anoniem Geplaatst: 14 september 2004 Delen Geplaatst: 14 september 2004 Ik heb een DHCP server draaien, en kan nu de lease time instellen. Als ik het goed heb, is dat de tijd dat een client hetzelfde ip-adres krijgt uitgedeeld. Wat kan ik hier het beste kiezen? 12 uur / een week / een maand / ... / oneindig? Wat heeft deze keuze eigenlijk voor zin? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2004 Door een lange tijd te kiezen zal een computer eigenlijk altijd hetzelfde ip krijgen. Dat is op zich erg makkelijk natuurlijk als je bv in een router poorten forward naar verschillende computers. Je hebt dan de voordelen van DHCP en van een vast ip zeg maar. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2004 OK, maar wanneer zou je dan voor een korte lease time kiezen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2004 Als het niet echt uit maakt. Je hoeft dan niet al die gegevens zo lang op te slaan. gok ik :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2004 Als je veel wisselende clients hebt en een beperkt aantal ip adressen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 september 2004 [quote:c65698b833="Peter Willemsen"]OK, maar wanneer zou je dan voor een korte lease time kiezen?[/quote:c65698b833] Als je veel pc hebt en weinig ip adressen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2004 heb je services draaien op je clients? dan zou ik voor vaste ip's kiezen. draai je alle services op de server en gebruik je de clients verder alleen voor shares te maken en internetten? dan zou ik lekker korte lease kiezen. eigelijk maakt het verder niet zo veel uit toch'? tenzij je in profi sfeer gaat dneken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 2 oktober 2004 Machines die je een vast IP-adres wilt geven via DHCP plaats geef je een reservation. Hierbij wordt een MAC-adres altijd aan een vast IP-adres gekoppeld. Je hebt dan toch de voordelen van DHCP (IP-adres toch wijzigen en andere opties meegeven, zoals DNS-server) Verder gebruik je in een LAN vaak een wat langere lease-tijd (denk in dagen i.p.v. uren). Dit om netwerkverkeer tot een minimum te beperken. Met een korte lease-tijd wordt er telkens weer contact gezocht met de DHCP-server. Na de helft van de lease-tijd wordt geprobeerd de lease te verlengen (na 3/4 wordt dit nog een keer geprobeerd). Totdat die tijd verstreken is kan het IP-adres niet (zonder problemen) uitgereikt worden aan een andere machine. Korte lease-tijden worden vaak gebruikt door ISP's om het beperkte aantal IP-adressen dat ze hebben zo voordelig mogelijk te gebruiken. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen