anoniem Geplaatst: 11 maart 2005 Delen Geplaatst: 11 maart 2005 Ik zat laatst een een artikel te lezen dat ik heb opgeslagen vervelende is dat ik precieds het verkeerde heb opgeslagen en ff die link niet meer kan vinden. Ik ben bezig met het configureren van een server voor thuis en educatie. Installeren en dat soort zaken heb ik geen moeite mee. Ik las allen in dat artikel dat je exchange uit veiligheids overwegingen niet als Admin mag instaleren als user gaat dit niet dus wie mag het dan wel en waarom mag je dat als admin niet zal ff kijken of ik dat artikel kan vinden Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 11 maart 2005 Als je op een Windows2000 server of hoger voor het eerst Active Directory installeert wordt het zgn forest root domain gecreeerd. In dit forest root domain bevinden zich o.a. twee speciale Admin groepen: Schema Admins en Enterprise Admins. De schema admins kunnen het Active Directory database schema wijzigen; de enterprise admins kunnen o.a. extra domeinen toevoegen of domeinen verwijderen. Per domein heb je dan ook nog de Domain Admins groep die het domein volledig kunnen beheren. Om Exchange voor de eerste keer te kunnen installeren moet eerst het AD database schema worden uitgebreid en wordt de “Exchange Organization” aangemaakt; hiervoor heb je Schema Admin en Enterprise Admin rechten nodig. Vervolgens moeten er per domein bepaalde security groepen worden aangemaakt. Hiervoor moet je Domain Admin rechten hebben. Om Exchange zelf te installeren moet je tenminste local administrator zijn op de betreffende server. Microsoft ‘adviseert’ om zoveel mogelijk te streven naar een single domain structuur. In een single domain structuur is de built-in administrator zowel Schema Admin, Enterprise Admin als Domain Admin. Andere leden van de Domain Admin groep kunnen zich zelf ook toevoegen aan de Schema Admin en Enterprise Admin groep; dit zou je als een ‘onveilig’ kunnen beschouwen. Wat je ziet is dat er vaak twee domeinen zijn; in het forest root domain bevinden zich alleen de Schema Admins en de Enterprise admins (en natuurlijk Domain admins). In het child-domain bevinden zich dan alle gebruikers, computers, AD-servers, Exchange server etc. Het voordeel hiervan is dat een domain administrator in het child domain zichzelf niet tot schema en enterprise admin kan promoveren. mmmmm… heel verhaal…… :o Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2005 Bedankt voor je uitleg maar ik ben er nog niet helemaal uit Als ik het niet verkeerd begrijp. Heb je de root domain ik zou dan hier nog een chlid domain in moeten maken. Dit is omdat de administrator van het child domain niet gelijk is aan die van het root domain. Exchange zou ik dan moeten installeren met de administrator van het child domain toch?? Of voor voordat ik begin met de root ad eerst een user aanmaken met admin rechten deze is dan local admin? Users plaats ik ook in het child domain maar dan krijg vervolgens niet de email adressen met user@domain.nl maar user@childdomain.domain.nl Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2005 Je schreef in je eerste bericht dat het voor thuis was. Tenzij jij 2 servers neer wil zetten, denk ik dat het in dit geval het beste is om alles met één domein te regelen. Je hebt namelijk voor ieder domein wat je wilt installeren minimaal één server nodig die als domain controller voor dat domein fungeert. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2005 Om Exchange te installeren hoef je geen child domein te maken. Heb een klein documentje voor je [url=http://home.caiway.nl/~rsdeheij/InstallatieExchange.doc]gemaakt[/url]. Zoals gezegd heeft een single domein structuur de voorkeur. Je kunt ervoor zorgen dat naast het standaard email adres (bijv. user@child.domein.nl) ook andere adressen worden gegenereerd. Wat betreft die 'admins'; ieder domein heeft zijn eigen 'domain admins'; dus administrator@child1.domein.nl is een andere dan administrator@child2.domein.nl. Daarnaast heb je in het root domain dus twee extra admin-groepen: Schema Admins en Enterprise Admins. Deze komen uitsluiten in het forest root domain voor !. Succes! Ruud Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2005 Oke zeer duidelijk. Dan zal ik het verkeerd begrepen hebben uit dat verhaal op internet. Ik had het al geinstalleerd zoals jij het uitlegd. Dan ga ik nu weer verder waar gebleven ben. Toch eens denken om een curcus hierover te gaan doen. Dan heb ik in iedergeval een doel. Voor degenen die geintreseerd zijn op dit Forum ik kwam op onderstaande website gratis tutorials tegen in de vorm van "avi's" Er staan gratis filmpjes en je kan betalen voor een hele serie. Ik heb dat laatste gedaan voor windows 2003 sever. Koste dat 20 $. Het is allemaal in het engels maar zeer goed te begrijpen. hier is de link http://www.learnwindowsserver.com/intro_to_windows_server.html Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen