Ga naar inhoud

cat-kabels in nieuw huis aanleggen


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste mensen wil computerkabel aanleggen in ons pas gekochte ( uit jaren 70) huis. Via de kruipruimte bij andere kabels (220 en zo), door leidingen naar boven naar de zolder, etc. Zit zelf te denken aan Cat 6 kabel ftp met afscherming. Dat werd mij aangeraden. Maar moet je nu een kabel met vaste kern nemen of flexibele kern? En kun je op beiden zelf gemakkelijk de stekker Type: RJ45 aansluiten? Met zo'n tangetje? of zijn er betere alternatieven? Je hebt ook nog sftp? Wat raden jullie mij aan? Weet iemand waar de zo'n rol van 100 meter goedkoop online kunt kopen en welk merk dan? Heb zelf al gekeken maar heb er te weinig verstand van. En hebben jullie nog tips hoe je die het beste kunt aanleggen? Mag je ze bijvoorbeeld samen bundelen met 220 leidingen? Of liever ver uit elkaar? Bedankt voor jullie reacties.
Link naar reactie
is dit iets? http://azerty.nl/producten/product_detail/4142/462478/k-nig-bulkkabel-50-m-sftp-cat-6-solide-lichtgrijs.html . Soms lees je dat de kwaliteit van het koper minder is. Heb al wel gezien dat je voor 100% koper moet gaan Hoe kom je dat te weten? Of moet je gewoon duurdere kabels nemen? En moet je nu voor thuis voor een stugge ader of soepele ader kiezen. En heb je voor stug en soepel verschillende stekkers nodig?
Link naar reactie
In principe volstaat cat 5 maar 6 is ook goed. Beide goed op de rj aan te sluiten al is de cat 6 wat stugger. De kabels in dezelfde buis of goot met een 220v kabel kan technisch gesproken zonder probleem. Maar als er brand uitbreekt heb je en groot probleem met je verzekering die dit niet toestaat. Mijn advies is dus tot ergernis van je buren een paar gaten extra boren om je kabels te trekken.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Kijk voor het verschil van soepele en stugge kabels eens hier: https://netwerkproducten.com/verschil-tussen-stugge-kern-en-soepele-kern.html Op deze sit is overigens nog wat meer info te vinden bovendien is het een goede winkel om je spullen te kopen. Ikzelf heb door alle loze leidingen waar eerst telefoonkabels door lagen stugge UTP CAT6 kabels getrokken, als het even kon 2 kabels. Vervolgens deze op een wandcontactdoos aangelsoten voor een mooie afwerking. Kabels komen uit in de meterkast en daar hangt een patchpanel waarop alles is aangesloten.
Link naar reactie
Ik heb hier niet veel aan toe te voegen alleen dat je die RJ45 kopjes er eenvoudig met een tang op kunt zetten. Let hier alleen wel op dat je de juiste volgorde aanhoud (check google hier anders even voor) en ik zou eerst met een korte kabel testen of je het juist doet voor je alles al door je huis hebt liggen en het lukt niet.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
[quote:f603439252="sjouwer"]als je trekt van kamer naar kamer zou ik voor muur montage gaan en een patch kabel naar de rand apparatuur / computers de kabels maak je allemaal straight heb je achteraf ergens een cross nodig doe je dit aan 1 kant[/quote:f603439252] Sorry, begrijp weinig van je verhaal. Wil gewoon geen kabels door de woonkamer hebben. Muurmontage vindt mijn vrdin niet mooi. Heb reeds gaten geboord door de betonnen vloer naar de kruipruimte. Cat 6 loopt dan vanuit de meterkast door de kruipruimte naar de gaten en daar omhoog. Nou is mijn vraag...moeten die cat 6 kabels in de kruipruimte beschermd worden door ze bv daar te leggen in flexibele electro buis?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...