anoniem Geplaatst: 26 juli 2013 Delen Geplaatst: 26 juli 2013 Ik heb een dual boot met Linux Mint en Windows. Aangezien ik in Mint wat vertraging ervaarde bij het krijgen van een IP adres, heb ik [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=1503320#1503320]een statisch IP adres toegekend[/url] aan het MAC adres van mijn netwerkkaart. In Mint werkt dat vooralsnog als een zonnetje, maar nu ik weer opstartte in Windows krijg ik daar ineens helemaal geen Wifi meer. :? Niet alleen van mijn eigen netwerk, maar ook de netwerken van de buren die ik eerder kon zien, herkent-ie nu ineens niet meer in Windows. Ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen met zoeken naar de oplossing. Kan iemand me in de juiste richting wijzen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2013 Ervan uitgaande dat je Windows Vista/7/8 draait. Kun je wellicht een diagnose stellen via het Netwerkcentrum, waarvan op de site van computertotaal een artikel staat http://computertotaal.nl/software/22231-oplossingen-voor-veelvoorkomende-netwerkproblemen.html Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2013 Ik draai inderdaad Windows 7. Nu heb ik inderdaad even gekeken naar dat artikel, maar ik word er eerlijk gezegd niet veel wijzer van. Het MAC adres staat juist ingesteld op de router om een vast IP adres te krijgen. Dat is eigenlijk de verandering die ik heb doorgevoerd en waarna het niet meer werkt. Van blacklisting is dus geen sprake lijkt me, eerder van whitelisting (maar dan zou je denken dat het juist werkt). De probleemoplosser heb ik ook laten draaien, maar die komt niet veel verder dan: [i:48373d1fe2]probeer eens een ethernetkabel aan te sluiten[/i:48373d1fe2]. Dat wil ik juist niet, want het is een laptop die door het hele huis en -met dit weer- de tuin gesjouwd wordt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2013 Klopt het dan wel dat Windows Netwerkcentrum enig indicatie geeft, waar het probleem zit? Ofwel in hoeverre komt Windows Netwerkcentrum overeen, met die afbeelding uit het computertotaal artikel? Zie je bij daadloze netwerkverbindingen nog wel voldoende signaalsterkte? Zou je eventueel achter de [url=http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-vista/command-prompt-frequently-asked-questions]Opdrachtprompt[/url] het volgende commando kunnen uitvoeren [code:1:7684348b28] ipconfig //all [/code:1:7684348b28][Enter] en deze hier posten, hetgeen je op de volgende wijze zou kunnen doen. [code:1:7684348b28] ipconfig //all > ipconfig [/code:1:7684348b28][Enter] Zodat je dan het door het commando aangemaakte tekstbestand, kunt openen met notepad en dan via kopiëren en plakken kunt posten. Eventueel zou je nog kunnen vermelden, hoe je dat vast IP adres had geregeld. Doorgaans doe je dat alleen in het besturingssysteem. In de router blijft de DHCP server bij LAN op Enabled staan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 26 juli 2013 Een statisch IP toekennen aan een MAC adres kan eigenlijk niet. Technisch voeg je een dynamisch IP toe aan een MAC adres (statische DHCP). De router doet dan geen release van het gewenste IP over het MAC adres wat bij dat kaartje hoort. Zou het kunnen zijn dat het betreffende IP wat je voorheen dynamisch kreeg onder windows al geclaimed is door een andere client? Probeer ander gewoon om een statisch IP (en gateway en dns) aan je wlan adapter tegeven en in de router je mac filter dan dus weer uit. Je pakt dan een IP buiten de dhcp pool. ps: je router staat of op dynamische DHCP of op Statische DHCP een combo kan niet. Wel kan dynamische DHCP + vaste IP's buiten de dhcp pool Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 27 juli 2013 Bedankt voor de tips, ze wezen me in de juiste richting. Wat info: ik had het statische IP adres op 2 plaatsen toegekend: zowel in de router als in Linux. Ik had een IP adres buiten de range van de DHCP server gepakt volgens de gedachte: dan kan het niet in de weg zitten van de smartphones e.d. die nog gewoon dynamisch hun IP toegekend krijgen. In Windows 7 had ik niets veranderd aan de instellingen. Dat ging ook niet, want zodra ik Windows weer opstartte had ik ineens geen Wifi meer. Ik heb nu vanuit Mint weer ingelogd op de router en daar de combinatie van IP en MAC adres verwijderd uit de Static DHCP Table (die nu dus weer leeg is). Windows weer opgestart en voilà: ik heb weer internet. :) PS: mijn probleem is nu weliswaar opgelost, maar ik snap niet hoe dit de complete Wifi onder Windows om zeep kan helpen. Ik snap nog dat ik dan geen verbinding kan maken met het netwerk waar ik de instellingen verkeerd had staan, maar ik zou verwachten dat ik allicht nog de andere 5 netwerken binnen het bereik kan [i:cc9c5243d2]zien[/i:cc9c5243d2]. Die zag ik echter ook niet meer. Puur voor mijn begrip: weet iemand hoe dat zit? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 juli 2013 Auteur Delen Geplaatst: 27 juli 2013 Een statische DHCP kan niet met statische IP's werken. Anders zou "iedereen" ondanks gebruik van een statische DHCP de afscherming die daardoor wordt gecreeerd, toch gewoon kunnen omzeilen. Let op! er is een technisch verschil tussen telkens hetzelfde IP krijgen (dynamisch) over statische DHCP en een vast IP op je clienten opgeven. in aanvulling, als je statische DHCP wilt gebruiken koppel je in de router een IP, [b:b60d0f944d]binnen[/b:b60d0f944d] de dhcp pool!, aan een MAC adres. Je clienten dienen op dhcp client (dynamisch ip verkrijgen) te staan. Voor thuis gebruik is dit niet handig! Je kunt dan beter dynamische dhcp gebruiken en clienten die je daar geen gebruik van wilt laten maken, een vast IP (buiten de dhcp pool) geven. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen