Ga naar inhoud

kabeltjes in een RJ45 stekkertje wurmen.


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil graag een stukje Cat6 UTP patchkabel (stug) inkorten en opnieuw voorzien van een RJ45 stekkertje. Nu zat ik gisteren te klooien met die 8 draadjes en nadat ik met de tang de stekker had dichtgeknepen, bleek de bruine draad niet helemaal in de stekker te hebben gezeten. Gelukkig is deze draad niet belangrijk voor de verbinding zag ik op het net maar heeft iemand een tip voor mij hoe je dit het beste succesvol aanpakt, zodat ik niet te veel stekkertjes verbruik? Graag advies
Link naar reactie
[quote:cf66eaefb4="rob bogers"] <knip> Gelukkig is deze draad niet belangrijk voor de verbinding zag ik op het net maar heeft iemand een tip voor mij hoe je dit het beste succesvol aanpakt, zodat ik niet te veel stekkertjes verbruik? Graag advies[/quote:cf66eaefb4]Voor een gigabitverbinding heb je alle 8 [u:cf66eaefb4][i:cf66eaefb4]aders[/i:cf66eaefb4][/u:cf66eaefb4] nodig (kabel is de benaming voor de hele kabel, aders en gezamenlijke omhulling), voor max. 100 Mb/s gebruik je inderdaad maar 4 aders. Verder is er echt maar één advies: "Zorgvuldigheid". Dus adertjes goed tot het einde induwen, vasthouden en stevig met de tang aanknijpen.
Link naar reactie
Okee, dus wel alle 8 adertjes, dank voor deze verduidelijking. weer wat geleerd maar ik vroeg om een tip om ze allemaal gezamenlijk recht tot het eind te krijgen in de stekker. Als je het omhulsel weghaald zitten de adertjes allemaal twee aan twee om elkaar heen gedraaid en hoe ik ook vecht om ze recht te krijgen, ze buigen nogal snel om, vandaar mijn vraag. Groet, Rob
Link naar reactie
..Hoe ik het doe... ik leg de adertjes, na het uit elkaar draaien, een voor een op volgorde tussen mijn duim en wijsvinger... probeer ze zo recht mogelijk in de goede volgorde naast elkaar te houden terwijl ik ze met mijn andere duim en wijsvinger "recht trek" (stevig aan trekken dus...) dan knip ik ze recht af (haal er dus een millimeter of twee af) waardoor ze als je ze in de stekker duwt ook allemaal aan het einde zitten.. Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen beschrijven.... Of ze goed aangesloten zitten kun je met een kabeltester van 10-15 euro vooraf testen... bijvoorbeeld bij Conrad te koop... :roll:
Link naar reactie
rob bogers, Dat twee-aan-twee om elkaar heen gedraaid heet getwiste aderparen. D.w.z. steeds twee aders die bij elkaar horen. Dat twisten is een van de methoden van stoorsignalen onderdrukken en dat werkt alleen als ze als ze ook correct op de goede plaats in de stekker zitten. D.w.z. alleen maar aan weerszijden eender is niet voldoende. Overigens voor jou geen punt, de andere kant blijft als ik je goed begrijp gewoon zitten. Houd die twist ook zo lang mogelijk in stand.
Link naar reactie
Of ik nu de foute kabel gebruik laat ik even in het midden want de kabel werkt als een tierelier. Ik had gewoon voor het bestellen even beter moeten opletten, ik had geen idee dat er verschillende kabelsoorten (flex en stug) bestond, dus dat was dat. Verder heb ik het net zo gedaan als is voorgesteld, dus probeer ik het nog eens. Dank voor de reacties. Rob
Link naar reactie
Als je zelden of nooit zo'n kabel beweegt (die voorwaarde dus wel!) maakt het ook niet veel uit of je stug gebruikt waar eigenlijk soepel beter zou zijn. En omgekeerd maakt het nog minder uit als je soepel gebruikt waar stug wordt geadviseerd. Als je maar altijd de juiste stekkertjes gebruikt. Als alles goed functioneert, dan mooi laten zitten zo!
Link naar reactie
[quote:8cc5688329="J. de Boer"] En omgekeerd maakt het nog minder uit als je voor patchkabel soepel gebruikt waar stug meer wordt geadviseerd. Als je maar altijd de juiste stekkertjes gebruikt. [/quote:8cc5688329] Patchkabels zijn flexibel... Stug gebruik je voor vaste aansluitingen op bijv. patchpannels en wandcontactdozen, ik denk dat je met flexibel kabel wel een probleem krijgt om dat aan te sluiten :D Verder, als het werkt: lekker laten zitten, mij hoor je er niet over. M.v.g. Niels
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...