anoniem Geplaatst: 7 maart 2005 Delen Geplaatst: 7 maart 2005 Hallo. IK ben in bezit van een computer en een laptop. Hieronder de specificaties. Desktop Computer: AMD Athlon 2000 XP 512 RAM 200 GB Hardeschijf Win XP Pro Laptop: Intel Centrino M 1,5 GHZ 768 RAM geheugen 40 GB Hardeschijf Win XP Home Edition IK wil een Server aanschaffen. Deze wil ik gebruiken als archief. Daarvoor zal ik een 200 GB Hardeschijf moeten aansluiten. Ik wil dat de Server als printserver, webserver en Ftp-server kan dienen. Ik vind Ramgeheugen erg belangrijk. Daarom wil ik 1 GB Ram geheugen. Omdat het een server is, zal ik windows 2003 server gebruiken. Nu moet ik een goedkope oplossing hebben. Ik weet niet wat ik moet kopen. Moet ik een compleet nieuw systeem kopen? Ik dacht aan een barebone met 1 GB RAM en een goede hardeschijf van 200 of 250 GB. Ik weet niet wat voor Processor ik zal gebruiken. Dat is het probleem. En wat voor moederbord. Want ik moet wel een moederbord gebruiken die compitabel is met de processor. Kan iemand mij helpen om goedkoop een server met de bovenstaande specificaties te verzorgen. Een beeldscherm hoeft niet. Toetsenbord en muis ook niet. Ik koop er later wel een dvd brander bij. Maar ik moet wel eerst een constructie hebben. Ik dacht zelf aan een barebone, maar past dat wel, want ik wil ook nog later een goede videokaart kopen. Hoe moet ik dit aanpakken. Dankuwel voor de reacties. Alle tips en advies is welkom. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 maart 2005 Is het niet een idee de huidige desktop als server te gaan gebruiken? Die is daar op zich best geschikt voor. En dan voor dagelijks gebruik een nieuwe aanschaffen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 8 maart 2005 [quote:7f1815b5b8="gerben"]Is het niet een idee de huidige desktop als server te gaan gebruiken? Die is daar op zich best geschikt voor. En dan voor dagelijks gebruik een nieuwe aanschaffen.[/quote:7f1815b5b8] Dat zou kunnen ja, maar dat kost me weer veel geld. En ik wil de server ook gebruiken om af en toe te gamen. Nog meer tips en advies? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 8 maart 2005 Tip: schroef die specs flink terug want dat heb je echt niet nodig... Koop 2e hands een 1 Ghz pc, met 512 MB geheugen, harde schijf zo groot als je wilt. Dan nog ben je (te) ruim uitgerust, maar heb je wat ruimte. Fileserver ("archief") kost nauwelijks cpu/mem, ftp /web ook niet zolang je geen google-achtige bezoekersaantallen gaat krijgen. Gameserver heb ik geen ervaring mee, maar zou je -als het inderdaad maar ad-hoc is- via je werkstation kunnen hosten. Geef geen onnodig geld uit aan shardware die maar voor 1-5% gebruikt gaat worden! (ter vergelijk: ik heb een web/mail/ftp/file server op een P733 met 256 MB geheugen en dat draait prima...) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 8 maart 2005 Wat rolfb zegt, kan ik me ook best in vinden. Maar uitgaande van je vraagsteling, wil je een nieuwe aanschaffen. Wat je ook koopt, het zal altijd sneller zijn dan wat je nu hebt. En dan zou ik dat toch voor dagelijks gebruik nemen. Niet dan? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 maart 2005 Auteur Delen Geplaatst: 10 maart 2005 Houd er ook rekening mee dat Windows Server 2003 erg duur is ( of je moet illegaal gaan, maar daar hebben we het hier niet over) Prijzen beginnen zo rond de 500 euro. Simpel file en printer serven kan ook prima met een Windows 2000 of XP pro Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen