Ga naar inhoud

MS Exhange (mail server) instellen

anoniem

Aanbevolen berichten

ik wil graag op mijn "intranet" een mail server , ik heb exhange geinstalleerd en nu is de vraag : Hoe set ik een mail server op ? specs: - Win2K - Exchange 2000 - 14 LAN/E-mail users - 100 Mbit werking : - gebruiker van LAN gaat naar outlook - en haalt zijn eigen intramail op (pop3, denk ik ??? :roll: ) - en verstuurd ze gewoon via (smtp, toch >?) eisen : - de mailtjes hoeven niet buiten de LAN verstuurd te worden - en alleen intern over de LAN - en kunnen er onbeperkt domeinen en alliassen zelf gemaakt worden (?) --- als het goed is moet het kunnnen met exchange en word het erguhh moeilijk .. dan bouw ik wel een web based mail met ASP (forum achtig) turorials links alternatieven (geen linux platformen aub) enz zijn allemaal welkom bedankt voor het lezen en het verzinnen van antwoorden op deze post :D
Link naar reactie
Voor wat jij wil is het goed mogelijk om Exchange te gebruiken en niet eens zo erg ingewikkeld. Installatie van Exchange: de standaard zaken installeren. Linksboven de optie Custom aangeven. Tip: installeer niet op dezelfde partitie waar ook W2K staat. Deze is vaak als snel te klein als de database gaat groeien en de logfiles toenemen. Open de Exchange System Admin. en klik op recipients. Open de properties van de default policy, op tabblad e-mail adresses voeg je een SMTP adress toe met de domeinnaam die je wilt gebruiken. Bijv. @kooijstra.nl In de AD controleer je de e-mail adressen bij de gebruikers. Nu kun je al gebruik maken van e-mail binnen de organisatie op elke pc waar Outlook geconfigureerd is met de Exchange server. Kijk idd. eens bij www.msexchange.org om meerdere instellingen te kunen maken. Indien je geïnteresseerd bent in een progje dat Pop3 boxen kan leegtrekken en deze kan exporteren naar Exchange kijk dan eens op: http://www.christensen-software.com/ Daat staat bovenstaande oom beschreven. Suc6 RS
Link naar reactie
ja, heeel erg bedankt voor jullie uit leg en links ik ga het er maar eens op wagen :P nog één vraagje , hoe veel Hd ruimte is er dan nodig voor exchange en de log files enne ik kan dus zelf een domein verzinnen (want het gaat toch niet het internet op, het bijft in de LAN) uitleg LAN: WWW>modem>router>Users(via uplink-router>switch) + ftp-server + Exchange-server maar er hoeft dus geen mail van het internet (pop3) afgehaald te worden, het is alleen zo dat de users de mail van de exchange server afhalen en intern versturen.(dat was de boeling athans)
Link naar reactie
Exchange zelf neemt niet zoveel ruimte in. Ik denk in jouw situatie iets van 150 MB. Echter de database kan natuurlijk groeien en de logfiles zijn zo'n 5 MB per stuk. Zet deze in ieder geval op een andere partitie. Ik ga er dan vanuit dat de system partitie zo'n 5 GB is. Als deze (veel) groter is zou je er voor kunnen kiezen om het wel op de system partitie te zetten. De logfiles kan je later ook nog verplaatsen. Ga hiervoor naar de system manager van Exchange. Het aantal dagen van loggen kun je aanpassen op het tabblad general van de properties van de server. Locatie kun je aanpassen op het tabblad general van de properties van je First storage group. In de properties van je site (naam van je organisatie) kun je overschakelen van mixed modus naar native. Dan is je Exchange volledig SMTP compatible en hoef je ook geen extra SMTP connectro aan te maken mocht je dit in de toekomst willen. Let wel: je kan niet meer terug! In de mixed modus kan je ook Exchange 5.5 servers mee laten draaien in je domein. In de native mode kan je alleen 2000 draaien. Suc6 ermee RS
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...