Ga naar inhoud

Domein controler vervangen

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een netwerkje bestaande uit een domein contoler met AD, en een Exchange server, beide draaien met win 2003. Samen met een paar gebruikers zit dit achter een Proxy server. Nu wil ik de domein controler vervangen door een iets nieuwer type. Is het mogelijk dit te doen zonder b.v exchange opnieuw te installeren? Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste kan doen? Graag jullie advies.
Link naar reactie
Dat is heel goed mogelijk en wel op de volgende manier: - Installeer de nieuwe server met Windows Server 2003. - Draai dcpromo en maak hem 'additional domain controller' voor je domein. Vergeet hierbij niet dat je als primaire DNS-server de andere domain controller voor moet gebruiken. - Installeer Exchange 2003 en service pack 1. Exchange wordt automatisch geinstalleerd in de bestaande organisatie. Er kan namelijk maar één Exchange-organisatie aanwezig zijn in een Active Directory domein. - Transfer de FSMO rollen (PDC emulator, RID master, Infrastructure master, Domain naming master, Schema master) en de global catalog naar de nieuwe domain controller. [url=http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;324801]Meer info[/url] - Verwijder Exchange op je oude server volgens [url=http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=822931]dit artikel[/url]. - Draai dcpromo op je oude domain controller. Na opstarten wordt deze memeber server in je domein. - Maak de server lid van een werkgroep. Nu zijn alle verwijzingen naar deze server verwijderd uit Active Directory op een nette manier. Edit: Ik zie nu net dat in het artikel over het overzetten van de FSMO rollen, de global catalog niet genoemd wordt. Deze zet je over door in 'AD Sites and Services' te gaan naar: Sites --> <sitenaam> --> Servers --> <naam van nieuwe server>. Rechtsklik op 'NTDS Settings' en kies 'Properties'. Zet het vinkje aan bij 'Global catalog'. Zet hierna bij de oude server het vinkje uit.
Link naar reactie
Ik ben begonnen met de installatie van de nieuwe server, dcpromo heb ik nog niet uitgevoerd. Wat ik mij nu afvraag is, of ik alle bestaande (gedeelde) mappen met hun data ook eerst moet aanmaken / kopiëren naar de nieuwe server, en hoe zit het dan met gebruikers? Door het uitvoeren van dcpromo zie je (voor zover ik weet) alle gebruikers en mappen wel, maar staan deze fysiek nog op de “oude” server. Graag nogmaals advies.
Link naar reactie
De data blijft uiteraard op de oude server staan, totdat je deze zelf verplaatst. Dit kun je het beste doen als je de nieuwe server volledig hebt geinstalleerd. Vergeet hierbij niet de paden in de login-scripts aan te passen en eventuele profiel-instellingen en home-drives in Active Directory. De gebruikers database staat in Actice Directory. Dit wordt gerepliceerd tussen alle domain controllers. Je zal ook zien dat, zodra je dcpromo draait, het een en ander gerepliceerd gaat worden. Je kan dus zonder problemen dcpromo draaien op de nieuwe server. Daarna de data kopieren en alle paden aanpassen. Hierna kun je de oude server uit het netwerk migreren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...