Ga naar inhoud

ad hoc netwerk tussen vista home premium en xp home


anoniem

Aanbevolen berichten

Dit is een uitvoerig verhaal, maar ik hoop dat m'n probleem duidelijk is en dat iemand mij een goed advies kan geven of naar een goed artikel kan verwijzen. Het volgende is het geval: ik heb een pc (ik zal hem B noemen) met Vista (home premium), die bedraad aan een router hangt. Die router werkt met dhcp en wordt gedeeld door een aantal mensen. Die router is niet mijn eigendom en ik kan er niets aan veranderen. Alles werkt prima. Vorige week kreeg ik een tweedehandse laptop L. Daar zit een draadloos netwerkkaartje in. Ik heb een draadloze usb-adapter gekocht voor pc B, en gisteravond heb ik geprobeerd een ad hoc-netwerkje te maken tussen die B met Vista en de laptop L met XP Home. dit is wat ik heb gedaan: op B een ad hoc-netwerk gemaakt, de usb-kaart een vast ip-adres gegeven (192.168.0.100, de router deelt adressen uit in de 1.x-serie dus dat zou geen conflict moeten geven), en de "internet beschikbaar maken voor anderen" ingeschakeld. De laptop L heb ik 192.168.0.101 gegeven. Ik liet een beveiliging eerst achterwege. Tot m'n verbazing had ik meteen internet op de laptop! Toen heb ik op B en L WEP-encryptie aangezet, en dat was meteen het einde van het verhaal. Ik kreeg geen internet meer op de laptop, wat ik ook op B en L verder veranderde. Het lukte wel regelmatig om L met B verbonden te krijgen, maar internet ho maar (bestandsdeling heb ik voorlopig uit m'n hoofd gezet, eerst internet). Dit alles kostte mij een prachtige zaterdagavond en leverde heel wat grijze haren op, maar al met al doet de boel het nog steeds niet. De vragen zijn: 1) wat moet er zoal worden ingesteld op B en L? 2) hoe krijg ik B zo gek dat hij bij het opstarten al een verbinding aangaat met dat ad hoc-netwerk? Alle hulp is welkom. Alvast bedankt! Piet
Link naar reactie
Het probleem zit 'm in de WEP-beveiliging. Het opzetten en werkend krijgen van dat ad hoc-netwerkje is een kwestie van een paar klikken en dan draait het, maar op het moment dat je WEP-encryptie erop zet, werkt de boel niet meer, en is met geen mogelijkheid meer te herstellen. Uren aan zitten prutsen vanmiddag. Dus dan maar met een onbeveiligd netwerk aan de slag. Als iemand nog suggesties heeft, dan houd ik me nog steeds aanbevolen. Piet
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...