Ga naar inhoud

Welk OS voor een internet-share-server

anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik wil graag van een simpel PC-tje een internet router/server maken. Het enige wat deze hoeft te doen is het netwerk verkeer te regelen tussen alle PC's en Internet te sharen. Het gaat om een Pentium 200 met 32 Mb Ram en 1,6 Gb HD. PCI sloten zitten er ook in. Mijn vraag is: Welke OS kan ik het beste gebruiken? Ik heb Win2K Server, XP Prof en Redhat 8.0. XP draait niet op 32 Mb. Win2K heb ik voorlopig alleen nog maar een 120-day-trial en Redhat c.q. Linux ben ik totaal niet bekend mee. Ik zit eraan te twijfelen om RedHat te gaan installeren, maar is dit te doen voor een leek? Kan ik deze zo instellen dat ik gewoon PC's kan inprikken op de hub die aan de server komt, en dat de PC's (welke op XP en w2K draaien) gewoon meteen een IP adres en Internet hebben? Veel vragen en een lang verhaal, maar ik kwam tijdens het searchen niet echt tegen wat ik zoek. Alvast bedankt. Christian.
Link naar reactie
Dat flopsysteem heet [url=www.freesco.org]FREESCO[/url] Je kan ook [url=www.smoothwall.org]SMOOTHWALL[/url] proberen. Een kant en klare serverdistro gebaseerd op (geloof ik) RedHat 7.2 kun je [url=www.e-smith.org]HIER[/url] vinden. Die laatste is wel een aanrader. - webserver - ftpserver - emailserver - DNSserver - proxyserver - sambaserver en natuurlijk kan hij ook internet delen. Configureren kan helemaal webbased via een controlpanel.
Link naar reactie
Bedankt voor de tip(s). Maar toch blijf ik iets huiverig met Linux. Ik ga denk ik eerst eens een werkstation inrichten met Linux voordat ik het in een keer als server ga uitvoeren. Het moet wel 24-7 blijven draaien zonder problemen. Op de site van C!T staat LanSuite en dat ga ik eerst proberen. Dat draaot onder windows en zal wat makkelijker afgaan. Voorlopig testen onder W98 en dan installeren op W2K. Als het niet lukt, zoek ik weer verder. Heerlijk als je geen haast hebt... Wat mij betreft mag hier een slotje op, tenzij iemand nog goede tips heeft. Bedankt, Christian.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...