anoniem Geplaatst: 9 februari 2005 Delen Geplaatst: 9 februari 2005 Heb een test config met win2003 en exchange 2003 ik kan wel mail versturen maar niet ontvangen Waar moet ik het probleem zoeken mischien in de DNS config...? Tevens wil ik voor mijn kantoor exchange allen gaan gebruiken om agenda's te delen hoe kan ik dit het beste doen. Dus geen mail etc Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 9 februari 2005 Om e-mail te ontvangen moet er een domeinnaam geregistreerd zijn. In de DNS-entries van dit domein moeten MX-records aangemaakt zijn. Die MX-records bepalen waar de e-mail naartoe gestuurd moet worden, die voor dat domein bestemd is. Hier staat dus ook het IP-adres in waarop jouw Exchange-server te bereiken is. Als je dus geen domein hebt met MX-records die verwijzen naar jouw mailserver, zul je op deze server dus ook geen externe e-mail ontvangen. Je kan echter nog wel gewoon interntussen de werknemers onderling mailen. Hiervoor moet je in Active Directory Users and Computers voor iedere gebruiker die moet kunnen mailen een mailbox aanmaken. Op de PC's installeer je Outlook en deze stel je in voor gebruik van een Exchange-server. Deze stap moet je ook volgen als je alleen public folders wilt gebruiken. In principe moet namelijk iedereen die in de public folders wil kijken een mailbox hebben. Aangezie dit voor jou niet wenselijk is, kun je één gebruikersaccount aanmaken met mailbox. De andere gebruikers kun je rechten geven om onder deze naam op Exchange in te loggen en vervolgens stel je Outlook op iedere PC zo in, dat ie op die bepaalde naam op Exchange inlogt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 9 februari 2005 En kijk eens of je van binnenuit een telnet naar poort 25 (SMTP) kan doen op je Exchange server, en zo ja of dat van buitenaf ook lukt. Probeer ook een test mailtje op deze manier te maken: Start -> Run -> CMD TELNET <jouw server> 25 HELO <je domein> MAIL FROM: <geldige email adres verzender> RCPT TO: <email adres op jouw site> DATA test . QUIT Als dat allemaal lukt, en ook als je de domein naam gebruikt, kan het inderdaad zo zijn dat je provider niet weet dat ze het naar die machine moeten doorsturen. Worden mailtjes van binnen en/of van buitenaf niet bezorgt dan kan het zijn dat er nog wat instellingen aangepast moeten worden op de server :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 9 februari 2005 Ik ben nog van de oude stempel ondanks ik nog maar 30 ben. Veel oefenen veel proberen en dan kom ik er wel alleen heb ik nu ff snel hulp nodig om dat ik bezig ben megt een projectje ik heb win 2003 server geinstalleerd active dir aan gemaakt dcpromo ben daarna aan e slag gegaan met exchange. Alles uit gevoert zo als hier en daar staat beschreven users an gemaakt en het werkt beveiligingis ff van latere zorg Als ik aan mijn poorten ruik staan ftp,http etc standaard server poorten open zijn ook te bereiken maar bij dns, pop en smtp lijk niet veel te gebeuren. Dus zal toch stap voor staalles door moeten nemen Maar dat agenda delen en intern mail versturen dat moet toch niet zo ingewikkeld zijn toch Misschien weet iemand een link waar ik wat meer info kan vinden over het configureren van ad dc en exchange engels nederlands maak niet uit Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 10 februari 2005 Als je Active Directory en Exchange zonder foutmeldingen hebt weten te installeren, moet alles al werken, zeker voor intern gebruik. Tijdens de installatie van Exchange wordt iedere keer wel aangegeven als je nog een onderdeeltje mist, dan gaat de installatie ook niet verder. Zorg ervoor dat gebruikers, die al aangemaakt waren voordat je exchange ging installeren een mailbox krijgen door in AD Users and Computers rechts te klikken op de gebruiker --> Exchange tasks --> Create mailbox. Voor gebruikers die je aanmaakt nadat je Exchange hebt geinstalleerd, kun je tijdens het aanmaken van het account kiezen of hij een Exchange mailbox moet krijgen. Als je nu enkele gebruikers met mailbox hebt, kun je de PC's voorzien van Outlook (niet Outlook Express dus) en configureren voor Exchange. Als je dit gedaan hebt, kunnen deze gebruikers in ieder geval intern mailen naar elkaar en ook mail versturen naar het Internet (mits de Exchange server een internetverbinding heeft). Als je een domeinnaam hebt geregistreerd en je gebruikers hebben ook een primair e-mailadres in dit domein (in te stellen in de properties van de gebruiker in AD Users and Computers), kun je ook mail ontvangen met je Exchange server. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2005 Als ik het zo lees denk dat ik het probleem zie, moet eerst een domein registreren om mail te ontvangen. Maar wat nu als ik mijn eigen dns servers draai? Als dc is jansmit.nl de zijn eigen dns heeft heb je dan nog steeds die registratie nodig Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2005 Als je vanaf het Internet e-mail wilt ontvangen op jouw domeinnaam, moet jouw domeinnaam op Internet bekend zijn (lijkt me logisch toch?), dus moet je deze registreren en de juiste MX-records aan (laten) maken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 februari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 13 februari 2005 Ja het geheel is me duidelijk Het is hetzelfde als een brief versturen naar een ontvanger zonder adres en postcode nou registreren dan maar Overigens een tip voor degenen die zich verder willen verdiepen in de diverse server De diverse filesharing prog hebben borden veel info in de vorm van boeken in pdf formaat het is wel allemaal engels maar als amateur/hobby of prof systeembeheerder moet dit geen probleem zijn Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen