anoniem Geplaatst: 20 april 2005 Delen Geplaatst: 20 april 2005 Heeft er iemand ervaring met de instap-servers van Dell, zoals Power Edge SC300, SC400 of iets als het huidige model SC420? Een andere goedkope optie is natuurlijk een tweede hands server, dan heb je het over een Pentium III, al dan niet dual, met of zonder een enkele SCSI-schijf en redelijk wat RAM. Het punt is, of je nu een oud beestje koopt of een nieuwe Dell instapper, in beide gevallen beginnen de prijzen in de orde van 500 €. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 20 april 2005 Waar moet de server voor gaan dienen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 13 mei 2005 Jammer dat er hier geen kennis is over wat je mag verwachten van de stabiliteit en degelijkheid van diverse server-hardware. Wat ik er mee ga doen en wat ik daarvoor nodig heb, bepaal ik zelf wel; de discussie waarin de goegemeente gaat bepalen wat ik nodig heb, heb ik geen zin in. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 13 mei 2005 [quote:0630238b6d="mverhoef"]Jammer dat er hier geen kennis is over wat je mag verwachten van de stabiliteit en degelijkheid van diverse server-hardware. Wat ik er mee ga doen en wat ik daarvoor nodig heb, bepaal ik zelf wel; de discussie waarin de goegemeente gaat bepalen wat ik nodig heb, heb ik geen zin in.[/quote:0630238b6d]De prestaties van die servers hebben toch ook te maken met hetgeen ze voor gebruikt gaan worden? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 mei 2005 [quote:f081a7fa3d="mverhoef"]Jammer dat er hier geen kennis is over wat je mag verwachten van de stabiliteit en degelijkheid van diverse server-hardware. Wat ik er mee ga doen en wat ik daarvoor nodig heb, bepaal ik zelf wel; de discussie waarin de goegemeente gaat bepalen wat ik nodig heb, heb ik geen zin in.[/quote:f081a7fa3d] Goed, jouw feestje. Maar als 'de goegemeente' niet weet wat er van dat systeem verwacht wordt kan men ook niet het 'advies-op-maat' geven wat je wel van ons "eist".... Hebben we geen zin in :P Ohja: serverhardware is zó specifiek bedoeld voor bedrijven en [i:f081a7fa3d]niet[/i:f081a7fa3d] voor particulieren dat het een gotspe is om te "eisen" (zo komt jouw bericht nl wel over) dat een gewone consument weet wat dergelijke hardware kan en wat niet.... Kortom: stel je vraag aan je ICT leverancier, die weet het wel. Overigens stel je jezelf voor een contradictio in terminus: je wilt van ons weten welke hardware je moet gebruiken, maar je zegt dat je zelf wel gaat bepalen welke hardware je gaat gebruiken... Wat is het nou? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 mei 2005 Het lijkt me duidelijk dat je geen server aanschaft om IE en Outlook te gaan draaien en af en toe een Word-documentje maken. Net zo min om Games te spelen, daarvoor is het uiteraard niet geschikt. Tweede hands PIII servers zonder service contract schaf je ook niet aan om je kritische business-applicaties op te draaien, lijkt me ook duidelijk. Wat dan wel? Wat dacht je van een server voor testdoeleinden, met bij voorbeeld WebSphere of Oracle of Lotus-Notes? Waarbij een berg geheugen in de orde van minimaal 1 Gig noodzakelijk is omdat het anders met een nagenoeg lege database nauwelijks te installeren valt. Nu niet zeggen dat de software dan slecht is, dat is ook niet de vraag. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 mei 2005 [quote:0ef49d67ae="M.V. Wesstein"]Ohja: serverhardware is zó specifiek bedoeld voor bedrijven en [i:0ef49d67ae]niet[/i:0ef49d67ae] voor particulieren dat het een gotspe is om te "eisen" (zo komt jouw bericht nl wel over) dat een gewone consument weet wat dergelijke hardware kan en wat niet.... Kortom: stel je vraag aan je ICT leverancier, die weet het wel. Overigens stel je jezelf voor een contradictio in terminus: je wilt van ons weten welke hardware je moet gebruiken, maar je zegt dat je zelf wel gaat bepalen welke hardware je gaat gebruiken... Wat is het nou?[/quote:0ef49d67ae] Dus je zegt eigenlijk, wat doet een Server-gericht forum op de website van de HobbyComputerClub? Ik bepaal zelf wel wat ik nodig heb, mijn vraag gaat over de te verwachten levensduur. Die ik inderdaad niet kan inschatten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 mei 2005 [quote:02ca833186="mverhoef"]mijn vraag gaat over de te verwachten levensduur. Die ik inderdaad niet kan inschatten.[/quote:02ca833186] Als dat inderdaad zo is moet je niet komen met een stomme vraag[quote:02ca833186="mverhoef"]Heeft er iemand ervaring met de instap-servers van Dell, zoals Power Edge SC300, SC400 of iets als het huidige model SC420?[/quote:02ca833186]Want dan kan je inderdaad vragen verwachten als wat je er mee wil doen. Verder vindt ik dat je een iets andere toon kan aanslaan, want er zijn hier veel mensen die je proberen te helpen! :evil: En als je dan geen toevoegingen geef.... Tja dan krijg je dit. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 mei 2005 Topicstarter: het is _echt_ niet gek dat je even aangeeft waar je de server voor wilt gebruiken hoor. Een mailserver stelt nu eenmaal veel andere eisen dan een game server. En je mag je toon ook wel wat matigen, zo maak je echt geen vrienden. En al helemaal niet bij de gebruikers die hier al wat langer zitten die vaak ook de kennis en de wil hebben om je te helpen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 mei 2005 [quote:2a5dee6e42="mverhoef"]Dus je zegt eigenlijk, wat doet een Server-gericht forum op de website van de HobbyComputerClub?[/quote:2a5dee6e42] Nee, dat zeg ik niet. Er zijn servers en servers. Jij vraagt advies over servers bedoeld voor bedrijven waar de meesten, zo niet alle, bezoekers hier geen zinnig woord over kunnen zeggen om de doodeenvoudige reden dat ze deze apparatuur niet kennen. En dat komt weer doordat ze als consument niks te maken hebben met dergelijke dure bedrijfsservers. De servers die hier ter sprake komen zijn thuisservertjes voor een LAN, een website hosten, etc etc. Meestal (zeg maar: praktisch altijd) gebaseerd op (oude) PC hardware. [quote:2a5dee6e42="mverhoef"]Ik bepaal zelf wel wat ik nodig heb, mijn vraag gaat over de te verwachten levensduur. Die ik inderdaad niet kan inschatten.[/quote:2a5dee6e42] En je denkt dat wij, die zulke dure bedrijfsservers ook niet kennen, je een betrouwbare indicatie kunnen geven hierover? Denk dan gerust nog een keer, en ga daarna eens een praatje maken met een professionele ICT leverancier :roll: Maar dat advies had ik je al gegeven, wanneer ga je dat nou eens doen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 26 mei 2005 [quote:30e039deef="M.V. Wesstein"][quote:30e039deef="mverhoef"]Dus je zegt eigenlijk, wat doet een Server-gericht forum op de website van de HobbyComputerClub?[/quote:30e039deef] Nee, dat zeg ik niet. Er zijn servers en servers. Jij vraagt advies over servers bedoeld voor bedrijven waar de meesten, zo niet alle, bezoekers hier geen zinnig woord over kunnen zeggen om de doodeenvoudige reden dat ze deze apparatuur niet kennen. En dat komt weer doordat ze als consument niks te maken hebben met dergelijke dure bedrijfsservers. De servers die hier ter sprake komen zijn thuisservertjes voor een LAN, een website hosten, etc etc. Meestal (zeg maar: praktisch altijd) gebaseerd op (oude) PC hardware. [quote:30e039deef="mverhoef"]Ik bepaal zelf wel wat ik nodig heb, mijn vraag gaat over de te verwachten levensduur. Die ik inderdaad niet kan inschatten.[/quote:30e039deef] En je denkt dat wij, die zulke dure bedrijfsservers ook niet kennen, je een betrouwbare indicatie kunnen geven hierover? Denk dan gerust nog een keer, en ga daarna eens een praatje maken met een professionele ICT leverancier :roll: Maar dat advies had ik je al gegeven, wanneer ga je dat nou eens doen?[/quote:30e039deef] Even ter indicatie, de "dure" bedrijfsservers waarover we het hier hebben, kosten in de orde vanaf € 500, zoals in het eerste bericht aangehaald. Waarvoor je volgens de meeste bladen zoals ook ComputerTotaal geen fatsoenlijke GamePC kunt kopen. "Duur" vind ik dan wel een beetje overdreven term, tis alleen een andere hobby dan Gamen, wat ik dan ook totaal niet doe. Lijkt me ook duidelijk dat je met € 500 bij de professionele ICT leverancier weinig meer dan een RAID kaart en wat schijven kunt krijgen, of een enkele processor. Daarover gaat mijn vraag dan ook niet. Zoals inderdaad niet in het eerste bericht, maar wel in een latere: [i:30e039deef]... een server voor testdoeleinden, met bij voorbeeld WebSphere of Oracle of Lotus-Notes? Waarbij een berg geheugen in de orde van minimaal 1 Gig noodzakelijk is omdat het anders met een nagenoeg lege database nauwelijks te installeren valt.[/i:30e039deef] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 juni 2005 [quote:cbef8b4f00="mverhoef"][quote:cbef8b4f00="M.V. Wesstein"][quote:cbef8b4f00="mverhoef"]Dus je zegt eigenlijk, wat doet een Server-gericht forum op de website van de HobbyComputerClub?[/quote:cbef8b4f00] Nee, dat zeg ik niet. Er zijn servers en servers. Jij vraagt advies over servers bedoeld voor bedrijven waar de meesten, zo niet alle, bezoekers hier geen zinnig woord over kunnen zeggen om de doodeenvoudige reden dat ze deze apparatuur niet kennen. En dat komt weer doordat ze als consument niks te maken hebben met dergelijke dure bedrijfsservers. De servers die hier ter sprake komen zijn thuisservertjes voor een LAN, een website hosten, etc etc. Meestal (zeg maar: praktisch altijd) gebaseerd op (oude) PC hardware. [quote:cbef8b4f00="mverhoef"]Ik bepaal zelf wel wat ik nodig heb, mijn vraag gaat over de te verwachten levensduur. Die ik inderdaad niet kan inschatten.[/quote:cbef8b4f00] En je denkt dat wij, die zulke dure bedrijfsservers ook niet kennen, je een betrouwbare indicatie kunnen geven hierover? Denk dan gerust nog een keer, en ga daarna eens een praatje maken met een professionele ICT leverancier :roll: Maar dat advies had ik je al gegeven, wanneer ga je dat nou eens doen?[/quote:cbef8b4f00] Even ter indicatie, de "dure" bedrijfsservers waarover we het hier hebben, kosten in de orde vanaf € 500, zoals in het eerste bericht aangehaald. Waarvoor je volgens de meeste bladen zoals ook ComputerTotaal geen fatsoenlijke GamePC kunt kopen. "Duur" vind ik dan wel een beetje overdreven term, tis alleen een andere hobby dan Gamen, wat ik dan ook totaal niet doe. Lijkt me ook duidelijk dat je met € 500 bij de professionele ICT leverancier weinig meer dan een RAID kaart en wat schijven kunt krijgen, of een enkele processor. Daarover gaat mijn vraag dan ook niet. Zoals inderdaad niet in het eerste bericht, maar wel in een latere: [i:cbef8b4f00]... een server voor testdoeleinden, met bij voorbeeld WebSphere of Oracle of Lotus-Notes? Waarbij een berg geheugen in de orde van minimaal 1 Gig noodzakelijk is omdat het anders met een nagenoeg lege database nauwelijks te installeren valt.[/i:cbef8b4f00][/quote:cbef8b4f00] Wanneer je meteen zou aangeven wat voor doeleinden de server zou moet hebben was je ook meteen van dat gekibbel af met de medeforummers.... (Het is maar een hint) Heb overigens geen ervaring met een Dell server o.i.d. :lol: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2005 Even mijn twee centjes (met het risico dat gelijk mijn kop eraf wordt gebeten lijkt het inmiddels...) Wij maken géén gebruik van Dell servers om de simpele reden dat we een server juist specifiek voor één bepaald doel geschikt willen maken. Een instapserver á lá Dell klinkt goed voor het (kleine) mkb, waarbij enkel een domein draait i.v.m. veiligheid, gecombineerd met wat gedeelde mappen en een aantal kleinere applicaties die deels serverbased zijn. Voor het testen van applicaties (en ik ga me nu heel erg richten op de informatie die we dus niet mogen weten...) is het merk server van ondergeschikt belang. Het gaat mi. met name om de hoeveelheid geheugen, de processor(en), de opslagcapaciteit. Natuurlijk spelen zaken als beveiliging een grote rol, maar je mag van een server (dus ook van Dell) in beginsel verwachten dat er een RAID systeem ingebouwd is. Ik zag toevallig dat er in de echte instapper van Dell (oké, voor €600,00) maar één HD zit... Ben ik benieuwd hoe je hier een ´echt´ Raid systeem van maakt :wink: Kortom: In de situatie van testen kun je wellicht beter een server in elkaar laten zetten, specifiek voor de taak waarvoor bedoeld. Mocht je dit lastig vinden (of je wilt maar één server kopen...) Dan zou ik alsnog een ´maatwerk´ server koepn bij een bekende ICT-leverancier. Dell klinkt leuk, maar navraag bij ICT-experts levert altijd een fikse waarschuwing dat toch maar niet te doen als je enigszins verstand van PC´s hebt. Tip twee: Heb je totaal geen verstand / ervaring met het bouwen van systemen, dan is Dell een leuke keus. Het is de achtergrond die bepaald wat goed voor je is.... Thor2002 ik hoop overigens dat ik je niet tegen het zere been schop... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2005 Ikzelf heb vanuit mijn freelance bedrijfje 5/6 van dit soort servers van Dell uitgezet bij klanten, allen gebruiken deze server als enige (PDC/Fil- printersharing/authenticatie etc) en allen zijn omgevingen van 5-15 gebruikers. Ik heb zeer goede ervaringen met Dell, ook met de low-range servers. Indien het de enige server betreft zou ik er minimaal 3 YNBD opnemen, indien 24 uur downtime echt onacceptabel is, zou ik er minimaal Gold (4 hrs) opzetten. Over de te verwachte levensduur is natuurlijk niks zinnigs te zeggen, wel wat ik dat bij problemen Dell altijd accuraat reageert (mijn ervaring, geen discussie waardig :wink: ) Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen