Ga naar inhoud

Workstation als "server/opslag"

anoniem

Aanbevolen berichten

Beste mensen, Wij hebben hier een peer-to-peer netwerkje met 8 computers. De data van alle collega's wordt op 1 pc opgeslagen (hp VL600,PIII,667mhz,20GB,W2000). Momenteel is de 20GB schijf opgedeeld voor windows en de data (5GB en 15GB) maar ik wil graag 2 nieuwe harde schijven plaatsen en deze gebruiken voor gespiegelde opslag. Raid 1 heet dit geloof ik? Kan dit? Nu wordt er ook nog op deze pc gewerkt en ik ben bang dat dit een keer fout kan gaan en als de schijf kapot gaat dan hebben we n probleem. Wil de pc na het aanbrengen van de 2 nwe schijven niet meer gebruiken om achter te werken maar alleen als data opslag. Wie heeft n idee?
Link naar reactie
Voor raid 1 heb je 2 schijven nodig van gelijke grootte. Verder kan dit. Hoe meer je op een PC doet, hoe groter de kans is dat er iets mis gaat. Een dedicated systeem voor de bestanden zou dus wel een goede oplossing zijn. Als je hem bovendien in een kast zet waar niemand er bij kan, verklein je ook de kans dat die PC per ongeluk uit wordt gezet. Je moet echter wel rekening houden met de temperatuur. Is de kast onvoldoende geventileerd, dan kan je systeem warm lopen en crashen.
Link naar reactie
De meest simpele oplossing voor een raid backup is dit: http://www.deonet.nl/ Klik dan op producten --> Tapeless backup. Dat is de aanschaf van het apparaat. Het systeem sluit je aan op je standaard IDE controller, maakt niet uit wat voor besturingssysteem je hebt het wordt allemaal gezien als 1 schijf. Het kastje zorgt ervoor dat de 2 schijven gelijk blijven. Kost aan ruimte 2 5,25 sloten. Instructies voor installatie staan op de site. Als je 3 schijven hebt kan je ook een backup maken. Je haalt de ene eruit, de ander erin. Degene die je eruit gehaalt hebt is de backup. De pc hoeft hiervoor niet uitgezet te worden. Groeten, Stofnest.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:142f8dd4df="Stofnest"]De meest simpele oplossing voor een raid backup is dit: http://www.deonet.nl/ Klik dan op producten --> Tapeless backup. Dat is de aanschaf van het apparaat. Het systeem sluit je aan op je standaard IDE controller, maakt niet uit wat voor besturingssysteem je hebt het wordt allemaal gezien als 1 schijf. Het kastje zorgt ervoor dat de 2 schijven gelijk blijven. Kost aan ruimte 2 5,25 sloten. Instructies voor installatie staan op de site. Als je 3 schijven hebt kan je ook een backup maken. Je haalt de ene eruit, de ander erin. Degene die je eruit gehaalt hebt is de backup. De pc hoeft hiervoor niet uitgezet te worden. Groeten, Stofnest.[/quote:142f8dd4df] hey deze oplossing lijkt me wel goed jah!!maar als ik t goed begreep kan dit gewoon met de "normale"harde schijf dus je hoeft geen scsi aan te schaffen ofzow??Het is dus gewoon 2 nieuwe harde schijfen aanschaffenn erin pluggen en t werkt?makkelijk zat dus...heeft iemand dan ook nog een tip welke harde schijven ik ervoor zal gebruiken?we hebben een opslag van maximaal 20 gb nodig dus een 80gb ofzow lijkt me niet nodig..bedankt stofnest!! :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...