Ga naar inhoud

Router ombouwen naar repeater


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil graag het bereik van mijn draadloos netwerk vergroten, met name zodat we ook in de tuin een goede ontvangst hebben. Nu kan ik daar natuurlijk een kant-en-klare [url=http://www.wifishop.nl/products/ontvangers-repeaters/repeaters/netgear-wn3000rp-universele-wireless-n-wifi-range-extender.htm]repeater[/url] voor aanschaffen, maar ik heb ook nog een oude router liggen. Die oude router is een Linksys wrt54g2, een B/G router, terwijl mijn nu gebruikte router op B/G/N uitzendt. Als ik dus zou ombouwen, levert dat dan nadelige consequenties op? Of alleen voor het deel wat niet door de router gedekt wordt maar alleen door de repeater? Voor het ombouwen wil ik kijken of ik met [url=http://www.dd-wrt.com]DD-WRT[/url] kan werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Link naar reactie
Ik zou zeggen: probeer. Als het bevalt hou je het, anders bouw je de Linksys weer terug naar z'n originele staat. Het draadloze deel van netwerk wat bediend wordt door de WRT zal op G werken, de rest op N. Zorg wel dat de huidige router op 'mixed' staat zodat inderdaad ook G devices kunnen connecten, anders zal de repeater niet eens gezien worden. Mogelijk is de WDS mode iets voor je? Ik heb met DD-WRT gewerkt om bridge-functionaliteit toe te voegen en het vermogen van de router (Linksys WRT54G) iets te verhogen. Installatie was een fluitje van een cent. Werkte ook erg stabiel.
Link naar reactie
Ik ben niet zo thuis in de netwerktechnische kant, dus vergeef me eventuele vragen die voor de hand liggen. :) [quote:b60fc59f1a="Hans60"]Ik zou zeggen: probeer. Als het bevalt hou je het, anders bouw je de Linksys weer terug naar z'n originele staat.[/quote:b60fc59f1a]Is dat überhaupt mogelijk dan? Ik had eerder begrepen dat het eens omgebouwd, niet meer terug te draaien is. Nu zal ik op zich niet rouwen als die router kaduuk gaat, maar misschien dat ik er later toch nog eens iets anders mee wil (al acht ik die kans klein). [quote:b60fc59f1a="Hans60"]Het draadloze deel van netwerk wat bediend wordt door de WRT zal op G werken, de rest op N. Zorg wel dat de huidige router op 'mixed' staat zodat inderdaad ook G devices kunnen connecten, anders zal de repeater niet eens gezien worden. [/quote:b60fc59f1a]Dat staat-ie nu al, dus dat zit wel snor. [quote:b60fc59f1a="Hans60"]Mogelijk is de WDS mode iets voor je?[/quote:b60fc59f1a]Wat houdt dat in? [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Wireless_distribution_system]Wiki[/url] maakt me niet heel veel wijzer. Wat is het verschil met een repeater zoals ik dat voor me zie? [quote:b60fc59f1a="Hans60"]Ik heb met DD-WRT gewerkt om bridge-functionaliteit toe te voegen en het vermogen van de router (Linksys WRT54G) iets te verhogen. Installatie was een fluitje van een cent. Werkte ook erg stabiel.[/quote:b60fc59f1a]Als ik het goed begrijp, moet je voor een bridge een bekabelde verbinding hebben met de tweede router, of heb ik dat verkeerd? Even een stapje terug voor mijzelf. Mijn voornaamste doel is: [list:b60fc59f1a][*:b60fc59f1a]De dekking van mijn netwerk uitbreiden [*:b60fc59f1a]Zonder nadelen voor het gedeelte dat nu al gedekt is (dus geen vertraging/verstoring) [*:b60fc59f1a]Zonder kabels te hoeven trekken.[/list:u:b60fc59f1a]Het eenvoudigste is natuurlijk een repeatertje kopen en in het stopcontact pluggen, maar het lijkt me ook wel leuk om het gewoon zelf te maken. Dat wil ik dus eerst proberen. Wat lijkt jou, als kennelijke ervaringsdeskundige, het beste plan van aanpak?
Link naar reactie
Nee hoor, dit is gewoon weer ongedaan te maken. DD-WRT installeer je op de router door er nieuwe firmware op te installeren. Je kunt bij Linksys de originele firmware voor de router downloaden en deze weer installeren als je dat wilt. Dan is het apparaat weer zoals af-fabriek, hooguit met een meer recente versie van de firmware. Het is dus geen destructieve aanpassing die je doet. Op de site van DD-WRT staat redelijk duidelijk uitgelegd wat het verschil tussen de diverse opties is. Zie [url=http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WDS][u:b37a1af7f8]hier[/u:b37a1af7f8][/url] Nee hoor, de bridge functie heeft niets met wel of niet bekabeld te maken. Ik heb het systeem een tijdlang gebruikt om op de eerste verdieping netwerkverbinding te krijgen zonder een kabel te hoeven trekken. Homeplugs waren me toen nog te traag en onstabiel. Ik had beneden bij de modem een Linksys router staan voor m'n bekabelde en draadloze netwerk in de woonkamer en had boven een Linksys met DD-WRT die draadloos verbinding maakte met de router beneden en waar ik op de LAN-poorten m'n PC's en printer had aangesloten. Ik had dus een draadloze brug (bridge) gemaakt tussen de twee routers. In mijn geval kon ik op de router boven geen apparaten draadloos koppelen maar dat was ook niet m'n opzet. Met WDS koppel je als het ware meerdere routers tot één draadloos netwerk met uitgebreidere dekking.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Gisteren even een tijd zitten stoeien, maar helaas zonder succes. Als ik het goed heb moet ik het volgende doen, toch? [list=1:92857b5c7f][*:92857b5c7f]Backups maken van huidige routerinstellingen [*:92857b5c7f]DD-WRT installeren op oude (=client) router volgens [url=http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_WRT54G2]deze handleiding[/url] [*:92857b5c7f]Clientrouter instellen volgens [url=http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/WDS#Broadcom_Based_Devices]deze handleiding[/url].[/list:o:92857b5c7f]Als ik het goed heb, kan ik de host router grotendeels ongemoeid laten toch? Of moet ik daar dan ook DD-WRT op zetten? Liefst laat ik die ongemoeid eigenlijk (qua software dan). Overigens heb ik het eerst geprobeerd om het via de Linksys firmware te doen, maar dat had geen succes (er ontbreken simpelweg instellingen in de software). Echter ging het mis toen ik DD-WRT wilde installeren, het upgraden van de firmware zoals ze daar zeggen duurde ongeveer een uur en klapte er toen uit. Aangezien mijn vriendin toen thuiskwam ben ik er toen ook mee gestopt, maar heb je misschien een idee van wat ik fout gedaan kan hebben?
Link naar reactie
Het installeren van de DD-WRT firmware hoort binnen een paar minuten afgerond te zijn, mits je de juist versie hebt uiteraard. Mogelijk dat een firewall of anti-virussoftware in de weg gezeten heeft? Nog eens proberen met uitgeschakelde firewall? Voor alle zekerheid de verbinding met internet even verbreken. In mijn situatie bleef de 'hoofdrouter' ongemoeid, de tweede werd daar gewoon een client van, net als een PC dat is.
Link naar reactie
[quote:72615fa845="Hans60"]Het installeren van de DD-WRT firmware hoort binnen een paar minuten afgerond te zijn, mits je de juist versie hebt uiteraard. [/quote:72615fa845]Ik heb de versie gepakt zoals in die Wiki voor mijn router model staat, dus ik neem aan dat dit de goede is. Ik had al wel het vermoeden dat het niet goed was toen het zo lang duurde. :) [quote:72615fa845="Hans60"]Mogelijk dat een firewall of anti-virussoftware in de weg gezeten heeft? Nog eens proberen met uitgeschakelde firewall? Voor alle zekerheid de verbinding met internet even verbreken.[/quote:72615fa845]Dat ga ik nog eens proberen. Overigens: ik verwacht dat ik nu even geheel opnieuw moet beginnen, dus de router weer met de reset-knop terugzetten naar fabrieksinstellingen?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...