anoniem Geplaatst: 11 maart 2005 Delen Geplaatst: 11 maart 2005 Ik heb gehoord dat het mogelijk is het gebruik van MSN Messenger te blokkeren met behulp van group policies. Nou is het punt dat ik het wel gehoord heb maar niet weet hoe het aan te pakken. Kan iemand mij helpen?! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 11 maart 2005 in de grouppolicy, administrative templates windows components windows messenger daar kan je messenger blokkeren Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2005 Alleen staat MSN Messenger daar nog niet tussen. Hoe voeg ik die toe als Windows Component?! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2005 Je zult de group policy templates op je server moeten updaten. Maak eerst een backup van de templates [b:cfdaf0ce2a]conf.adm inetres.adm en system.adm[/b:cfdaf0ce2a] op je server. De templates staan in "%systemroot%\inf". Kopieer vanaf een Windows XP machine dezelfde templates naar je W2K server. (Mocht er een Xp werkstation in je netwerk hangen dan kun je ook een drivemapping maken naar de C$ share van die machine). In de GP editor selecteer 'User Configuration > administrative templates'; rechtermuis -> kies add/remove templates; klik op 'add'. Navigeer nu naar de lokatie waar de nieuwe templates staan en selecteer de 'adm'-file. De betreffende adm-file wordt automatisch naar de juiste directory op je server gekopieerd. Settings voor Windows Messenger zitten volgens mij in inetres.adm. Overigens krijg je iedere keer als de templates worden geladen in de GP editor een aantal foutmeldingen. Dit heeft te maken met feit dat de omschrijvingen van de nieuwe templates te lang zijn voor de GP editor van W2K. Het kan verder geen kwaad maar het is hoogst irritant. Ruud Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2005 En dan nog wordt het gebruik van MSN Messenger niet geblokkeerd. Dit is namelijk een heel ander programma dan Windows Messenger welke je wel kan blokkeren via Group Policy. MSN Messenger maakt primair gebruik van poort 1863. Helaas is het zo, dat als je die dicht gooit, MSN Messenger via poort 80 een connectie probeert te maken. Deze poort wil je niet dichtgooien, omdat dan niemand meer kan internetten. De beste manier is een firewall te installeren welke filtert op de applicatielaag van het OSI-model, zoals Microsoft ISA Server dat doet. Hiermee is MSN Messenger met enkele muisklikken echt te blokkeren. PS: Zelfs als je de applicatie geblokkeerd krijgt, kunnen mensen nog MSN-en via http://webmessenger.msn.com. Gelukkig kun je in ISA-server ook verboden URL's opgeven. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2005 [quote:c557779727="Daffy Disk"]Overigens krijg je iedere keer als de templates worden geladen in de GP editor een aantal foutmeldingen. Dit heeft te maken met feit dat de omschrijvingen van de nieuwe templates te lang zijn voor de GP editor van W2K. Het kan verder geen kwaad maar het is hoogst irritant.Ruud[/quote:c557779727] Er is een update beschikbaar bij microsoft die dit probleem verhelpt. Je zou trouwens wel het msn messenger bestand toe kunnen voegen aan geblokkeerde toepassingen ofzoiets. Zit in elk geval een optie voor in GP. Je zal dan nog wel zoals hierboven vermeld de web toepassing moeten blokkeren. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2005 [quote:e7ba9d1a78="Leo S"]En dan nog wordt het gebruik van MSN Messenger niet geblokkeerd. Dit is namelijk een heel ander programma dan Windows Messenger welke je wel kan blokkeren via Group Policy.[/quote:e7ba9d1a78] mmmm.... wist dat dus niet....dacht dat het hetzelfde was... :oops: Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen