Ga naar inhoud

wild idee voor eigen "provider"

anoniem

Aanbevolen berichten

beste mensen, ik woon in een nieuwbouw wijkje. Nou iedreen vraagt spontaan ADSL aan. Maar alleemaal de lite versie. Nou dacht ik van als ik nou die mensen ADSL aanbied met een breedband van max. 8 Mbit/s gedeeld met de rest. De totaale aansluitingen zijn ongeveer 8 tot 10 computers. ik wou een proxy mailserver en http webserver (internet pagina's) maken maare ik weet veel van het aan leggen van een netwerk dus dat zal wel goed komen maar de server word een probleem qua instellingen enz. ik heb maar één pc ter beschikking om als HTTP/proxy/mail server te maken. maar mij vraag is hoe kan ik dat realiseren , welke programma's ik moet draaien (liefst geen Unix ; dat begrijp ik namelijk niet) Linux mag maar daar heb ik eigenlijk ook niet veel verstand van maar we gaan er van uit dat er toch samba zal moeten worden geinstaleers omdat alle pc's op windows draaien. het netwerk ziet er als volgd uit internet >modem>router>SERVER>switch>computers router is voor mijn eigen pc thuis en de buren zitten dan letterlijk achter de Server heeft u suggesties of op/aan merkingen. Of u zegt van begin hier niet aan. ik hoor graag alle kritiek, commentaar en oplossingen alvast bedankt voor het lezen van de vraag v-kooistra
Link naar reactie
oke ik zal die programma's ff via school goedkoper aanschaffen want een illigale versie DAT kan natuurlijk niet :wink: maare is het dus ook mogelijk om de buren e-mail adressen te geven die POP3 is op mijn server en dus ook over interet kan verstuur worden (SMTP). En hoe zit eht dan met de domein namen ? naamburen@ipadress.nl
Link naar reactie
Je zal ook een domeinnaam moete aanvragen waar je voldoende mailadressen aan hangt. Een andere mogelijkheid, maar minder mooi, is een account bij de één of de ander waar je voldoende mailaliassen aan kunt maken. Deze kun je dan middels een popconnector leeg halen en via Exchange weer verdelen over de verschillende mailboxen. Klinkt leuk, denk wel dat het veel werk wordt en betwijfel of je de kosten eruit gaat halen. Al gedacht aan eventuele webbased mail? Kan ok in combinatie met Exchange 2000. Suc6
Link naar reactie
[quote:f519acbd75="v-kooistra"]oke ik zal die programma's ff via school goedkoper aanschaffen want een illigale versie DAT kan natuurlijk niet :wink:[/quote:f519acbd75]Die school licenties zijn ook illegaal waarvoor jij ze gaat gebruiken: commerciele doeleinden. Dat mag gewoon niet. Ik zou zeggen: zet het erg snel uit je hoofd, je hebt volgens mij geen idee wat er bij komt kijken...
Link naar reactie
ja ik weet echt niet waar ik aan begin want het is ook een wild idee maar misschien kan ik de mailserver beter maar laten vervallen of misschien een later stadium want ik doe immers de ICT opleiding met cisco enz enz maar de internet verdeling word dan wel gemaakt en later zal de halve wijk er van kunnen proviteren , want dan moet ik ook een grotere server hebben HD switches ect. ja dat kan allemaal later maar de rest is toch neit te hoog gegrepen ? en het is nonprofit mits er nieuwe gebruikers komen maar bedank voor je attendering
Link naar reactie
[quote:171327b17d="v-kooistra"]en het is nonprofit mits er nieuwe gebruikers komen[/quote:171327b17d]Aangezien je geld vraagt van je "klanten" ben je commercieel bezig, of je nu winst gaat maken of niet maakt dan niet uit. Je gebruikt de software voor commerciele doeleinden... En wat is een provider zonder mailserver? Da's als een auto zonder stuur...
Link naar reactie
[color=darkblue:a040a4769b]De mailserver opzetten is nog wel het eenvoudigst van het gebeuren. Maar de anderen hebben gelijk, de techniek is nog te overwinnen maar de kosten rijzen de pan uit. Denk maar niet dat je dit kunt maken met je KPN-ADSL abonnementje. Nee je hebt een zelfstandige feed nodig die kost denk ik al meer dan je ooit kunt ophalen van je buren. Wat dacht je ze te laten betalen? 10 - 15 euro? Als je dan 8 buren hebt die het spelletje meespelen heb je een omzet van 80-120 euro. Per maand. Probeer daar de maandelijkse kosten vanaf te trekken en je komt al negatief uit denk ik. En dan hebben we het dus nog niet over je investering gehad. Maar waarom configureer je niet voor jezelf een leuk servertje waarop je naar hartelust kan gaan experimenteren? Als ICT student heb je toch nog wel wat onderdeeltjes liggen, doe ze bij mekaar, vind nog ontbrekende spullen erbij en gaan met die banaan.[/color:a040a4769b]
Link naar reactie
ja ten eerste het gaat via de kabels van KPN maar de brandbreedte komt van " bbned ". via de provider van bv. xs4all of eweka ([url]http://www.speedtest.nl[/url]) of ([url]http://www.eweka.nl/200205/adslconsument7800.php[/url] ) en de maximale snelheid is 8 Mbit/s en de minimale is 2 Mbit/s maar in de test valt de snelheid op 645 kilo[b:2f12abc359]bytes[/b:2f12abc359] /s --------------------------------------------------------------- volgens mijn voorwaarden loopt het storm op de voorlopige aanmeldigen er zullen al meer dan 12 huizen mee doen. (nou is 8 mbit te weinig dus een 2e aansluiting is bij mijn eigen buren te regelen en er is iemand die heeft nog een relatief oude pc staan. die als 2 server kan worden gebruikt) maar over de licenties van school. Ze kunnen gewoon worden gebruikt worden voor eigen gebruik (commeriele doeleinden), zo werd mij verteld door de directie van de school. ik laat de buren 20 euro per maand betalen met een start/aansluit bedrag van 100 euro. de prijs lijst : modem : 250 (merk modem=Telindus) switch : 200 kabels : 150 *overig: 100 ------------- + 700 houden we nog geld over voor gemeente vergunningen om de kabels door een gemeentegrond te leggen (de vergunning is al uitgezocht) * = stekkertjes en andere kleine bijkomsten ethernetkaart + een cat5 kabel(voor in het huis) kopen ze zelf [/b]
Link naar reactie
[quote:4da052cc91="v-kooistra"]maar over de licenties van school. Ze kunnen gewoon worden gebruikt worden voor eigen gebruik (commeriele doeleinden), zo werd mij verteld door de directie van de school.[/quote:4da052cc91]Als het surfnet/slim licenties zijn, heeft je directie het echt mis... Daarnaast mag je ze ook maar gebruiken als je daadwerkelijk bij een aangesloten instelling werkt/studeert. Als je dus over een jaar of wat klaar bent, moet je de software vernietigen... Ik denk dat je beter eens kan kijken of je het niet met Linux kunt oplossen, dan ben je van het hele licentiegebeuren af...
Link naar reactie
[quote:2d927fc9d6="Bill Gates"][quote:2d927fc9d6="v-kooistra"]maar over de licenties van school. Ze kunnen gewoon worden gebruikt worden voor eigen gebruik (commeriele doeleinden), zo werd mij verteld door de directie van de school.[/quote:2d927fc9d6]Als het surfnet/slim licenties zijn, heeft je directie het echt mis... Daarnaast mag je ze ook maar gebruiken als je daadwerkelijk bij een aangesloten instelling werkt/studeert. Als je dus over een jaar of wat klaar bent, moet je de software vernietigen... Ik denk dat je beter eens kan kijken of je het niet met Linux kunt oplossen, dan ben je van het hele licentiegebeuren af...[/quote:2d927fc9d6] Met dat laatste ben ik het volledig eens! :) Wat zijn eigenlijk in de exacte voorwaarden van een surfnet/slim-licentie? Of mag je de volledige tekst hier niet neerzetten wegens het auteursrecht op de tekst van de licentie? :-? :roll: :wink: Als ik het goed heb, heb je bij Windows 2000 Server produkten ook nog eens zoiets als client access licenties. Hoe het precies zit, weet ik niet, want ik vind de licentievoorwaarden van Microsoft niet altijd even duidelijk (de BSD-licentie is pas écht duidelijk! :D). Het lijkt me trouwens zeer waarschijnlijk dat het delen van internet met je buren niet onder de gebruikersvoorwaarden van je ADSL-provider valt. Is niet strafbaar, maar wel contractbreuk. Over het algemeen mag je namelijk wel meerdere computers op je ADSL-lijn aansluiten, maar alleen binnen huiselijke kring. Als richtlijn hanteert men meestal dat wanneer iemand normaal gesproken een andere telefoonaansluiting heeft dan jij (bijvoorbeeld je buren, maar NIET je studentenhuisgenoten). die ander een eigen ADSL-aansluiting moet nemen. Om weer op de technische kant te komen: gebruik Linux! Exchange server is een behoorlijk zwaar pakket; voor Linux kun je een lichtere computer gebruiken.
Link naar reactie
[quote:48d4b1b075="Leo S"]Wat je nodig hebt hiervoor is Windows 2000 (advanced) server, Exchange 2000, ISA-server, Norton Antivirus Enterprise, een PC die dit allemaal aan kan en een klein kapitaaltje om alle licenties aan te schaffen. ;)[/quote:48d4b1b075] Het kan ook veel goedkoper met [url=http://www.freesco.org]freesco[/url] en een aantal packages
Link naar reactie
ik zal voor jullie de complete licentie die is uit geschreven hier plaatsen. sommige delen mogen idd niet gepubliceerd worden maar persoonlijk verteld worden ofzo. Waarom dat is weet ik ook niet. en veder ik namelijk al er aan gedacht om redhat ofzo er op te zetten en dan in combinatie met samba. Freesco lijkt me wel aan te spreken maar de interface is op wat gebaseerd ? linux / windows/ solaris /enz kernel? ik heb contact op genomen met een provider (eweka) die zegt dat een thuis netwerk is toegestaan. Maar dat daar geen regels voor zijn. Overigens de richtlijn die klopt. betreft : "Als richtlijn hanteert men meestal dat wanneer iemand normaal gesproken een andere telefoonaansluiting heeft dan jij (bijvoorbeeld je buren, maar NIET je studentenhuisgenoten). die ander een eigen ADSL-aansluiting moet nemen" maar misschien zien we deze richtlijn over het hoofd. En de provider heeft geen datalimiet ! dus zullen ze niet al te snel een controleur sturen wegens het vele internet verkeer. Of er zullen duidelijke afspraken meotne gemaakt worden met de provider zelf (maar dan zullen de prijzen aanzienlijk hoger liggen ik denk zelf wel veeel hoger). ------------------------------------------------------ Als jullie het leuk zouden vinden zal ik op dit forum jullie op de hoogte houden van het project . ------------------------------------------------------
Link naar reactie
Gewoon doen zoals iedere provider : linux of een unix variant. Voordeel is dat dit veilig/stabiel is en je geen torenhoge licentie kosten hoeft te betalen (plus ieder jaar een nieuwe upgrade naar een nieuwe windows versie omdat de oudere niet meer ondersteund worden). Voor het aanbieden van meerdere verbindingen zijn onder linux/unix legio programma's beschikbaar waarvoor 0% licentie kosten zijn. Ik zou geen freesco nemen omdat freesco niet echt bedoeld is voor het opzetten van wat grotere netwerken. Ik zou dan meer voor een linux variant kiezen. Maarja dat vraagt wat technische kennis natuurlijk en die is niet overal te vinden. Ik betwijfel wel of het plan dat je hebt gaat werken. Op het moment worden er veel WIFI netwerken aangelegd waarbij verbindingen gedeeld gaan worden en er gaan al stemmen op dat de DSL aanbieders dit een halt aan gaan roepen. Logisch natuurlijk want ze missen zo aardig wat inkomsten. Wat je ook kunt doen is een apparaat kopen waar vrijwel alles in zit [url=http://www.hardware-one.com/reviews.asp?aid=248&page=1] nexland pro 800[/url] Dit is een kant en klaar apparaat met load balancing wat zeer gunstig is bij meerdere gebruikers. Het kost ongeveer 500 euro en bied mogelijkheid om meerdere adsl lijnen te koppelen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...