anoniem Geplaatst: 10 november 2004 Delen Geplaatst: 10 november 2004 Beste mensen, aangezien dit mijn eerste post is en ik toch de zoekfunctie al gebruikt heb kan ik nog weinig specifieks vinden. Ik heb thuis 3 pc's en 2 laptops. Nu wil ik een server inrichten die voor alle pc's bereikbaar is en waarop we dus ook gegevens moeten kunnen uitwisselen. Mijn eerste vraag is dit handig of is het makkelijker om iets van een netwerkverbinding te maken. Het liefst heb ik iets waarmee er niet altijd 1 computer hoeft aan te staan en de gegevens toch bereikbaar blijven. Ik ben een tijdje bezig geweest het maken van netwerkverbindingen maar ik kan gewoon zelf niks inrichten! Dus kort samengevat ik wil een server opstarten met daaronder alle computers hangen die voor iedereen bereikbaar zijn en de mogelijkheid om gegevens uit te wisselen!! Graag jullie reactie! Groetjes Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2004 Zolang je met pc en server twee verschillende dingen bedoelt slaat het ergens op :-) je server moet voor een goede functionaliteit natuurlijk wel altijd aan staan. Ik denk dat voor jou de handigste oplossing om een server neer te zetten of 1 pc server te maken en dan met bestanden delen gezamenlijke folders te maken. Dit kan dmv windows XP professional ook op user niveau met passworden e.d. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2004 sorry nu ik het idd nog een keer door lees raak ik ook in de war! Het enigste wat ik eigenlijk wil is zeg maar netwerkschijven maken waarop ik gegevens vanaf alle computers kan op zetten en ook weer afhalen! Dus gewoon alle info kunnen raadplegen en wijzigen! Zo iets duidelijker? Greetz Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2004 [quote:fbec51c68a="dOnnyPlayer"]sorry nu ik het idd nog een keer door lees raak ik ook in de war! Het enigste wat ik eigenlijk wil is zeg maar netwerkschijven maken waarop ik gegevens vanaf alle computers kan op zetten en ook weer afhalen! Dus gewoon alle info kunnen raadplegen en wijzigen! Zo iets duidelijker? Greetz[/quote:fbec51c68a] Dus als ik het goed begrijp wil je 1 computer/server waar je verschillende netwerkschijven op maakt zodat je er met de andere computers bij kan? Dan is het wel handig als je de server aan laat staan, aangezien je anders de schijven niet kan benaderen Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2004 Bouw een klein, passief gekoeld dus stil, compuutje en zet daar Linux op. Scheelt in de licentiekosten ;) Debian & Slackware hebben een reputatie voor veiligheid en stabiliteit, maar functioneel kun je elke 'mainsteam' Linux distro gebruiken. Installeren en configureren is mss niet het makkelijkst, maar voor de veiligheid is dat niet erg: hoe moeilijker je het een 'inbreker' maakt, des te eerder zallie het opgeven ;) Groet, M.V. Wesstein Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2004 en als ik iets van een ftp maak dan is dat ook benaderbaar zonder dat er iets aan hoeft te staan? Hoe groot kun je zoiets maken of ligt dat aan je provider? Wij hebben thuis een hub. Als ik gegevens van een andere pc wil halen die in een gedeelde map staan hoe moet ik die dan benaderen! Als ik probeer netwerk aan te leggen dan krijg ik die andere pc's steeds niet te zien? Greetz Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2004 Ik vrees dat je er niks van begrijpt... Als je wilt dat een server werkt moetie wel aan staan! Zet je de server uit istie niet meer bereikbaar! Dat lijkt me toch niet moeilijk te begrijpen, niet? :-\ Dus ook een FTP server moet [b:5eb7b43aa9]aan[/b:5eb7b43aa9] staan om te kunnen werken. Advies: verdiep je eens in de merites van netwerken (wat het nou eigenlijk zijn, hoe het werkt, etc) in het Netwerkforum. Om je op weg te helpen: computers kunnen elkaar alleen maar 'zien' als ze in hetzelfde netwerk zitten. Elke compu in een netwerk met hub dient een Hosts-bestandje te hebben voor het basale DNS resolving binnen je netwerk, anders werkt het niet. Heb je een router kun je via DHCP diverse instellingen laten overnemen, maar met een hub moet je zo'n bestandje zelf schrijven (is niet moeilijk, als je maar weet hoe netwerken werken). IMHO heb je nog onvoldoende kennis om dit 'avontuur' tot een goed eind te brengen. Da's niet erg, maar neem de tijd om je er in te verdiepen: als er iets fout gaat moet je het kunnen oplossen... Groet, M.V. Wesstein Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 11 december 2004 Ik denk dat ik het wel snap. Met FTP wordt (denk ik) bedoeld dat de gegevens naar een gedeelde schijf op internet (zoals yahoo ofzo) wordt geschreven, in dat geval hoeft de computer niet aan te staan maar kan je wel de schijven gebruiken. Dit is echter heel langzaam bij grotere bestanden. Als je een server in je lokale netwerk wilt zetten moet deze altijd aanstaan want andersa is je data gewoonweg nioet bereikbaar. Als je gewoon documenten wilt delen en verder eigenlijk te maken hebt met eens server kan je ook gewoon een oude bak met windows NT 4.0 WS erop laten draaien als file-server. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 december 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 december 2004 Als je geen computers wilt laten draaien koop je een USB stick van 1 of 2 Gig en leg je die in de woon kamer. Als iemand dan bestanden nodig heeft pakt hij de stick en gebruikt wat hij nodig heeft. Wil je altijd waar dan ook en op welk tijdstip dan ook bij je bestanden kunnen komen dan dien je deze lakaal op 1 machine te zetten en deze dus altijd aan te laten staan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 januari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 2 januari 2005 ik geloof dat er versch versies van windows een functie is om een netwerkverbinding te maken, en daarbij een gedeelde map een schijf-letter te geven. Dus als je dan op schijf P:\ iets opslaat staat dat eigelijk op //pc-boven/shareddocs of iets in die richting. wel moet de pc (in dit geval pc-boven) aanstaan. Tis zoiets als: op een tv zonder stroom kun je geen tv kijken... :P :P :P Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 januari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2005 ikheb onlangs (natuurlijk ben ik vergeten waar) iets gezien dat misschien interesant is voor dit probleem, een hardeschijf die gewoon deel is van het netwerk. de schijf kan op verschillende manieren aan het netwerk gehangen worden (draadloos of via netwerk kabel) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 januari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2005 zoiets al http://silverapp1.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=69745&productType=1 dus? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 januari 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 januari 2005 Of je kunt dit apparaat gebruiken: (stond in dec of jan in de C!T) http://www3.alternate.nl/html/nodes_info/lsul01.html Je kunt dit apparaat op het netwerk aansluiten, er vervolgens 1 of 2 usb harddisks op aan sluiten en die delen over het netwerk. Een collega van me heeft dat ding pas gekocht voor 70 euro. Hang er een 120 GB schijf aan met een goedkope behuizing en je hebt ruim voldoende ruimte. Voordeel van deze oplossing t.o.v. de netwerkschijf van tafelpoot en ANNErd is dat je hiermee gewoon 3,5" schijven kunt gebruiken i.p.v. de 2,5" notebook schijvjes. En die zijn in verhouding veel goedkoper (vooral als je een grote schijf, meer dan 100GB, wilt) En een leuke extra is dat je 2 schijven automatisch kunt synchroniseren. Als er dan 1 schijf crashed dan heb je je gegevens nog veilig en wel op de 2e schijf staan! (Werkt ongeveer als Raid 1, wat mij al 2 keer een hoop ellende heeft bespaard) Groeten, Wouter Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen