anoniem Geplaatst: 30 augustus 2004 Delen Geplaatst: 30 augustus 2004 Heb nog een W98 PC in mijn netwerk draaien en ik wil die direct laten printen naar een HP jet-direct kaart. Meerdere PC's kunnen op soortgelijke wijze reeds direct naar de jetdirect kaart en LJ4 printen, en dit functioneert, echter geschiedt dit vanuit W2K, XP, NT. Wie heeft ervaring of het uberhaupt mogelijk is om vanuit W98 direct naar de jet-direct box te printen zonder tussenkomst van een gedeelde lokale printer?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 31 augustus 2004 Moet met 98SE mi niet zo n probleem zijn. Je printerserver heeft toch een IPadres? Kwestie van t op dezelfde manier instaleren als onder w2k Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 31 augustus 2004 Wanneer je bij de NT-achtigen een printer wil installeren, krijg je ergens altijd de vraag middels welke printer port je wil printen. Omdat de jetdirect al is voorzien van een IP adres refereer je naar die printer port, en installeer je vervolgens de printer drivers. voila, dat werkt. In W98 SE zou je je tijdens de installatie van een printer ook wel willen aangeven naar welke printer port je wilt printen, maar je kan niet aangeven dat dat een IP adres betreft. Je kiest dus vervolgens voor een lokale poort (LPT 1 t/m LPT 4 of zo worden gegeven). Vervolgens zou je denken dat je in de printer properties de port alsnog zou kunnen aanpassen, maar dat lukt (mij) niet. heb jij ev nog een idee?? Groet, WanKie Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2004 Ik weet dat er voor de OKI printers een progje is ( OKI line utilities oid ) wat je printerpoort afvangt en dan een printopdracht naar de netwerkprinter stuurt. Misschien heeft jouw printerfabrikant ook wel zoiets Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2004 Even zoeken op [url=http://www.google.com/search?hl=xx-elmer&ie=UTF-8&newwindow=1&q=win98+tcp%2Fip+printer]Google[/url]: [url=ftp://ftp.hp.com/pub/networking/software/hpspm98.exe]Bij HP zelf[/url] (via de eerst gevonden link) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2004 Hallo Anjo, Er bestaat inderdaad een hulp prog voor Jetdirect (uit de oude doos) en dat heet Jetadmin. Hiermee kan je inieder geval de jetdirect op simp0ele wijze benaderen en een aantal instellingen doen, zoals bv IP adres etc... het jetadmin program verzorgt echter niet de port setup in de W98 printer instellingen.... Hallo Meneer_Ed, Je HP download is een hit, Na installatie van de utility verscheen er in de port setup een TCP connectie optie, zoals in de eerder genoemde NT-alikes. Instellen van het juiste IP adres resulteerde in een werkende printer, die direct print vanuit W98 zonder tussenkomst van een Printer-share op mijn file-server.... !! Hardstikke bedankt voor jullie beider respons!!! Groeten, WanKie Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 september 2004 [quote:f2819adb8d="WanKie be"]Wanneer je bij de NT-achtigen een printer wil installeren, krijg je ergens altijd de vraag middels welke printer port je wil printen. Omdat de jetdirect al is voorzien van een IP adres refereer je naar die printer port, en installeer je vervolgens de printer drivers. voila, dat werkt. In W98 SE zou je je tijdens de installatie van een printer ook wel willen aangeven naar welke printer port je wilt printen, maar je kan niet aangeven dat dat een IP adres betreft. Je kiest dus vervolgens voor een lokale poort (LPT 1 t/m LPT 4 of zo worden gegeven). Vervolgens zou je denken dat je in de printer properties de port alsnog zou kunnen aanpassen, maar dat lukt (mij) niet. heb jij ev nog een idee?? Groet, WanKie[/quote:f2819adb8d] Onder NT krijg je dit aan de praat door UNIX printing (LPR) te installeren en onder 2000 of hoger kan je Windows TCP/ip printing installeren. Het Unix LPR printing zit bij NT onder services. Je kan dan als lpr poort hardcoded het ipadres van de jetdirectkaart ingeven en voila. Voor W9x zal het ook wel kunnen denk ik. (nooit geprobeerd overigens) maar je kan altijd nog een batch file bouwen met de instructie: net use lpt1: \\192.x.x.x en vervolgens installeer je de driver op lpt1. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 20 september 2004 Hoi Marty, Nt, 2K en XP zijn ruim voorzien in connectivity keuzes. Echter W98 is dat helaas van nature niet..... Heb inderdaad gespeeld met diverse protocollen op NT-alikes, maar het basisvraagstuk eindigde iedere keer dat W98 niet direct naar mijn printers wilde printen, ook niet met je suggestie van het renamen van een poort; de poort kan in een batch-instructie alleen naar een "computer/ gesharede" printer omgeleid worden.... En ik wilde juist een print server computer kunnen uitsluiten...! Vooralsnog blijkt in mijn toepassing de oplossing van Mr Ed de beste, nl W98 voorzien van de mogelijkheid dat je een TCP poort kunt aanmaken en selecteren om direct naar te printen. Toch bedankt voor je suggestie!! Gr, WanKie Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen