Ga naar inhoud

computers zien elkaar na enige tijd niet meer in draadloos n


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Mijn 2 PC's en laptop (allemaal XP en bijgewerkt) zijn draadloos met internet en met elkaar verbonden via een Linksys WRT 350 N. Het heeft nog al wat moeite gekost maar elke PC heeft nu met een snelheid tot soms zelf 300Mbps draadloos verbinding met de WRT 350N via WUSB 300N's. De laptop gaat prima op 54 Mbps via een ingebouwde g-adapter. Ik heb nu echter een probleem. Sinds enige tijd kan ik na verloop van bijv 20 minuten de andere PC's niet meer benaderen ("Kan netwerk pad niet vinden"). Soms helpt een herstart van de Linksys en soms moet ik zelfs op alle PC's de wizard netwerkverbingen instellen opnieuw doorlopen zonder dat er iets opnieuw behoeft te worden ingesteld. Dan gaat het weer een half uur uitstekend en daarna is het weer mis. Natuurlijk zijn alle voorgeschreven bestands en printerdelingen ingesteld en het Telfortmodem staat in de bridgemode (ik gebruik geen internettelefonie) om DHCP conflicten met de Linksysrouter te vermijden. Heeft iemand een suggestie want ik weet het nu echt niet meer. Bij voorbaat dank! Karel
Link naar reactie
Dank voor je reactie, Peter. Ik zie dat ik niet volledig ben geweest in mijn beschrijving. De PC's kunnen wel gewoon blijven internetten en emailen via de WRT 350N maar ze "zien" elkaar na verloop van tijd niet meer. En dan gelijk nog iets geks wat ik zo net ontdekte. Als ik de encryptie met WPA (AES als codeermethode op advies van Linksys) uitschakel en alleen de Macfiltering als beveiliging handhaaf, dan zien de PC's elkaar weer in de verkenner. Ik denk dus niet dat het een MTU probleem is. Andere suggesties? Groet, Karel
Link naar reactie
En nog een kleine aanvulling. Ik heb nu twee PC's anderhalfuur standby laten staan en kan in de Verkenner nog steeds beiden benaderen. Ook na afzetten stroomloos maken en herstarten werkt alles nog steeds. Probleem opgelost. Alleen heb ik nu alleen maar MAC-filterbeveiliging. In WPA TKIP-decodering gaan gebruiken is geen optie. Linksys heeft mij juist geadviseerd om AES te gaan gebruiken in plaats van TKIP, omdat ik een ander probleem had (sterk terugvallend snelheid en haperend Internet) hetgeen met AES wel is opgelost maar ja... dan zie je je PC's na verloop van tijd niet meer in je draadloos netwerk... Misschien dan toch maar het oudere en onveiliger WEP gaan gebruiken want iets is beter dan niets. Suggesties welkom! Groet, Karel
Link naar reactie
Mmmm, Als de router niet snel genoeg kan decoderen, lijkt mij dat een capaciteits probleem van de router. Mogelijk nieuwere firmware beschikbaar? Je hebt geen ellenlange sleutel gebruikt? Hoe langer de sleutel hoe meer tijd (ondanks dat we over milli seconden praten) er nodig is om te decoderen. Je kunt ook overwegen om netbios niet over dhcp van de router te laten lopen. Vraag bij tcp/ip, eigenschappen, geavanceerd, wins, netbios eigenschappen op en stel deze anders in. Het is uiteindelijk netbios wat bepaalt of je je werkgroep op naam kan benaderen. Toch sluit ik MTU nog niet helemaal uit :-)
Link naar reactie
Dag Peter, Dank voor je snelle reactie. Ik heb je advies volgt en voor draadloos netwerk bij eigenschappen, TCIP, geavanceerd in het tabblad wins de netbios ingesteld op netbios via TCIP laten lopen in plaats van over dhcp. Vervolgens heb ik in de WRT 350 N de draadloze netwerk beveliging weer ingeschakeld op WPA personal met AES. De sleutel was en is 13 posities lang en dat is toch niet teveel, he. Ik kan op het netwerk probleemloos inloggen. Vervolgens PC's uitgeschakeld > 30 sec stroonloos gezet en weer ingeschakeld. Beide pc's loggen probleemloos in en zien elkaar nu wel. Ik laat de zaak nu een paar uurtjes staan en kijk aan het eind van de middag of ik dan nog steeds beide PC's kan benaderen. De afloop laat ik hier weten. Groet, Karel
Link naar reactie
Hallo, Jammer maar na een uur gekeken en hetzelfde probleem was weer terug. Wel internet maar de PC's konden elkaar niet meer benaderen. Encryptie eraf en toen was alles weer dik voor mekaar. Kun je mij nog een hint voor een goede MTU optimizer geven? Google leverde wat veel hits op. Ik ga er morgen weer mee verder. Groet, Karel
Link naar reactie
Hallo Peter en anderen, Ik heb je adviezen gevolgd wat betreft MTU en een iets kortere sleutel. Ook dat hielp niet. Wat wel lijkt te helpen is beveiligen met WEP-encryptie in plaats van WPA; WEP staat er nu al een uur in en na dat uur zien de PC's elkaar nog steeds. Ik vind die beveiliging in combinatie met MAC-filtering, waarbij ik alleen mijn eigen apparaten toegang verleen tot het draadloos netwerk, vooralsnog voldoende en laat het daarbij voorlopig. Peter, dank voor je hulp en het meedenken! Groet, Karel
Link naar reactie
Daarvan ben ik me bewust maar in combinatie met MAC-filtering (het lijkt me belangrijker dat niemand zonder mijn voorkennis op mijn draadloos netwerk inbreekt dan dat iemand mijn signaal "afluistert") vind ik WEP en een correct functionerend draadloos netwerk beter dan een niet correct functionerend draadloos netwerk met WPA. In principe is natuurlijk alles (ook MAC-filtering) kraakbaar als je genoeg kennis en software in huis hebt maar, bijvoorbeeld, ook je huis kun je betrekkelijk simpel en betrouwbaar tegen amateur-inbrekers beveiligen maar niet tegen inbraak door beroepsinbrekers. Moraal van dit verhaal: in mijn geval gaan een N-netwerk en WPA vooralsnog niet samen. Karel
Link naar reactie
En nog een kleine aanvulling: zo juist ontdek ik dat met WEP encryptie de snelheid na een tijdje is teruggezakt van 300 Mbps en 216 Mbps naar 54 en 54 Mbps. Ik kan dus voortaan kiezen tussen WEP beveiliging en MAC-filtering en 54 Mbps en alleen MAC-Filtering en aanzienlijk meer snelheid tussen de PC's onderling. Voor het Internet verkeer (10 Mbps) maakt het niet veel uit. Ik weet nu wel waarom N ook wel N-draft wordt genoemd..... Karel
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...