Ga naar inhoud

Linux-server opzetten lukt niet.

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 machines, te weten Linux Fedora Core 2 met eth0 en eth1 beide edimax-kaarten En een machine MS Windows XP, lan-verbinding (edimax-kaart) Gisteren gekocht, een switch, Sweex + lan-kabel. De configuratie: Internet > router > Linux-server > Switch > Windows PC Alle kabels zijn Lan kabels. Bovenstaande configuratie blijkt niet te werken.. Internet via Linux pc wel mogelijk, maar niet via XP-box. Ik wil dus dat ALLE internet verkeer over de Linux-server gaat. Ik heb dus bij eth1 ingevuldt: 192.168.0.1 255.255.255.0 Bij de lan-opties van XP: 192.168.0.2 255.255.255.0 192.168.0.1 Dit werkt dus niet. Als ik beide pc's op de router aansluit hebben beide machines wel internet. Wie helpt mij verder. Dank
Link naar reactie
Wat bedoel je met "alle internetverkeer moet via de Linuxcomputer". Wil je die als proxy gebruiken? Dan moet je dat ook zo instellen. Je "getekende" opstelling is niet nodig. Sluit zowel de server als de werkstations aan op de router (of de switch, wat je wil), zorg dat de linux doos een proxy draait, en vul die in op de windozen als proxy. Klaar...
Link naar reactie
Ik begrijp je keus voor deze variant, maar daarmee laat je wel zien dat je niet veel kaas hebt gegeten van netwerken en hoe ze werken. Op het moment dat je op de Win-machine invult dattie een proxy moet gebruiken zal deze altijd alle netwerkverkeer naar oa internet via die proxy sturen. Je kunt dus prima de volgende setup gebruiken: [code:1:ba35d074e3] Internet | router [192.168.1.1] / \ / Linux server [192.168.0.10] WinXP [192.168.0.11] [/code:1:ba35d074e3] Op de Win-machine stel je in als proxy het IP v/d server: 192.168.1.10 De server richt je in als proxyserver die alle verkeer van de Win-bak doorstuurt naar Internet. Dat netwerkverkeer gaat wel naar de router, maar komt nooit aan de 'publieke zijde' daarvan. Een router moet je je alsvolgt voorstellen: [code:1:ba35d074e3] Internet | Firewall ---> controle software [interne server] 192.168.0.1 | ^ switch -----------| / | | \ | | \ 192.168.0.13 | \ 192.168.0.12 \ 192.168.0.11 192.168.0.10 [/code:1:ba35d074e3] Zoals je ziet zal al het verkeer tussen de PC's in het interne netwerk nooit voorbij de firewall komen. Dus als je 1 PC vertelt dattie al het verkeer naar een andere lokale machine moet sturen zal dat verkeer nooit vanaf internet te zien zijn. Net zo min als die specifieke machine het internet ziet. Die ziet nl alleen maar die proxyserver :P Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...