anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Delen Geplaatst: 5 juli 2002 Hoi, als er via active directory een nieuwe gebruiker wordt aangemaakt, zou ik deze graag direct ook een eigen directory willen toekennen met daarop een bepaalde quotum. Dus bv gebruiker Jan wordt aangemaakt, hij krijgt dan direct een eigen directoy op de server + een quotum van bv 5 mb. Hoe kan ik dit realiseren? Is het ook mogelijk om direct bij het aanmaken van een nieuwe gebruiker ook een url te genereren, b.v www.mijndomain.nl/naam Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 Als je een nieuwe gebruiker aanmaakt kan je bij Logon to: een Home directory invullen, bijvoorbeeld \\Server\Users\Jan of \\Server\Users\%username%. In het laatste geval vult ie zelf de usernaam in. Een quotum vul je per schijf in. Hoe dit per gebruiker gaat weet ik niet. Die url zou ook al automatisch gemaakt moeten worden als je Win2000 domein ook op Internet staat, maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.... Bart Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 Hoi, de server wordt inderdaad aan internet gehangen. Deze is voorzien van: Win2000 Advanced server met IIS, ISA en exchange 2000, daarnaast draait er Apache op en TOMCAT een content management systeem. Deze server wordt ingezet in instellingen met langdurig zieke kinderen. Deze kinderen krijgen toegang naar internet en kunnen zelf een homepage onderhouden volgens een WYSIWYG protocol. Echter, ieder kind moet eerst aangemaakt worden middels een inlognaam + password. Tevens moet er dan via AD een emailadres, een directory met een quota van ca 2 mb en een eigen url worden toegewezen. Nu heb je een beetje een idee waar we mee bezig zijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2002 Moeten die kinderen dan lokaal of vanaf internet hun homepage bijhouden? De active directory is je user database die je niet van buitenaf kan benaderen, de homepages, mailadressen etc zal je met resp. IIS/Apache en Exchange moeten regelen. Lijkt me met kinderen( die security niet zo nauw nemen) wel een veiligheidsrisico als je het niet heel goed dichtspijkert. En dat is weer een verhaal apart... Bart Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 6 juli 2002 Als je de quota op de schijf instelt. (dus rechtsklikken op de schijf en eigenschappen/quota) stelt hij dat voor elke gebruiker in. Behalve voor de gebruikers die je specifiek opgeeft waar het niet op toegepast moet worden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 6 juli 2002 Vwb het quotum per gebruiker ben ik er inmiddels uit, inderdaad middels het rechtsklikken op de betreffende schijf. Ook de homedirectory via de logon to bij het aanmaken van een nieuwe gebruiker werkt ook. Nu moet ik alleen nog maar weten hoe er automatich een homepage wordt aangemaakt bij het aanmaken van een nieuwe gebruiker. Misschien dat ik hier nog iets over terugkan vinden bij Apache of IIS. Vwb security wordt gewerkt met een login key + calculator (te vergelijken met de calculator bij de rabobank met telebankieren) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2002 Als die webpagina in het profiel staat kun je proberen om zo'n gebruiker naar de default user map te kopieren. Dan zou hij bij elke nieuwe gebruiker die instellingen moeten nemen. Na 1 maal inloggen uiteraard. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2002 Hoe kan ik dat dan doen? Het zetten van een webpagina in het profiel en dan kopieren naar de default user map? Ik kan hier helemaal niets over vinden het het net, maar ik zal wel verkeerd zoeken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2002 Je maakt eerst een nieuwe gebruiker aan. Die stel je zoals ie moet zijn. Dan log je in als een gebruiker met beheerders rechten. Dan ga je naar systeem eigenschappen in configuratiescherm. Daar op het tabblad profiles selecteer je het profiel dat je wilt kopieren. En zeg dat hij het moet kopieren naar c:\documents and settings\default user\. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 7 juli 2002 Ok, ik ga dit morgen uitproberen, ik hou je op de hoogte hoe het is gegaan Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2002 Je maakt eerst een nieuwe gebruiker aan. Die stel je zoals ie moet zijn. Dan log je in als een gebruiker met beheerders rechten. Dan ga je naar systeem eigenschappen in configuratiescherm. Daar op het tabblad profiles selecteer je het profiel dat je wilt kopieren. En zeg dat hij het moet kopieren naar c:\documents and settings\default user\. Moet dit inloggen op de server zijn of op de lokale computer? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 8 juli 2002 Moet niet uitmaken. Zolang hij maar een profiel aan maakt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 11 juli 2002 Helaas het wil niet lukken, als ik het goed begrijp moet ik de default user map in zijn geheel kopiereren. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 11 juli 2002 Nee de map van de gebruiker die je gemaakt hebt moet je kopieren naar de default user map. Wel doen via het systeem scherm anders worden bepalde dingen niet meegekopieerd. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 juli 2002 Ok, ik heb gedaan wat jullie aangeven, nieuwe gebruiker aangemaakt, directory toegewezen met \\server\users\%username% dit heb ik gezet in: connect to z en dan op het pad bovenstaande. Nu viel het mij op dat ie %username% direct wijzigde in een gebruikersnaam. Ik heb toen ingelogd als een gebruiker met admin rechten. Profile van de gebruiker die ik heb aangemaakt gekopieerd naar de default user profile. Opnieuw ingelogd als admin en een nieuwe gebruiker aangemaakt. er wordt echter geen map gemaakt voor de nieuwe gebruiker. Sterker nog, connect to met de padgegevens is gewoon leeg. Kan dit ook op een andere manier worden gerealiseerd. Met een script of zo? Nu ben ik daar een leek in, dus als dit met een script kan, kan dan ook uitgelegd worden hoe je dit script moet aanspreken en hoe dit moet worden uitgevoerd? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 juli 2002 Auteur Delen Geplaatst: 16 juli 2002 Het pad \\Server\Users\ is van mijn specifieke server! Server is de naam van mijn Domeincontroller waar een partitie Users (met lekker veel ruimte) op staat. En dat totale pad van [b:3b3dec6500]jouw[/b:3b3dec6500] server/domein situatie inclusief %username% knip en plak je bij elke gebruiker die je aanmaakt. Dat voorkomt vergissingen, zoals Jantje die in de map van Pietje terecht komt :wink: Bart Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen