Ga naar inhoud

wie kan mij helpen??

anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:bf77e81ae2] Op 03-02-2002 17:16, schreef Hollowman: hey Op server gebied ben ik een complete newbee dus ik heb hulp nodig. ten eerst, welke linux versie is het beste?? ik wil op mijn thuis netwerkje een leuk ftp/mail/http/firewall servertje maken welke software is het best en waar kan ik meer info vinden?? Thanx [/quote:bf77e81ae2] Ik zou niet alles tegelijk gaan doen. Probeer eerst maar eens een linuxversie te installeren en als firewall te gebruiken. Daarna kun je dan ftp en http erbij doen en als laatst e-mail. Als je een volledig newbee bent zou ik een distributie kopen met goede boeken (Suse 7.3 of zo). Laatst stond er in de C!T een heel stuk over het opzetten van een firewall onder Suse 7.1. (weet niet meer precies welke het nou was) Moet je natuurlijk wel linux willen :grin: Ga eerst maar eens wat info zoeken op internet en kijken wat je zou willen. Linux of windows.
Link naar reactie
Waarschijnlijk krijg je in het Linux forum meer input. Maar ik zal proberen wat adviezen te geven. Distributies als SuSE en RedHat zijn erg aardig om een induk van Linux te krijgen en om er een beetje bekend mee te worden. Het probleem is echter dat deze distributies vrij zwaar zijn en er bij een normale installatie erg veel rotzooi meegeinstalleerd wordt. Daarnaast is veiligheid een big issue als je van plan bent een server te draaien waar een groter aantal bezoekers komt. Om een systeem veilig te maken moet het een schoon systeem zijn (minder kans op packages met exploits), bovendien moet je kennis krijgen hoe je een server goed configureerd. Distributies als Slackware hebben misschien geen leuke grafische wizards, maar je leert wel erg goed hoe het systeem werkt. Als je het een beetje door hebt kun je 1 voor 1 verschillende services (www, ftp, dns, etc.) aanzetten en per service de configuratie proberen af te stemmen. Het voordeel is dat je leert hoe je elk serveronderdeel configureert en dat je zeker bent dat het veilig is. Het voordeel van Linux is dat als je eenmaal alles goed geconfigureerd hebt dat je maanden kunt draaien zonder veel onderhoud. Om weer op de distributiekeuze te komen: kies je voor eenvoud, ga dan voor Mandrake, SuSE of RedHat (maar wees je bewust van de evt. gevaren). Ben je bereid tijd te investeren probeer dan Slackware of Debian, het is in het begin even doorbijten, maar als je eenmaal door hebt ben je de baas in huis. Zelf ben ik 8 jaar geleden ook met Slackware begonnen (veel anders was er niet op de markt behalve SLS) en na veel andere distro's ben ik op Linux vlak weer terug bij Slackware.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...