Ga naar inhoud

Automatisch netwerkverbinding

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb op mijn server 1 schijf met de naam shareware. Deze schijf mogen alle gebruikers van het domein op. Nu heb ik bij iedere gebruik de netwerkverbinding zelf ingesteld. Dus aanmelden. \\server en dan rechtermuisknop op Shareware en netwerkverbinding maken. Is hier niet iets voor te maken dat alle gebruikers automatisch een netwerkverbinding krijgen met de Shareware schijf? Ook heb ik een andere schijf waar bestanden op staan waar niet iedereen op mag. Maar wel een aantal gebruikers. Die moeten dus wel een netwerkverbinding met deze schijf krijgen en de rest van de gebruiker weer niet. Hoe doe ik dit ? Alvast bedankt! W.
Link naar reactie
Je schrijft dat je een domein hebt. De kracht van een domein is dat alles lekker centraal geregeld kan worden, dus ook netwerkschijven en rechten. Dit is basiskennis voor iedereen die een server beheert, vind ik. Maar goed. In de directory c:\winnt\sysvol\sysvol\<domeinnaam>\scripts\ kun je een batch-bestandje maken waar je de opdrachten in zet om netwerkschijven aan te maken. Ga nu naar de properties van de gebruiker en geef op het tabblad 'profile' de naam van dit bestandje op bij 'login script'. Het hele pad naar dat bestandje hoeft er niet bij, alleen de naam is voldoende. Nu wordt dit bestandje iedere keer uitgevoerd zodra die gebruiker inlogt op het domein. Verder kun je uiteraard op iedere share op je netwerk rechten toekennen. Klik met rechts op het gedeelde mapje en ga naar sharing. Hier kun je met de knop 'permissions' rechten zetten op de share. Denk eraan dat deze alleen gelden voor deze share. Als je een hoger gelegen mapje hebt gedeeld waar wel iedereen in mag, kunnen ze ook in dit mapje. Om dit op te lossen moet je ook met NTFS-rechten aan de slag. Klik met rechts op een map en ga naar 'properties'. Op het tabblad 'security' kun je per groep en per gebruiker aangeven wat wel en wat niet mag in deze map. Het gaat nu te ver om allemaal uit te leggen hoe een en ander goed ingesteld dient te worden. Nogmaals, ik vind dat iedere beheerder van een Windows-server dit hoort te weten. Ik stel voor dat je hier eens mee gaat spelen. Succes.
Link naar reactie
Opslaan als .bat of.cmd Je kunt het script overigens ook uitvoeren via Group Policy. Dan hoef je niet in de properties van iedere gebruiker te duiken. Ga in AD Users en Computers naar de OU waarin de gebruikers staan (Mits het een zelf aangemaakte OU is. Zo niet, dan maak je er een, of een hele boom) en je plaatst de Group Policy op de bovenste OU. In het gebruikersdeel vind je in Windows / Scripts het logon (en logoff) deel en daar vul je je script in. Het lijkt even wat ingewikkelder. Maar je hoeft het maar 1 keer te doen voor alle gebruikers die je in die OU plaatst
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...