anoniem Geplaatst: 19 november 2003 Delen Geplaatst: 19 november 2003 Netwerk met 2 NT4 servers (1xPDC, 1xBDC) en 6 W2K servers (allen als stand-alone of member). De server die als BDC fungeert gaat afgebroken worden, ik wil dus een W2K-server als DC promoveren, zodat deze als BDC fungeert. Kan ik nu gewoon de BDC plat leggen en op een W2K-server dcpromo draaien en gaat dan alles vanzelf, of moet ik de BDC nog ergens afmelden om aan de PDC bekend te maken dat de BDC gaat verdwijnen? Indien ik dcpromo draai op een W2K server, wordt hij dan automatisch een BDC of is er zoiets als een aparte emulator voor. Wie kan mij wat meer op de hoogte brengen hierover? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 19 november 2003 Je kan een Windows 2000 server niet door middel van dcpromo als domain controller laten fungeren in een NT domein. In plaats hiervan moet je een in-place upgrade uitvoeren van 1 van je domain-controllers en daarna op de nieuw in te richten Windows 2000 server dcpromo draaien. Als je de BDC wil vervangen voor een Windows 2000 DC moet je als volgt te werk gaan: - Promote de huidige BDC naar PDC. Hierdoor wordt de huidige PDC automatisch een BDC. - Doe een in-place upgrade naar Windows 2000 op de zojuist gemaakte PDC (de oude BDC dus). Na de upgrade zal automatisch de Active Directory wizard gestart worden. Geef hier aan dat je een nieuwe forest en een nieuw domein gaat installeren. Hou de domeinnaam wel gelijk aan het oude domein. Je hebt nu een Windows 2000 domein in mixed mode. - Richt je nieuwe server in (die uiteindelijk als DC moet draaien) en draai dcpromo. Installeer hem als additional domain controller voor het domein. - Zet de Active Directory rollen over (PDC emulator, Infrastructure master, RID master, Schema master, Domain naming master). Als je hier vragen over hebt hoor ik het wel, dit gaat vrij ver om het nu 1-2-3 uit te leggen. - Draai dcpromo op je oude BDC (de server die je geupgrade hebt) en demote deze machine. Hij wordt nu een member server. Verwijder vervolgens deze machine uit het domein door hem in een werkgroep te plaatsen. Als het goed is kom je deze machine nergens meer tegen... Je hebt nu een Windows 2000 domein in mixed mode. In een Windows 2000 domein is er niet echt meer sprake van een PDC en BDC's. In principe zijn alle domain controllers peers. Echter, als er nog een NT domain controller aanwezig is, blijft deze nog fungeren als BDC. Daarom moet 1 van de Windows 2000 domain controllers de rol van PDC emulator hebben. Het is daarom ook verstandig om alle veranderingen die je aanbrengt aan het domein te doen op de Windows 2000 server. Mocht je oude BDC niet toereikend zijn voor Windows 2000, moet je een andere PC tijdelijk inrichten met NT-server als BDC voor je domein en met deze machine de upgrade van je domein uitvoeren. Als je nog vragen hebt, dan horen we ze wel. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2003 Tja, hier was ik dus al bang voor en verdere zoektochten hebben dit dus ook bevestigd. Probleem is dat de huidige BDC zaterdag al plat gaat. Zal dus voor de komende tijd met enkelt een PDC moeten leven en op korte termijn een volledige migratie naar W2K moeten plannen. Bedankt voor je antwoord. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2003 En je hebt niet de beschikking over een tijdelijk PC-tje die je met NT-server inricht en gebruikt voor de upgrade van je domein? Het is namelijk veel makkelijker om je domein te upgraden dan een nieuw Windows 2000 domein te creeren. Alle gebruikersaccounts worden met de upgrade meegenomen... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 21 november 2003 [quote:cd5787cec4="Leo S"]En je hebt niet de beschikking over een tijdelijk PC-tje die je met NT-server inricht en gebruikt voor de upgrade van je domein? Het is namelijk veel makkelijker om je domein te upgraden dan een nieuw Windows 2000 domein te creeren. Alle gebruikersaccounts worden met de upgrade meegenomen...[/quote:cd5787cec4] Uiteraard, ik heb het dan ook over een migratie. Zal niet binnen enkele dagen geregeld zijn, maar pc'tjes (of zelfs oude servers) heb ik zat, ik zal alleen eerst een gedegen onderzoek moeten doen naar de compatabilitiet van de huidige servers, met name onze PDC, dit is een oude IBM met Raid-controller en een extern schijven-cabinet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 21 november 2003 Maar die PDC bleef toch staan? Als je morgen (zaterdag) je oude BDC plat gooit, had je vandaag je domein kunnen upgraden door middel van een tijdelijk PC-tje. Of heb je de nieuwe server nog niet? Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen