Ga naar inhoud

[SBS 2003] Exchange SMTP

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik kom er niet meer uit, ben al uren aan het proberen. Het probleem is dat Exchange de berichten niet kan verzenden. De situatie is als volgt : een SBS2003 server hangt aan het internet via ADSL (Freeler). De berichten haal ik op met de POP3 connector, dit gaat goed ook het intern mailen. Als ik berichten verstuur dan lukt dat niet, ze blijven in de mailqueue zitten. (The remote server dropped the connection). Nu heb ik een smarthost gebruikt omdat de meeste ontvangende servers je ip adres niet kunnen resolven en je zien als spammer. Hiervoor gebruik ik de uitgaande mailserver van de hoster v/h domein van de website. Deze mailserver (smarthost) gebruikt smtp authenticatie dus dat heb ik dan ook aangezet in de Virtual SMTP server en de SMTP connector. In het logboek kan ik zien dat de SMTP connector wel verbinding maakt met de smarthost maar stuurt de data niet weg : [code:1:f15dd368a5] *SMARTHOSTIP* - OutboundConnectionResponse [21/Apr/2005:01:26:33 +0100] "- -?220 *SMARTHOSTDOMEIN* ESMTP Sendmail 8.12.11/8.12.11; Thu, 21 Apr 2005 01:26:08 +0200 SMTP" 0 86 *SMARTHOSTIP* - OutboundConnectionCommand [21/Apr/2005:01:26:33 +0100] "EHLO -?*DOMEIN.NL* SMTP" 0 4 *SMARTHOSTIP* - OutboundConnectionResponse [21/Apr/2005:01:26:33 +0100] "- -?250-*SMARTHOSTDOMEIN* Hello [*PROVIDERIP*], pleased to meet you SMTP" 0 65 *SMARTHOSTIP* - OutboundConnectionCommand [21/Apr/2005:01:26:33 +0100] "AUTH - SMTP" 0 4 *SMARTHOSTIP* - OutboundConnectionResponse [21/Apr/2005:01:26:33 +0100] "- -?334 UGFzc3dmQ6 SMTP" 0 16 *SMARTHOSTIP* - OutboundConnectionResponse [21/Apr/2005:01:26:33 +0100] "- -?235 2.0.0 OK Authenticated SMTP" 0 26 *SMARTHOSTIP* - OutboundConnectionCommand [21/Apr/2005:01:26:33 +0100] "MAIL -?FROM:<*AFZENDER@DOMEIN.NL*> SMTP" 0 4 *SMARTHOSTIP* - OutboundConnectionResponse [21/Apr/2005:01:26:33 +0100] "- -?250 2.1.0 <*AFZENDER@DOMEIN.NL*>... Sender ok SMTP" 0 44 *SMARTHOSTIP* - OutboundConnectionCommand [21/Apr/2005:01:26:33 +0100] "RCPT -?TO:<error404@home.nl> SMTP" 0 4 *SMARTHOSTIP* - OutboundConnectionResponse [21/Apr/2005:01:26:33 +0100] "- -?250 2.1.5 <error404@home.nl>... Recipient ok SMTP" 0 44 *SMARTHOSTIP* - OutboundConnectionCommand [21/Apr/2005:01:26:33 +0100] "DATA - SMTP" 0 4 *SMARTHOSTIP* - OutboundConnectionResponse [21/Apr/2005:01:26:33 +0100] "- -?354 Enter mail, end with "." on a line by itself SMTP" 0 48 [/code:1:f15dd368a5] De items tussen *tjes zijn eruit geknipt ;) De smarthost is zo ingesteld dat hij kan relayen voor dit ipadres. Het rare is dat de berichtjes van Exchange (fouten log etc) naar de systeembeheerder (ook entern adres) wel gewoon aankomen. Hier stopt het log niet na de regel "Enter mail, end with "." Op een gegeven moment was het me ook gelukt om de berichtjes via de webmail van Exchange te verzenden maar de outlookclients konden het niet. Wat doe ik verkeerd? Kan ik de smtp server niet gebruiken als smarthost?
Link naar reactie
ik weet wel wat je verkeerd doet, namelijk: [quote:cbb9779af9]Nu heb ik een smarthost gebruikt omdat de meeste ontvangende servers je ip adres niet kunnen resolven en je zien als spammer. Hiervoor gebruik ik de uitgaande mailserver van de hoster v/h domein van de website.[/quote:cbb9779af9] Als je een smarthost gebruikt, moet je altijd de smtp-server van je provider gebruiken, in dit geval dus die van Freeler. Ik begrijp overigens dat je een domeinnaam hebt geregistreerd? Vraag dan aan je hosting-provider of deze een MX-record in de DNS aanmaken voor jouw IP-adres. Op die manier kun je namelijk mail rechtstreeks ontvangen op je eigen mailserver en hoef je dus niet meer met die POP-connector aan de slag. Je hebt dan tevens niet meer de kwestie dat de hostnaam van jouw mailserver niet ge-resolved kan worden (wat volgens mij niet eens een probleem hoeft te zijn).
Link naar reactie
[quote:8c3ee95494="Leo S"] Als je een smarthost gebruikt, moet je altijd de smtp-server van je provider gebruiken, in dit geval dus die van Freeler. [/quote:8c3ee95494] Dat heb ik ook gedaan, maar freeler verstuurt geen mailtjes voor een ander domein. Ze hebben daar (bij freeler) ook geen smtp authenticatie. Het from adres moet ik anders in de clients veranderen in het freeler andres een een ander reply adres invoeren (gebruiker@domein.nl). Dit zou kunnen maar vind ik niet zo'n mooie oplossing. Ik heb het ook nog niet getest want dan moet ik zover ik weet alle clients veranderen. Ik heb een mx record en aan a record aangemaakt voor het subdomein (waarvanuit Exchange ook verstuurd) intranet.domein.nl Het pop3 vind ik niet erg. Ik heb n.l. niet het volste vertrouwen in de betrouwbaarheid van de ADSL verbinding en op deze manier weet ik zeker dat de berichtjes wel aankomen. Het rare is dat ik via de exchange webmail wel kan verzenden, maar niet via de clients dan blijft hij hangen voor het versturen van de data. Dit is zo met als zonder smarthost. "The connections was dropped" Nog ideeen?
Link naar reactie
Hmmm , nee, ik heb zo geen ideeen meer. Ik heb zelf thuis ook een Exchange server draaien en bij mij werkt het perfect. Er zijn echter wel een paar verschillen tussen jouw en mijn situatie. Allereerst de provider. Ik zit bij XS4All. Misschien blokkeert Freeler het gebruik van een eigen mailserver op een of andere manier. Lijkt me sterk, want of je nu mail verstuurt vanaf een mail-client, of vanaf een mail-server, het gaat in allebei de gevallen via poort 25 naar buiten. Ten tweede host ik mijn eigen domein. Ik heb dus alleen een domeinnaam geregistreerd (twee eigenlijk, maar dat maakt ook niet zo veel uit...) en de DNS voor mijn domeinnaam draait ook bij mij thuis (en bij twee collega's thuis, je moet altijd minimaal 2 DNS-servers hebben). Voor de rest kan ik niet ontdekken waarom het bij jou niet zou werken.
Link naar reactie
Ben inmiddels wel iets verder ik kan wel via vpn verbinding maken vanuit een andere locatie en dat outlook starten, dan gaat het allemaal prima. Maar vanuit het interne netwerk lukt het niet, AD en DNS heb ik opgeschoont. firewall regels zijn zover ik beoordelen ook goed (vpn is in het zelfde subnet). Ik snap hiet echt niets van.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...