anoniem Geplaatst: 6 december 2004 Delen Geplaatst: 6 december 2004 Hallo, Ik heb een vraag over een server en een netwerk bouwen. ik heb nog een oude laptop P2 400 en deze zou ik willen gaan gebruiken als server in een netwerk. daaraan gekoppeld 3 PCees welke alle drie met het internet verbonden zijn. Is er een goede site waar dit alles wordt beschreven? en welke software geinstallerd dient te worden? Bedankt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 6 december 2004 Laptop als server? T kan wel, maar daarvoor lijkt een laptop niet bedoeld... Wil je er toch een server van maken, neem dan een Linux distro. Gezien je vraag is een 'makkelijke' variant wel nodig, Clarkconnect is een goeie kandidaat. Zoek ook eens in het Linux forum naar Clarkconnect, is meermalen ter sprake geweest. Groet, M.V. Wesstein Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 6 december 2004 ja, en dan komt de topicstarter eerst zes maanden klagen over dat de linuxdistro niet werkt, het netwerk niet bereikbaar is en dat linux toch best moeilijk is. een laptop als server? lijkt geen optie. heb je een ander oude pc? neem die dan. verder wat wil je zoal doen met je 'server'. het klinkt o zo stoer 8) , maar in de praktijk gebruik je slechts de helft van de functies die jij er graag op wilt. simpelweg omdat de pc niet meer aan kan. opties: - website hosten - e-mail afhandeling - fileservers (voor al je geliefde werk) geef even aan wat je zoal wilt doen. en dan de grootste tip: keep it simple. heb je geen ervaring met het onderhoud van een netwerk? zet dan lekker windows 98 oid op je pc: dit werkt prima en je kan er net zoveel mee doen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 6 december 2004 Wat ik wil is eigelijk een zo schoon mogelijk netwerk waarbij ik niet constant allerlei spyware en spam en andere rotzooi die ik niet wil op mijn computers krijg. Ik kreeg deze tip van een ander waarbij je de server als een soort buffer kunt gebruiken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 6 december 2004 Dat "Als buffer gebruiken"snap ik even niet, je haalt toch spyware binnen door gewoon te surfen? maar goed, Je moet iid goed bedenken dat een server echt wel een doel moet hebben binnen een netwerk anders is het gewoon zonde om daar energie in te steken. Als je toch een server wil installeren zou ik ook voor een lichte variant van Linux gaan. ClarkConnect op (mijn favo) SME server Bedenk wel dat er heel wat werk in gaat zitten om een "schoon netwerk te maken" :wink: Maar met een beetje lef en internet kom je een heeeeeel eind hoor, (werkt bij mij ook) Groeten, Randy Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 6 december 2004 Wil je je serve eigenlijk ook als router/gateway gaan gebruiken? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 6 december 2004 dat was wel de bedoeling als ik het mis heb moet je het zeggen maar ik dacht dat alle verkeer van het internet dan via die server gaat als ik deze nou goed beveilig heb ik op die andere computers ook gaen last Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 7 december 2004 Als je je server als router/gateway gaat gebruiken gaat alle verkeer inderdaad eerst langs je server maar deze sluist het allemaal rustig door daar de computer die de data aanvraagt dus spyware kan je er denk ik niet mee tegenhouden ( misschien zal er wel een pakket voor zijn maar ik ben er niet van op de hoogte). Het is iets anders als je bijvoorbeeld SPAM wilt tegenhouden. de E-mails worden in dat geval namelijk eerst opgeslagen in de mailserver die vervolgens checked of het SPAM is. Je server/router als buffer gebruiken kan je bijvoorbeeld als je te maken hebt met hackers, deze komen eerst vast te zitten in de router voordat ze naar het interne netwerk kunnen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2004 in clarkconnect zitten functies als anti SPAM, ik weet echter niet of deze goed werken... Ik gebruik mijn cc box alleen als webserver... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2004 Ikl heb thuis e-smith draaien, daar kun je ook een pakket installeren tegen spam, maar een pakket tegen spyware ben ik nog niet tegengekomen Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2004 ik heb ff gekeken wat ik allemaal kan aanzetten tegen spam, banners e.d... - Antispam <--- E-mail - Banner/Popup Filter <--- internet - Web-Filter (van deze weet ik niet zeker of het iets met anti-spam temaken heeft.... zou ook kunnen dat je hiermee sites kan blokkeren...) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 12 december 2004 Met een server als router voor het netwerk, mits voorzien van een firewall kan je de overige machines in het netwerk afschermen. Als op deze serever ook nog een mailserver draait en een AV pakket, dan kan daar al veel spam en virussen tegen gehouden worden. Voor adware en spyware zal je lokaal moeten beveilligen. Dit verkeer wordt door de server namelijk gewoon doorgelaten anders kan je niet surfen op het internet. Er is wel software zoals bijvoorbeeld "PestPatrol" van CA dat op server wordt geinstalleerd, maar lokaal draait via het loginscript. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2004 [quote:11d67154d0="Doof"]Er is wel software zoals bijvoorbeeld "PestPatrol" van CA dat op server wordt geinstalleerd, maar lokaal draait via het loginscript.[/quote:11d67154d0] Waar kan ik dat downloaden, en is het geschikt voor e-smith SME server?? (RedHat 7 kernel) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2004 Een 30-dagen versie is hier te downloaden http://www3.ca.com/Solutions/Collateral.asp?CID=63383. Pestpatrol werkt alleen in een Windows omgeving. Maar misschien is er iets vergelijkbaars voor Linux? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 23 december 2004 je kan ook een soort server maken. bijv: een oude pc (128mb ram ofzo) met daarin een harde schijf van ongeveer 10 gig en daar mappen opmaken en gebruiker met bepaalde rechten. je instaleert een netwerk kaart (wireless?) en stelt de ip adressen in of laat dat de dhcp doen. je stelt in de bios in dat hij niet naar een toetsenbord of muis moet zoeken. je stelt in dat hij automatisch inlogt. je kan ook eventueel instellen dat hij 's ochtends om 7 uur automatisch aangaat en dat hij 's avonds om ongeveer 9 uur automatisch uitgaat. (dit is mogelijk) zo heb je een simpel servertje voor al je belangrijke bestanden. je kan er ook eventueel internet op aansluiten en laten delen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 30 december 2004 hallo, ik heb zelf een eigen computer (3) maar 1 daarvan is van mij pa . maar wat ik wou vragen is : Hoe kan je een webserver maken?? Ik wou hem heel graag gebreuken om een site te maken wat dat lijkt me wel leuk om te doen . bram Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen