anoniem Geplaatst: 19 augustus 2004 Delen Geplaatst: 19 augustus 2004 Hallo allemaal, Ik heb ook problemen met mailserver. Heb eigen domeinnaam gekoppeld aan webserver en wil nu mailserver opzetten. De software die ik gebruik: Mercury/32 Ontvangen gaat goed: POP op poort 110 Versturen gaat niet: SMTP op poort 25 Krijg de foutmelding: Temporary error 249 (temporary MX resolution error) resolving 'hostnaam'. Provider: Wanadoo ADSL Maar als ik nu al jullie berichten lees is het dus Wanadoo die de boel blokkeert? Maar nu heb ik poort 26 opengezet en ingesteld in mercury en outlook, maar dat werkt ook niet: zelfde foutmeldingen. Wie weet raad.... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2004 poort 26 openzetten heeft geen zin: alle mailservers ter wereld proberen op 25 af te leveren. Dus tenzij je die allemaal wijs gaat maken voortaan op 26 te connecten heeft dit inderdaad geen zin... Ik had wanado cable, en daar was "geen" (*)oplossing voor dit probleem. Of wanadoo ADSL ook 25 blokt weet ik niet, maar dat moet je op hun website kunnen nagaan denk ik.. (*) oplossing kan zijn dat je je mail laat afleveren bij een bekende (op poort 25 uiteraard) en dat die het forward naar jouw port 26. Behoeft een aanpassing in je MX record (moet je verwijzen naar de mailserver van die bekende) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2004 [quote:510af493f5="rolfb"] (*) oplossing kan zijn dat je je mail laat afleveren bij een bekende (op poort 25 uiteraard) en dat die het forward naar jouw port 26. Behoeft een aanpassing in je MX record (moet je verwijzen naar de mailserver van die bekende)[/quote:510af493f5] Afleveren? binnenkomst mail gaat prima! dat gaat via POP 110. Het is juist verzenden/uitgaand dat niet lukt. Ik ben trouwens geen prof op dit gebied hoor, maar khad graag een mailserver willen draaien, maar nu is het (uitgaand) dus niet mogelijk vanwege provider. Lekker is dat. Bij wanadoo is trouwens niks te vinden over het blocken. Kan dat misschien niet ergens getest worden ofzo? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2004 om te testen kan je 2 dingen doen: de gaat naar grc.com en via shieldsup laat je jezelf portscannen. Als dan 25 als closed of zelfs stealth staat, kan dat 2 dingen betekenen: 1) je hebt die poort dichtstaan op je pc/router 2) je provider heeft die poort dichtgezet. Om het onderscheid tussen die 2 te bepalen, kan je iemand binnen hetzlefde domein vragen je te scannen (proggies via internet). Heeft die de poort wel als open gemeld, dan blokt de provider. Heeft die 'm dicht, dan is het je pc/router (aanname dat de provider aan de poort blockt, en niet binnen het eigen domein) Qua poorten/richting van mail: poort 25 wordt van buitenaf aangesproken om mail op jouw server af te leveren (inkomend voor jou dus). Pop gebruik je op poort 110 van de remote server om je popbox leeg te halen (dus geen eigen mailserver-aflevering). Uitgaande mail (eigen mailserver -> remote mailserver) doe je op 25 uitgaand. Maar waarom zou je de smtp van je provider niet gebruiken? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2004 Zo'n scan had ik al gedaan bij Symantec, maar nu ook even bij grc. Ik heb de poorten 25, 80 en 110 open staan en de rest op stealth. Dus in mn router staat het ok, en zal wanadoo het dus blocken. Bedankt voor je info. Er zal nu idd niets anders opzitten dan de smtp van wanadoo te gaan gebruiken. Is opzich geen probleem, maar had graag compleet werkende mailserver gehad. Groeten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2004 Ik denk niet dat het door de provider komt dat jij geen mail kan versturen via jouw mailserver. Dat moet haast wel een configuratiefout zijn in je mailserver. Het lijkt me niet dat je provider poort 25 dicht heeft gegooid voor uitgaand verkeer, anders zou je helemaal niet kunnen mailen. Providers willen wel eens poort 25 voor inkomend verkeer dichtgooien om misbruik van slecht geconfigureerde mailservers te voorkomen. Wat jij met jouw mailserver dus doet, is ergens een POP-mailbox leegtrekken. Hierbij wordt de mail dus niet direct op je mailserver afgeleverd. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 20 augustus 2004 Het gekke is dat de mail in outlook gewoon weggaat. In Mercury zie je in het schermpje SMTP-server een paar commandos langskomen. En ook in het schermpje Mercury Core Process: JOBMG00004 from mij@mijndomein.nl (local) To iemand@iemand.nl (non-local) Job MO00005) -Ok Maar in het schermpje SMTP Client (end to end version) komt vrijwel direct daarna de melding: processing job MO00005 en daaronder Temporary error 249 (temporary MX resolution error) resolving 'iemand.nl' Mercury blijft het proberen maar na een aantal uurtjes krijg ik een retourbericht van de mailserver met 17 van die temporary regeltjes. Heb getest als gratis zonealarm uitgeschakeld is, maar baat ook niet. XP firewall staat ook uit. Local doettie het trouwens wel, want accountinstellingen testen van outlook gaat helemaal goed. Ik heb overigens in de vakjes POP en SMTP 10.0.0.150 ingevuld. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 20 augustus 2004 [quote:79209e910a] Het lijkt me niet dat je provider poort 25 dicht heeft gegooid voor uitgaand verkeer, anders zou je helemaal niet kunnen mailen. [/quote:79209e910a] Wanadoo wel hoor! (wanadoo cable weet ik het althans zeker van. Blokt uitgaand poort 25 behalve voor eigen (SMTP) mailserver. Bij wanadoo denken ze vooral aan zichzelf, en zeker niet aan de (wat meer kunnende/willende) klant... [ISP flame] Ook aardig was hun grap om hun DNS zodanig aan te passen dat auto.search.msn.com (wat in IE de standaard pagina is als je een foute URL intypt) wijst naar hun eigen (van reclame voorziene!) zoekpagina. De fundamenten van Internet aan hun laars lappen! Dat was voor mij de allerlaatste druppel... [/ISP flame] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 20 augustus 2004 ok, maar overstappen is ook wat. Dan zit je een tijd zonder. Onlangs met verhuizing zou het 1 week duren, naar hun zeggen maar duurde wel een maand. Zo'n grap wil ik niet weer. Voorlopig maar even houden zo en smtp-en via poort wanadoo Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 augustus 2004 Auteur Delen Geplaatst: 21 augustus 2004 Tja... Je kan dan natuurlijk ook altijd nog de SMTP-server van Wanadoo als smarthost gebruiken. Alle uitgaande mail die je vanaf je mailserver verstuurt, gaat dan eerst daar naartoe. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen