anoniem Geplaatst: 31 oktober 2012 Delen Geplaatst: 31 oktober 2012 Ik heb een vraag met betrekking tot powerline adapters. Als ik zie dat een set een maximale snelheid heeft van 200mbit/sec en de ethernetsnelheid is 100mbit/sec, dan kan die set toch maar maximaal 100 mbit/sec doorgeven? Zo bestaan er ook sets met een maximale snelheid van 500 mbit/sec met een ethernetsnelheid van 100mbit/sec. Maar ook deze laat dan toch maar 100 mbit/sec door? wat heeft die 200 of 500 mbit voor nut dan. Klopt mijn gedachtengang of haal ik nu dingen door elkaar en hebben deze snelheden niets met elkaar te maken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 31 oktober 2012 Snap niet precies wat je bedoelt, heb je een voorbeeld van een powerline adapter die je bedoelt? Netwerk snelheid word bepaalt door de langzaamste schakel in je netwerk, als je dat bedoelt. Probleem is echt wel dat je netwerkkaart alleen 10/100/1000mb aan kan bieden. Misschien bedoel je dat? Volgens mij werken powerline adapters vaak op 1GB/s tussen de adapter en de pc. Die snelheid haal je uiteraard niet over je hele netwerk. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 oktober 2012 Auteur Delen Geplaatst: 31 oktober 2012 @ Fabian-NL Als je bijvoorbeeld naar deze adapter kijkt [url]http://www.routercenter.nl/product/212864/category-112203-powerline-adapters/tp-link-tl-pa411-starter-kit.html#product_specifications[/url] Dan is de maximale snelheid 500 mbit, maar de ethernetsnelheid 100 mbit In mijn beleving kan de adapter dus maar 100 mbit doorgeven naar de PC. Wat is nu het nut van die 500 mbit Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 1 november 2012 De snelheden genoemd bij de powerlines zijn up en down bij elkaar opgeteld.. dus 200 = 100 up en 100 down. Een 500 set heeft allen nut (250/250) als je een gigabit netwerkje hebt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 1 november 2012 @ peterkramer Bedankt voor het antwoord, dan zat ik toch in de goede richting te denken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 9 november 2012 Bij een powerline adapter is het ook enorm belangrijk te weten dat wanneer de adapters zijn aangesloten op verschillende groepen in de meterkast, dat de snelheid in elkaar "kan" duiken. Hoeft niet maar is vaak wel het geval. Liefst aansluiten op dezelfde groep. Vaak zijn de wandcontactdozen ingedeeld in groepen, vanwege de vermogenverdeling, dus kijk welke wcd's op dezelfde groep zitten. Rob Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 9 november 2012 Het verhaal van rob bogers al veel vaker gehoord maar is slechts ten dele waar. Praktisch alle woningen in Nederland hebben slechts 1 fase die gebruikt wordt en die met 35A is beveiligd. In de groepenkast komt de voedingskabel meestal wel binnen met 3 fasen, deze zitten in het gedeelte waar een zegel op zit, de nul en de aarde maar er wordt slechts 1 fase afgezekerd en de anderen zijn loos. Die ene fase gaat dan door naar een railtje waarop dan weer de afgaande groepen op zitten beveiligd met schroefpatroonhouders of tegenwoordig automaten. Stel dat je in de woonkamer, waar de eerste homeplug op groep 1 zit en de tweede homeplug op zolder op groep 4 dan gaat het signaal via de groepenkast en de ingeschakelde beveiliging via het railtje en via de ingeschakelde beveiliging van groep 4 naar zolder. Het gaat pas fout als de beveiliging van groep 1 of groep 4 uit staat want dan zit daar de onderbreking. Tijdens de nieuwbouw heeft de installateur een rijtje huizen op fase L1 gezet, het volgende blokje op L2 en wee een blokje verder op L3. Zo houdt het energie leverend bedrijf een "redelijk" gelijke belasting over de 3 fasen. Pas bij een huis met een krachtaansluiting zijn alle 3 de binnenkomende fasen beveiligd en zitten er in die groepenkast 3 railtjes verdeeld over L1, L2 en L3 en dan moet je opletten dat je de homeplug op dezelfde groep gaat aansluiten. Als dat door de verdeling tenminste mogelijk is, want heb je in de woonkamer alleen L1 en op zolder of een slaapkamer alleen L3 dan is dat dus altijd onmogelijk. Maar nogmaals in de doorsnee woning, dus geen kapitale vila, zit slechts 1 fase. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2012 Als ik mijn verhaal nu uit mijn duim had gezogen, dan zou ik je groot gelijk geven alhoewel ik jouw versie wel een enorm warrig verhaal vind maar troost je ik heb mijn bevindingen/ervaringen (want ik heb zo'n setje van netgear en dus praktijkervaring) van de site Harware.info en dat geloof ik toch eerder dat warverhaal van jou. Neem mij niet kwalijk! Rob Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2012 tja, als iemand een grondige onderbouwing geeft is een kale reactie als "warverhaal" wel wat errug karig... :( Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2012 Als ik over mijn groepen heen ga met powerline adapters heb ik toch echt last van enorme snelheid verlies. Ik heb nog wel zo'n oude meterkast met van de stoppen er in, weet niet of dat een voor- of nadeel is. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2012 Ja rob als je alleen kennis hebt van info die je ergens een keer hebt gelezen dan kan ik daar niets mee geef dan een link waar dat staat. Ik heb altijd alleen maar in de elektrotechniek gewerkt en ben nu al enkele jaren met pensioen. Als iemand met kennis van zaken op mijn reactie reageert en aangeeft waar mijn verhaal mank gaat dan ga ik aan mijn verhaal twijfelen. Maar ik ben niet bang want mijn verhaal klopt van a tot z. derkdejong jouw reactie lijkt me helemaal juist, kun je het zelf niet onderbouwd verdedigen ja dan kun je het alleen maar warrig noemen, lekker makkelijk. En op de reactie van Fabian-NL kan ik alleen maar zeggen geef eens aan of je een 1 fase of een 3 fase installatie hebt. Maar ja als je over "stoppen" spreekt dan noemen wij als electro mensen dat "kippenhokelectriciens- praat", wij noemen dat een smeltveiligheid en die zit in een schroefpatroonhouder. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2012 Hier wat informatie tbv installatie. http://www.vego.nl/homeplug/homeplug/homeplug.htm Vr.gr. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2012 [quote:bb4be98351="rob bogers"]Als ik mijn verhaal nu uit mijn duim had gezogen, dan zou ik je groot gelijk geven alhoewel ik jouw versie wel een enorm warrig verhaal <knip> Rob[/quote:bb4be98351]Warrig, wat is hier zo warrig aan? Het is nl. van A tot Z juist. Het enige is dat jullie een heel klein beetje verschillende talen spreken, want ook jouw verhaal is correct, ze spreken elkaar niet tegen. Edit: Toch even een poging, even heel kort door de bocht. Verschillende groepen vergroot sowieso de afstand en verschillende fasen vergroot die afstand nog veel meer, evenals aanmerkelijk meer demping. [size=9:bb4be98351]Overigens, ik ben zelf elektrotechnicus, maar vind een woord als stoppen helemaal niet erg voor niet ingewijden. [/size:bb4be98351] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2012 In de link van f.ramaekers staat duidelijk: [i:2e079279e1]Powerline technologie is een veilige oplossing Ten eerste is het gebruik van de Powerline technologie veel veiliger. Het signaal blijft gegarandeerd binnenshuis. Via de meterkast verspreidt het zich zonder problemen over de verschillende groepen van uw huisinstallatie, maar het signaal kan niet 'de straat op'. Daarvoor zorgen de spoelen en condensatoren in uw elektriciteitsmeter. Als het 230 V net in een huis is verdeeld tussen de drie verschillende fasen blijft het signaal zelfs binnen alle wandcontactdozen die op één en dezelfde fase zijn aangesloten. [/i:2e079279e1] En: [i:2e079279e1]Homeplug's in 3-fase systemen (krachtstroom) Homeplug adapters werken alleen op wandcontactdozen die zijn aangesloten op één en dezelfde fase van de netspanning. In de meeste woonhuizen geldt dit voor alle stopcontacten. In grote gebouwen, waar wordt gewerkt met driefase netspanningsverdeling (krachtstroom) moet u hiermee rekening houden! [/i:2e079279e1] Dat is het verhaal van een technische groothandel. En hoe J. de Boer kan verkondigen dat beide verhalen juist zijn alleen dat we een andere taal spreken lijkt mij niet juist. rob bogers schrijft: [i:2e079279e1]Liefst aansluiten op dezelfde groep. Vaak zijn de wandcontactdozen ingedeeld in groepen, vanwege de vermogenverdeling, [b:2e079279e1]dus kijk welke wcd's op dezelfde groep zitten.[/b:2e079279e1] [/i:2e079279e1] En dat is wat ik bestrijd als een echt nonsens verhaal. Bij een 1 fase installatie (230V) zit alles "aan elkaar" ook al heb je meerdere groepen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2012 [quote:de3472d0c4="gertcornieuw"]<knip> En hoe J. de Boer kan verkondigen dat beide verhalen juist zijn alleen dat we een andere taal spreken lijkt mij niet juist. rob bogers schrijft: [i:de3472d0c4]Liefst aansluiten op dezelfde groep. Vaak zijn de wandcontactdozen ingedeeld in groepen, vanwege de vermogenverdeling, [b:de3472d0c4]dus kijk welke wcd's op dezelfde groep zitten.[/b:de3472d0c4] [/i:de3472d0c4] En dat is wat ik bestrijd als een echt nonsens verhaal. Bij een 1 fase installatie (230V) zit alles "aan elkaar" ook al heb je meerdere groepen.[/quote:de3472d0c4]Heb je ervaring hiermee? De praktijk is dat dit kan leiden (betekent dus niet altijd) tot een wat langere weg en dat dit soms echt voor een moeilijker verbinding zorgt. Verder plaatste je een uitstekend verhaal, dat mag je best weten. Alleen één puntje, in de kWh-meters zitten geen condensatoren, maar alleen de stroomspoelen en alleen die zijn relevant. Maar dat is niet de voornaamste oorzaak. Die is veel meer de langere weg die het signaal moet afleggen. Namelijk van de huisaansluiting inderdaad via de kWh-meter helemaal terug naar het transformatorstation, door de trafo en via sterpunt naar de andere fasen. Tel daarbij de verhoudingsgewijs de enorme demping op, (in jip-en-janneketaal) bij elke aftak onderweg dempt het signaal, zodat bij terugkomst in het huis er weinig of niets meer van over is. Dit kan soms meevallen als een meerfasig apparaat zoals een oven in het huis staat ingeschakeld waardoor het signaal niet die enorm lange weg hoeft af te leggen, maar door dat apparaat naar de andere fase gaat. Maar dat is maar een heel kleine kans. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2012 J. de Boer verwijst naar een citaat; "gertcornieuw schreef" en stelt dan een vraag, aan wie? En wat versta je onder een wat langere weg? Ik denk dat de TS-er inmiddels voldoende weet en rob bogers reageert ook niet meer, dus is er weer genoeg en prettig gediscuseerd. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2012 In de meeste installaties worden tegenwoordig installatieautomaten gebruikt. In deze automaten zit een spoel waardoor de stroom geleid wordt. Een zeer grote stroom (kortsluiting) zal via het door deze spoel opgewekte magnetisch veld een pal lossen waardoor de automaat uitschakelt. De spoel in de automaat is tevens verantwoordelijk voor de blokkade van het Powerline signaal. Dus zelfs als alle groepen op dezelfde fase zitten is er sprake van sterk signaalverlies al beide adapters op verschillende groepen zitten. Zitten ze op dezelfde groep dan passeert het signaal de installatieautomaat niet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2012 Wat zou ik nu nog aan nuttige info kunne geven. ik had alles al gezegd. En er wordt gevraagd naar de link. Tjonge als je de term homeplug of powerline adapter in Google plaatst staan er genoeg verwijzingen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2012 Helemaal waar, maar je lokte de laatste discussie min of meer uit met de wat ongenuanceerde opmerking "[i:338eaff3f5]Warrig verhaal[/i:338eaff3f5]". Edit: @gertcornieuw Toch nog even dit: Als ik iemands relaas quote, met direct daarop volgend een vraag, dan mag het toch duidelijk zijn aan wie ik die vraag richt? Verder vraag je wat ik versta onder een langere weg. Ik dacht dat dit ook wel duidelijk was, ik bedoel dat letterlijk. In het geval van verschillende fasen is het vanzelfsprekend, helemaal naar het transformatorstation en weer terug over die andere fase. Een kilometertje soms? Binnen één woning zei ik uitdrukkelijk "soms". Een route naar de meterkast en via een andere groep kan (wederom soms) een stevig aantal meters draad zijn. En kan inderdaad ook een stroomspoel in een installatie automaat inhouden. Vandaar mijn opmerking in mijn eerste bericht dat jullie eigenlijk elkaar niet tegenspreken maar alleen een ietwat andere kant belichten Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2012 [quote:c9dd4d7795="gertcornieuw"]In de link van f.ramaekers staat duidelijk: [i:c9dd4d7795]Powerline technologie is een veilige oplossing Ten eerste is het gebruik van de Powerline technologie veel veiliger. Het signaal blijft gegarandeerd binnenshuis. Via de meterkast verspreidt het zich zonder problemen over de verschillende groepen van uw huisinstallatie, maar het signaal kan niet 'de straat op'. Daarvoor zorgen de spoelen en condensatoren in uw elektriciteitsmeter. Als het 230 V net in een huis is verdeeld tussen de drie verschillende fasen blijft het signaal zelfs binnen alle wandcontactdozen die op één en dezelfde fase zijn aangesloten. [/i:c9dd4d7795] En: [i:c9dd4d7795]Homeplug's in 3-fase systemen (krachtstroom) Homeplug adapters werken alleen op wandcontactdozen die zijn aangesloten op één en dezelfde fase van de netspanning. In de meeste woonhuizen geldt dit voor alle stopcontacten. In grote gebouwen, waar wordt gewerkt met driefase netspanningsverdeling (krachtstroom) moet u hiermee rekening houden! [/i:c9dd4d7795] Dat is het verhaal van een technische groothandel. En hoe J. de Boer kan verkondigen dat beide verhalen juist zijn alleen dat we een andere taal spreken lijkt mij niet juist. rob bogers schrijft: [i:c9dd4d7795]Liefst aansluiten op dezelfde groep. Vaak zijn de wandcontactdozen ingedeeld in groepen, vanwege de vermogenverdeling, [b:c9dd4d7795]dus kijk welke wcd's op dezelfde groep zitten.[/b:c9dd4d7795] [/i:c9dd4d7795] En dat is wat ik bestrijd als een echt nonsens verhaal. Bij een 1 fase installatie (230V) zit alles "aan elkaar" ook al heb je meerdere groepen.[/quote:c9dd4d7795] Ook bij een éénfase installatie kan het van belang zijn op welke groep de Powerline adapters aangesloten zijn, zie mijn bovenstaande uitleg. Het verhaal van Rob Bogers is dus geen flauwekul. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen