anoniem Geplaatst: 6 januari 2005 Delen Geplaatst: 6 januari 2005 Ik heb het volgende probleem. Ik ga binnenkort mijn netwerk omgooien waarbij de taken verdeeld gaan worden over 2 servers. Eerst was er 1 server die alles regelde (Domein, FTP, File enz enz.) Deze werd erg zwaar belast en daarom wil ik er nu een 2e bij plaatsen. Nu hier mijn probleem: Ik wil server 1 (Linux)laten werken als een server-gateway die ook de mail ophaald en als FTP en webserver draait. Server 2 moet alles voor het interne netwerk gaan regelen (Domein, printer, file) Nu wil ik op Server 2 (Windows 2003)Exchange gaan installeren waar mijn clients zich op kunnen aanmelden. Hun E-mail wordt echter al gesorteerd bij server 1 Kan ik Exchange op 1 of andere manier wijsmaken dat hij de 2e mailserver in het netwerk is (erbij rekening houdende dat server 1 Linux is)??? Alvast bedankt voor jullie antwoord Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 januari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 januari 2005 Dat kan, als je onder linux mailboxen aanmaakt welke dmv POP geleegd worden kan je deze door exchange laten ophalen (dmv de pop connector) Uitgaand e-mail verkeer kan je direct door exchange laten verzenden maar je kan ook in exchange aangeven dat deze de mail moet routen over een smarthost oid. Het sorteren van de mail is niet zo'n zware klus, waarom laat je dit niet door exchange zelf doen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 januari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 januari 2005 Ik wil de servers eigenlijk onder 2 categoriën verdelen: 1: Die met de buitenwereld te maken krijgen (als in Webserver en FTP) 2: Die ALLEEN met het interne netwerk te maken krijgen. Daarom is voor de externe server ook Linux gekozen omdat dit veiliger is. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 januari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 januari 2005 een niet goed geconfigureerde / onderhouden / geupdate linuixserver is net zo onveilig als een windowsserver hoor... Zorg dus voor een recente distro, update regelmatig en verdiep je in configuratie! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 januari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 januari 2005 Thanx voor de tip, ik heb namelijk een windows 2000 server gehad die binnen enkele maanden gehacked was, sinsdien wil ik dat er alleen maar een Linuxserver die rechtstreeks in verbinding staat met het interrnet :wink: Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen