Ga naar inhoud

Besturingssysteem

anoniem

Aanbevolen berichten

Beste mensen, Via een collega kon ik aan een "oude" fileserver komen. Deze server bevat een pentium-I 100 mhz processor en 2 harde schijven van ieder 2,0 GB. Tevens zit er een HP35480A datrecorder in. Ik wil deze server in mijn netwerkje zetten om bestanden naar weg te schrijven en eenmaal per 2 dagen een volledige backup op een DT1-tape weg te schrijven. Mijn huidige netwerkje bestaat uit - 2 Windows clients. - 1 Firewall (Smoothwall) om het Internet te delen - en deze nog kale pc Welk besturingsysteem raden jullie aan om als server te dienen uitsluitend om backups te maken en bestanden op te zetten en af te halen? Voorwaarde moet zijn dat de 2 windows clients rechten moet hebben om bestanden op de server te zetten, etc. Windows 2000 server werkt niet omdat daar een hogere processorsnelheid voor nodig is. Ik heb de beschikking over Mandrake Linux, maar weet niet of deze wel geschikt is voor dit doeleind. Alvast bedankt. Tom.
Link naar reactie
Mandrake kan, maar neemt wel ruimte weg. Ik heb zelf voor dat doel een knoppix FTP-server draaien. Alleen de bestanden om van knoppix een FTP-server te maken staan op de harde schijf. Als je wilt kan je een kopie van die bestanden krijgen en een beschrijving hoe je de FTP-server opstart. Zeker met maar 2 maal 2 gig kan ik me voor stellen dat de ruimtebesparing een rol speelt. Ik ben er nog niet uit hoe ik de beveiliging goed moet krijgen. Als gevolg daarvan, kan wel iedere gebruiker die het password en de gebruikersnaam kent in je netwerk die server benaderen. Wel heb ik 1 gebruiker met alleen leesrechten en 1 met lees- en schrijfrechten. Knoppix moet je wel zelf downloaden of kopen. Gun me wel even tot zaterdag tijd om alles voor je te kopieren. Ik begin hier anavond niet meer aan. Morgen heb ik andere afspraken en vrijdag moet ik helpen verhuizen.
Link naar reactie
Beste Herman, Wat ik mij afvraag: Als jij een FTPserver als Fileserver gebruik, hoe verzorg jij dan de automatische backup naar een tape? Wat beveiliging betreft: Plaats er een firewall (bv. Smoothwall) tussen. Dan kan men -als je de zgn groene en rode kaart goed configureert- buiten je eigen netwerk niet op je FTPserver komen.... En aan alle bezoekers: Welk systeem is makkelijk om op te zetten voor ervaren Windows gebruikers, buiten Windows zelf. Voorwaarde is wel dat het systeem binnen het netwerk toegankelijk moet zijn voor de 2 Windows Clients.
Link naar reactie
Ik heb zojuist geprobeerd om Mandrake erop te zetten. Na volledige installatie bleef deze hangen op EMR VALUE BEFORE.... In failsafe mode gaf deze aan 'bad eip value : attempted to kill init'. Klonk allemaal nogal dramatisch. Ook windows 98 getracht te installeren. Ook daar loopt de installatie prima. Maar zodra ik opstart hangt de pc en reboot hij zichzelf. Waar zou dit aan kunnen liggen? Iemand enig idee?
Link naar reactie
Beste Tom, Ik heb geen tapestreamer. Ik gebruik deze server als backup medium. Dit doe ik door images te maken van mijn partities en die op te slaan op die server. De FTP-server is voor de buitenwereld niet benaderbaar. Er staat inderdaad een firewal tussen mijn netwerk en mijn ADSL router. Maar ook ik heb meerdere gebruikers in mijn netwerk. Ook daar kan beveiliging een issue worden. Ik werk nog aan een DMZ zone in mijn firewal, die alleen benaderbaar is door mijn PC's. Mijn grootste probleem met de FTP-server is dat iedere gebruiker die inlogt echt alles kan zien. En dat is niet zoals het hoort. De bedoeling is dat de betreffende gebruiker slechts dat ziet wat hij mag zien. De wachtwoord beveiliging werkt wel. Maar ik vind dat zelf, ook voor alleen intern gebruik, niet genoeg.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...