Ga naar inhoud

MySQL kan niet met wachtwoorden omgaan?

anoniem

Aanbevolen berichten

Op een fedora-server heb ik MySQL 4.1.9-standard geïnstalleerd. Met webmin en phpmyadmin wil ik de databases gaan beheren. Op een of andere manier kan mysql niet met gebruikers+wachtwoord omgaan. Als ik probeer in te loggen met "mysql -u root" krijg ik in linux de melding: [code:1:b78c795f40] Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO) [/code:1:b78c795f40] In phpmyadmin zie ik dat root WEL een wachtwoord heeft. Als ik een gebruiker aanmaak zonder wachtwoord, kan ik wel in mysql komen. In phpmyadmin krijg ik ook deze melding: [code:1:b78c795f40] De mbstring PHP extensie werd niet gevonden en u lijkt een multibyte charset te gebruiken. Zonder de mbstring extensie kan phpMyAdmin strings niet correct splitsen wat tot onverwachte resultaten kan leiden. [/code:1:b78c795f40] Maar ik denk niet dat deze iets met het probleem te maken heeft van het inloggen met wachtwoorden?
Link naar reactie
Ik heb ingelogd met "mysql -u root -p". Daarna werd het wachtwoord gevraagd, die heb ik ingetikt en dat inloggen lukte wel goed. Meteen heb ik het wachtwoord gewijzigd met SET PASSWORD FOR root@localhost=PASSWORD('new_password'); Als uitvoer kreeg ik: Query OK, 0 rows affected Vervolgens probeerde ik met dit nieuwe wachtwoord in te loggen via phpmyadmin, maar weer kwam ik niet verder dan het inlogscherm. Als ik "mysqladmin -u root -p" doe krijg ik een waslijst aan commando's. Probeer ik vervolgens "mysqladmin -u root password new-password" krijg ik de melding [code:1:60d7caa963]error: 'Acces denied for user 'root'@'localhost' using password: NO)[/code:1:60d7caa963]
Link naar reactie
YESSSS. Het probleem is opgelost. Ik weet niet precies waar deze optie zit, maar ik beschrijf hem zoals ik hem in Webmin heb opgelost. Ga naar de Module Config van de Mysql Server. Daar staat bij de 'Configurable options' de optie 'Password hashing mode' die je op Old of op Default kan zetten. Zet deze op Old, en wijzig de wachtwoorden van de Mysql-users. De wachtwoorden zullen nu op de oude hash manier worden opgeslagen, welke wel juist kan worden uitgelezen. Geen idee wat deze optie doet of kan, maar het probleem is ermee opgelost. (Als iemand er meer informatie over kan geven, graag) Een aandachtspuntje: als je in phpmyadmin een nieuwe gebruiker aanmaakt, wordt het wachtwoord met de Default manier opgeslagen, dus de onbruikbare. In webmin moet je dus het beheer van de wachtwoorden doen.
Link naar reactie
mysqladmin heeft ook een of ander script dat je kan draaien om je mysql geheel om te zetten naar de naam nieuwe hash-methode. Zoek effe in de /includes dir, de naam vh script spreekt voor zich (maar ik weet 'm niet uit mn hoofd) Waarom zouden ze een nieuwe manier introduceren als deze onbruibaar is..? maar andersom: als het nu werkt voor je, waarom er nog aan gaan sleutelen, want ik ben met je eens: erg doorzichtig is het niet...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...