anoniem Geplaatst: 12 maart 2004 Delen Geplaatst: 12 maart 2004 Ik heb een PII/350mhz die ik wil gaan benutten als server. Doel is om 1 á 2 sites te herbergen en een FTP gedeelte voor een beperkt aantal gebruikers. Ik heb ooit iets dergelijks gedaan met W98 en WARFTP oid, maar zoek nu iets wat veilig en stabiel is. Bijkomende voorwaardes zijn; A) dat het makkelijk zonder allerlei tutorials te configureren moet zijn. Ben nml geen expert en heb geen tijd om naar dat niveau te ontwikkelen. B) het eea afgeschermd moet zijn met een virusscanner en firewall C) het geheel retestabiel is. D) geschikt om in later stadium een mailserver te draaien. Upgrade op hardware is niet uitgesloten, mocht dat doorslaggevend zijn... Wat is wijsheid? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2004 [quote:969e5fe0af="onsgeluk"]Wat is wijsheid?[/quote:969e5fe0af] Eerst eens dit forum doorzoeken. Het is al meerdere malen aan bod geweest. Suc6 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2004 Ondanks dat ik weinig post, weet ik dat er een zoekfunctie in dit forum zit! Wanneer je zoekt op gemakkelijk te configureren servers--serversoftware kom je echter niet ver. Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat apache met enige inspanning goed op te zetten is voor minder ervaren mensen, maar als er nog FTP,antivirus en firewall op moet draaien denk ik dat het geheel erg traag wordt wanneer je als OS bv W2000 neemt(zie specs). Vandaar de vraag, het geheel moet wel lekker te gebruiken zijn. Er zijn *nix alternatieven die van bootable mediums kunnen draaien, maar is dat dan weer te realiseren met bijbehorende applicaties? En makkelijk op te zetten? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2004 Het was ook niet als kritiek bedoeld :wink: Een server opzetten en beheren kost altijd tijd en inspanning. Daarnaast zal je je zeker moeten verdiepen in software en configuratie. Ik merk dat je aan windows2000 oid zit te denken en niet aan serversoftware zoals win 2000 server of 2003. Linux heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik niets over vertellen. Ii denk dat je inderdaad het beste win2000 professional kan nemen dan. Firewall: zonealarm? Webserver: apache Ftp: meerdere mogelijkheden, bijv. BulletProof FTP Suc6 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2004 Wat zijn eigenlijk de voordelen van een server-versie over een Pro-versie van windows? Voor zover ik weet zit de gezochte functionaliteit dan reeds in het OS. Maar als ik me niet vergis is deze lastiger te configureren en wanneer je het niet goed doet staat alles wagenwijd open. Ik heb ooit gespeeld met de advanced server editie en dat is me slecht bevallen, veel te moeilijk voor iemand die zich niet met netwerk beheer bezighoudt. Het is nml bedoeld als vingeroefening voor een commerciele site die ik binnen nu en jaar wil gaan opzetten(uiteraard bij een HSP). Gezien het beperkte budget moet ik zoveel als mogelijk zelf gaan verzorgen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2004 Je hebt ook diverse Linux distributies, die speciaal voor dit soort oplossingen zijn gemaakt. Hierin zitten dingen zoals firewal en webserver al compleet voorgeconfigureerd in. Ik denk hierbij aan e-smith of monowall. Er zijn er vast nog wel meer. http://www.e-smith.org/intro/ http://www.m0n0.ch/wall/ Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2004 Mitel Networks provides virus protection through ServiceLink, a suite of critical system-management services delivered from our Application Management Center (AMC). A ServiceLink-enabled SME Server automatically downloads virus pattern updates to a sophisticated server-based virus-scanning engine, ensuring detection and blocking of viruses and malicious code. Een passage uit de FAQ van Esmith. De div versies die zij ter download aanbieden zijn volgens mij niet "service-link"enabled. Alleen de commerce versies hebben dat voor zover ik kan nagaan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2004 Iemand heeft mij enige tijd geleden 602lansuite aangeraden. Tot aan 5 users free to use en bovendien alle gezochte functionaliteit. Klinkt mij erg goed in de oren maar heb nog niemand hier ooit over gehoord. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 maart 2004 http://www.software602.com/download/ voor diegene die het wil bekijken.... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2004 [quote:788969620c="onsgeluk"]Alleen de commerce versies hebben dat voor zover ik kan nagaan.[/quote:788969620c] en probeer die maar eens te pakken te krijgen! Ik heb al enkele keren via de Mitel website geprobeerd om iemand geïnteresseerd te krijgen in de levering van de commerciële versie, maar buiten Noord-Amerika doen ze dat kennelijk niet... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2004 Esmith valt dus af, ik denk niet dat een floppy ruim genoeg is om naast de server nog een antivirus te herbergen. Ik denk dat ik het maar met het volgende ga proberen: -W2000Pro -Apache -Zonealarm pro -Warftp -Norton antivir 2004 Tenzij iemand nog argumenten heeft om het met andere software te doen.... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2004 k heb ( omdat k ff gauw en servertje moest) het volgende: windows 2000 pro apache 1.3.27 php 4.3.4 mysql 3.23.49 cesarftp (stabieler dan war ftp) kerio mailserver ( DE mailserver, alleen moet je deze kopen of cr***** :wink: ) alles draait op een p3, 750mhz, 80mb ram. indeling: floppydrive = a-schijf hda = c-schijf (6gb) hdb = d + e schijf (20gb) hdc = f-schijf (3gb) cd-rom drive (g-schijf) a-schijf = floppy (1,44 mb) c-schijf = winows en programma's (6 gb) d-schijf = server backup (2 gb) e-schijf = documentroot (18 gb) f-schijf = e-mail (3gb) g-schijf = cdtjes bij crashes kan ik nu alles makkelijk overhevelen naar een andere server misschien handig om te weten. d. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2004 Cesar dus maar gehaald. Check ff onderstaande link, schijnt wel een vulnerability te hebben. http://www.net-security.org/vuln.php?id=3267 Verder lijkt het me alles te bieden wat ik nodig heb. Ik ben echter iets vergeten in mijn boodschappenlijst en dat is een tool voor remote beheer van de server(mogelijkheid tot updaten(van OS en ev reboot's). Probleem is dat alleen tools kan vinden waar er sprake is van server en admins. Ik zoek eigenlijk iets wat in een browser is te gebruiken, oftewel vanuit inet cafe in laten we zeggen bangkok. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2004 [quote:e130ba6aaa="onsgeluk"]Iemand heeft mij enige tijd geleden 602lansuite aangeraden. Tot aan 5 users free to use en bovendien alle gezochte functionaliteit. Klinkt mij erg goed in de oren maar heb nog niemand hier ooit over gehoord. Heeft een van jullie hier ervaring mee?[/quote:e130ba6aaa] Ik heb dit pakket zelf ook een tijd gebruikt. Het werkt goed en alle belangrijke functionaliteiten zitten erin. Als je snel een server wilt opzetten voor een beperkt aantal gebruikers dan is dit een goed programma om mee te beginnen. Installatie en configuratie is niet zo moeilijk, die wijst zich vanzelf. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2004 Ik heb de manual van apache binnen gehaald. De initiele opzet moet m.i. te doen zijn, verdere finetuning wordt lastig omdat alles vanuit een kladblok lijkt te gebeuren. Lansuite is daarentegen volledig venstergestuurd, vandaar dat ik op ervaringen hoopte. Het aantal users geldt alleen volgens mij voor de mailserver, voorlopig ligt de prio op een goede WWW server. Heb jij die ook gebruikt? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2004 Ik heb van Lansuite de gratis versie gebruikt. Wat je zegt klopt, het aantal gebruikers geldt alleen voor de mailserver. Mijn behoefte toen lag op 2-3 gebruikers en daar voldoet het prima voor. Er zit zelfs standaard een webmail in, ook is het mogelijk om via wap je email te lezen. Ik heb geen ervaring met de pro-versie, maar afgaande op de gratis versie kun je er denk ik vanuit gaan dat die goed is. Ik heb Lansuite ook gebruikt als www-server, ik heb deze probleemloos gedraaid op een pc met een p166 mmx processor en windows98 als OS. Mijn ervaring met Lansuite zijn positief. Je kunt op een snelle manier een goede mail- en wwwserver in gebruik nemen. Succes met je beslissing. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2004 gebruik voor remote software winvnc. deze gebruik ik ook. is goed te doen. k zal je wel vertellen dat je na een lange tijd toch het beeldscherm, muis en toetsenbord eraan wilt laten hangen. het blijft wel windows, om even speculerend vooroordelen naar boven te halen. :wink: k snap trouwens het fanatisme jegens 602 Pro Lan suite. ik heb deze uiteraard ook ooit gebruikt en vond het bagger. instabiel en vooral WEINIG gebruikers. ook zat er geen webmail functie op. die is voor mij een must. Kerio heeft wel een webmail functie. echt top. door beetje illegaliteit kan ik oneindig veel gebruikers aanmaken: maar netjes kopen is abslouut te moeite waard. ArgoSoft heeft geloof ik ook een hele mooie GRATIS mailserver met alles erop en eraan. d. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 maart 2004 VNC-manual doorgelopen, moet ook voor een leek met wat geduld goed te doen zijn. Documentatie is erg goed. Echter was de noodzaak van de bijbehorende viewer mij niet volledig duidelijk. Wanneer de server java enabled is(oid), kan je met je browser erin. Gezien je mening over 602, krijg ik de indruk dat het al enige tijd/versies geleden is dat je het gebruikt heb. Kan het zijn dat het nu wel naar verwachting zal functioneren? 5 Users is voor mij genoeg voor het moment, gezinnetje is telt slechts vier hoofdjes waarvan de jongste nog niet eens naar een computer mag wijzen :wink: Wat de ogen zien, slopen de...... Inzage Kerio, ik gebruik nu hun demo firewall, en het is een degelijk stukje werk. Ik neem aan dat dit ook voor de mailserver zal gelden. Echter de server wil ik draaien met legale(danwel betaalde) software. Waarbij ik het liefst voor open source kies aangezien deze over het algemeen vaker geupdate worden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 maart 2004 Ik heb Lansuite ongeveer 3 jaar geleden gebruikt, en de versie die ik gebruikte had wel de beschikking over webmail. Het aantal gebruikers is inderdaad maximaal 5, maar dat wordt ook duidelijk aangegeven. Voor wat betreft de instabilieit heb ik geen problemen gehad. De pc heeft een periode van een 3-4 maanden gedraaid, waarvan in de beginperiode 4-5 weken zonder de pc te rebooten. De weken erna heeft de pc 's nachts uitgestaan, dit in verband met de stroomkosten. Maar als je de tijd hebt, probeer dan eens meerdere uit en kijk welke je fijner vindt werken. Succes. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen