Ga naar inhoud

slecht draadloos ontvangst en wat is de beste oplossing?

anoniem

Aanbevolen berichten

Eerst maar even de huidige situatie uitleggen. Vanuit de meterkast, waar het modem hangt) gaat er een kabel naar mijn router in de woonkamer die noodgedwongen op de grond staat. Vanaf deze router gaat één kabel naar boven waar op dit moment een switch staat. Op dit moment zijn er drie laptoppen en één tablet die van draadloos gebruik maken. Alle overige hardware is bekabeld aan router of switch. Nu heb ik al geprobeerd middels een repeater een beter ontvangst te krijgen maar dat bied geen soelaas, Dus zelfde slechte ontvangst al laptop en tablet. Beneden op de router aangesloten, één homeserver, één kabel naar boven en twee kabels die naar UTP dozen beneden lopen. Toen mijn router op de 1e verdieping stond had ik goed ontvangst door heel het huis en tuin, maar liepen geregeld losse kabels vanuit die kamer over de trap naar beneden wat niet de bedoeling is. Mijn vraag is, ik heb nog een tweede router die ik eventueel boven kan inzetten en daar dan weer de switch op aansluiten, ik heb zes componenten aan de switch hangen. En als dit niet werkt wat is dan een goede oplossing? Een tweede kabel naar boven is niet mogelijk.
Link naar reactie
Rick, ja de buren werken ook veel draadloos maar ik zit op kanaal 9 die niet door een ander wordt gebruikt. Maar desondanks bedankt voor de tip maar het eerste wat ik doe is altijd de fabrieksinstellingen overrulen. Morgen of maandag probeer ik met de tweede router die als accespoint in te zetten.
Link naar reactie
Misschien is onderstaande een optie. Plaats een tweede router Soms kan het handig zijn, om elders in uw woning een tweede draadloze router te plaatsen. Bijvoorbeeld om op de eerste verdieping ook een goed draadloos bereik te hebben. Om die tweede router aan de praat te krijgen moet u vaak wel een ingreep doen in diens instellingen, want anders werkt hij niet. Een netwerk is er namelijk in beginsel op ingericht, om slechts één router te hebben: die deelt de IP-adressen uit aan de aangesloten computers. De router is "de kapitein" van het netwerk. De eerste router stelt u gewoon in zodat u kan internetten. Als die er al langer staat: niets aan veranderen dus. De tweede router verbindt u tijdelijk met een draad (losse ethernetkabel) in ethernetpoort 1, aan een PC (niet in de WAN-poort van de router stoppen dus!). Vervolgens roept u op die PC het configuratiescherm van de tweede router op, via uw webbrowser. Dit configuratiescherm zit bij Linksys-routers vaak op "webpagina" 192.168.1.1 (even als voorbeeld). In het configuratiescherm geeft u die 2de router een IP-adres, dat buiten de reeks van de DHCP-server ligt (bv 192.168.1.30-192.168.1.62) van de 1ste router maar binnen de range van de 1ste router Bijvoorbeeld 192.168.1.200. (daarna kun je weer in de router inloggen op het nieuwe IP-adres) Geef de 2de router exact dezelfde netwerknaam (SSID) stel hetzelfde kanaal in als de 2de router en geef dezelfde netwerksleutel, zorg er ook voor dat beide router hetzelfde beveiligingstype hebben bv allebei WPA2 of allebei WEP Ook de versleuteling moet bij beide routers gelijk zijn dus beide TKIP of AES Nu zet u in de configuratie van de 2de router de DHCP-server uit. Dat is de hoofdmoot van de klus; nu bent u bijna klaar. Verlaat het configuratiescherm en verbreek de tijdelijke kabelverbinding met de computer. Tot slot doet u in router 1 een ethernetkabel (netwerkkabel) in bijvoorbeeld ethernetpoort 1, en u verbindt die kabel in router 2 ook met ethernetpoort 1 (niet in de WAN-poort stoppen dus!). Nu is router 2 een "dom" draadloos toegangspunt geworden voor router 1. De WAN-poort van router 2 wordt niet meer gebruikt. Deze methode wordt vaak toegepast om een extra draadloos toegangspunt te maken.
Link naar reactie
[quote:1bad82e97e="pang"]Geef de 2de router exact dezelfde netwerknaam (SSID) stel hetzelfde kanaal in als de 2de router en geef dezelfde netwerksleutel, zorg er ook voor dat beide router hetzelfde beveiligingstype hebben bv allebei WPA2 of allebei WEP[/quote:1bad82e97e] Persoonlijk zou ik nooit meer WEP gebruiken. Deze vorm van versleuteling is absoluut niet meer veilig en binnen enkele minuten (zo niet, seconden) te kraken. Ook het toevoegen van MAC-filtering, wat je vaak ziet, maakt het niet veiliger. Bovendien moet je nooit beide access points op hetzelfde kanaal zetten, maar er minimal 4 kanalen tussen laten, zodat ze elkaar niet gaan storen. Het signaal van een draadloos netwerk overlapt 5 kanalen, dwz: het signaal van een netwerk op kanaal 6 overlapt de kanalen 4 t/m 8. In omgevingen met meerdere access points worden daarom vaak de kanalen 1, 6 en 11 gebruikt om er zo voor te zorgen dat de access points elkaar niet in de weg zitten. Dit geldt overigens alleen voor de 2,4 GHz band. In de 5 GHz band overlappen de kanalen elkaar niet...
Link naar reactie
Ik werk al jaren met mijn beide routers op het zelfde kanaal en het werkt perfect ik kan met mijn laptop door ons hele complex lopen zonder dat het netwerk op mijn laptop wegvalt hij zoekt automatisch het sterkste signaal op. let er wel op dat bepaalde computers kanalen boven de 12 niet oppikken omdat de netwerkkaart deze kanalen niet ontvangt.
Link naar reactie
[quote:055d52e654="pang"]Ik werk al jaren met mijn beide routers op het zelfde kanaal en het werkt perfect ik kan met mijn laptop door ons hele complex lopen zonder dat het netwerk op mijn laptop wegvalt hij zoekt automatisch het sterkste signaal op.[/quote:055d52e654] Ik heb ook niet gezegd dat het niet werkt, maar het is zeker geen best-practice. Jij merkt er in jouw situatie misschien niet veel van, maar in grotere omgevingen waar de access points meerdere SSID's aanbieden, gaan de access points elkaar zeker beinvloeden als ze allemaal bij elkaar in de buurt, op hetzelfde kanaal uitzenden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...