anoniem Geplaatst: 15 december 2004 Delen Geplaatst: 15 december 2004 Ik heb hier een server draaien met 3 hdd's erin. 1 voor Windows 2000 server en de andere 2 draaien in een (software)mirror. Nu geven de 2 schijven die in een mirror zitten waarschuwingen en deze wil ik dus vervangen. Nu de vraag... .. .hoe doe je dit... ik heb al wat gegoogled maar daar is niet veel uitgekomen. De bedoeling is dat wel de data van de oude op de nieuwe schijven worden gezet. En dat die twee nieuwe schijven dan ook in mirror gaan draaien. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2004 Zijn het hot swappable schijven? Dan is het heel makkelijk: -Verbreek de mirror -Haal Schijf 1 eruit en doe er een nieuwe in. -Maak weer een mirror. -Verbreek de mirror weer. -Haal schijf 2 eruit en doe er een nieuwe in. -Maak weer een mirror. Dit kan allemaal als de server nog draait, maar dus alleen als het hot-swappable schijven zijn. Zo niet, zul je steeds de server uit moeten zetten als je een schijf vervangt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2004 Hmm.. gewone ide schijven. . . Maar als ik in windows de mirror verbreek, schijf nr1 eruit, nieuwe schijf (nr1) erin. Windows opstarten en daar mirror aanmaken. Maar maakt hij dan een copy van schijf oud nr 2 naar schijf nieuw nr1 ?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2004 Dat ligt er maar net aan hoe je klikt. Je moet dan in "disk manager" rechtsklikken op schijf 2 (de oude waar de data nog op staat dus) en dan kiezen voor "add mirror". Als je klikt op schijf 1 (waar dus nog geen data op staat) gaat ie daar een mirror van maken met als resultaat dat je twee lege schijven hebt. Vergeet overigens niet iedere keer als je een nieuwe schijf geplaatst hebt, deze te converteren naar dynamic disk. Overigens begrijp ik uit je verhaal dat je maar 1 schijf hebt voor je Windows-installatie. Het is uiteraard raadzaam om deze ook op een mirror-set te zetten. Als nu die ene schijf crasht, zul je je server opnieuw moeten inrichten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 december 2004 Aangezien er op de windows schijf alleen maar statische data staat heb ik daar een image van gemaakt en op dvd gezet (en op 1 van de mirror schijven). Dit klopt toch... Als die mirror schijven gebruikt worden voor de bestanden enzo. Dat de C-schijf haast niet gebruikt wordt... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 december 2004 Dat ligt maar net aan de rollen die de server heeft. Als ie domain controller is, is het wel handig dat je een recente backup van je Active directory hebt. Fouttolerant ingerichte schijfconfiguratie is altijd beter natuurlijk. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 december 2004 Hmmmmm het is inderdaad een domein controller... Maar een active directory is toch altijd bijna hetzelfde?? (als je steeds met dezelfde computers erop zit??) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2004 nou, ik ben beizg met het omzetten, maar nu heb ik 1 schijf vervangen, mirror opnieuw opgebouwd en dat ging goed. Nu zijn alleen de nieuwe groter en bij het heropbouwen maakt windows de grote schijf even groot als de "kleine". Ik heb met pq magic 7 en 8 al geprobeerd om de partitie te vergroten, maar dit kan niet (blijkbaar draait het niet onder een windows server editie, zelfs niet in dos) Er wordt geroepen dat het gewoon in windows kan, maar dat kan ik nergens vinden.. .. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2004 Er is voor servers een speciale versie, namelijk Servermagic. Verder kun je ook, als je 1 schijf vervangen hebt, de data daar naartoe kopieren (dus geen mirror opzetten). Je moet dan op die nieuwe schijf gewoon een partitie aanmaken. Dit werkt dan ook alleen met data en niet met systeembestanden (zoals bijvoorbeel de pagefile). Het ging toch om alleen maar data? Als je de data gekopieerd hebt, kun je uiteraard wel een mirror aanmaken op de tweede nieuwe schijf. Hou er dan wel rekening mee dat je een andere driveletter hebt en dat je alle shares en rechten weer goed moet zetten. Een driveletter is zo aangepast vanuit disk manager, maar als je veel shares en complexe rechten hebt ingesteld, ben je wel ff bezig denk ik. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2004 daarom wil ik ook een mirror maken en geen copy. .:).. (anders moet ik inderdaad alle rechten weer neerzetten :S) Maar is er geen standaard windows tooltja wat dit kan?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 december 2004 [quote:a26ed670af="Pistolenpaul"]daarom wil ik ook een mirror maken en geen copy. .:).. (anders moet ik inderdaad alle rechten weer neerzetten :S) Maar is er geen standaard windows tooltja wat dit kan??[/quote:a26ed670af] Jazeker Robocopy. Hiermee kan je ook rechten copieren Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2004 maar m'n uiteindelijke probleem is; hoe vergroot ik m'n dynamische partitie (die dus een mirror heeft) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2004 Als je nu toch 2 nieuwe schijven heb maak je toch gewoon een nieuwe mirror en mbv robocopy zet je de hele toestand over en daarna verwijder je de oude mirror en delete de schijven in je diskadmin Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen