Binnen Windows is daar geen mogelijkheid voor met behoud van data. Partition Magic kan dat wel, of Acronis Partition Manager. Er ZIJN gratis programmas maar telkens als partitieperikelen ter sprake komen zijn er nauwelijks gebruikers hiervan die konkrete ervaringen melden. Ook als je met betaalprogrammas werkt: essentiele data backuppen. Het gaat vaker dan eens mis en dan zijn de betrokken partities meestal GEHEEL onbenaderbaar. Maak ook vooraf een rescue-opstart CD.
Link naar reactie
Voor een server versie van Windows is er geen Partition Magic, maar wel Server Magic. Acronis Disk Director draait ook op server versies, maar ik weet niet hoe die zal reageren op dynamic disks en hardwarematige RAID-arrays zoals je die veel in servers aan zult treffen (als het goed is...)
Link naar reactie
Is er dan een andere oplossing? Heb begrepen dat het zou kunnen met Ghost, image maken en dan terugzetten waarbij de partitie groter gemaakt wordt, maar dat zit ik weer met de andere partitie die erop staat. Zoek dus zoiets als PM, waarmee de ene partitie ca. 5GB kleiner gemaakt kan worden en die ruimte bij de eerste partitie getrokken kan worden. Deze loopt nl. door de verschillende servicepacks e.d. langzamerhand vol. Noodoplossing zou ook nog kunnen zijn: bepaalde grote pakketten (backup e.d.) opnieuw installeren op een andere partitie, maar zou het mooier vinden om de partitie waar het OS op draait te vergroten. Iemand ideeën ???
Link naar reactie
Nee, het is een (simpele) server met 3 schijven erin. Allemaal standaard. Op de eerste schijf staan twee partities. De partitie voor windows 2003 was destijds op 5GB gehouden en dat werd wat krapjes. Nu kon ik wel wat ruimte vrij maken door uninstallfiles van windows te verwijderen (of verplaatsen), maar vind het netter om voldoende ruimte te hebben. Het bleek wel dat: - eerst de partitie erachter verkleind moest worden -> uitvoeren tijdens reboot - daarna de 1e partitie vergroten. In één keer beide operaties uitvoeren lukte niet. Uiteraard heb ik wel eerst een image gemaakt van de bewuste server naar mijn laptop via Ghost Cast Server. Binnenkort dient de tweede server zich aan ... Mocht je het gaan uitvoeren wens ik je in ieder geval succes (zal wel lukken allemaal) :)
Link naar reactie
De server waar ik het in moet doen heeft twee schijven gemirrored en drie schijven in een RAID5 configuratie. Het gaat voornamelijk om de mirror-set. Ik kan natuurlijk eerst de mirror verbreken, dan heb ik gewoon een schijf met de situatie hoe het was voordat ik begon. Wordt het niks kan ik heel makkelijk weer terug door de verbroken mirror weer te maken...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...