Ga naar inhoud

Sitecom USB Printer Server LN-306 V2


anoniem

Aanbevolen berichten

Thuisnetwerk - via switch aangesloten: 4x windows XP SP2 PC's en USB Printer Server. Sitcom LN-306 V2. Aan deze USB Printerserver is aangesloten een HP 970Cxi Deskjet printer via USB interface. Als je deze printer rechtstreeks op een PC aansluit via de Par. poort of USB dan werkt dit goed. Het probleem is dat de PC waar de printer op is aangesloten moet worden aangezet als je wilt afdrukken. De oplossing was dus om in het Thuis LAN een USB Printerserver op te nemen. Op 1 PC de software geinstalleerd om de Printerserver te beheren. Op alle PC's speciale driver software geinstalleerd om de lpt poorten per PC te simuleren naar de USB Printerserver. Ik kan vanuit elke PC zien dat de printerserver is aangesloten. De printer is op elke PC software matig geinstalleerd om de support voor elke pc op de USB Printerserver te krijgen. Probleem: prints die aangemaakt worden, ook de test-print, wordt NIET op de printer HP970Cxi AFGEDRUKT. ==================================================================================================== Ik neem aan dat de HP970Cxi geen CAPT, GDI en / of PPA protocol gebruikt. Voor zover ik weet wordt alleen PCL gebruikt en zou het moeten werken. (van 1999; later heeft HP voor windowsXP de USB support geleverd). ==================================================================================================== De Printerserver is van Sitecom LN-306 V2. Heeft iemand enig idee waarom die printer niet werkt, en hoe ik dat kan oplossen. Op Sitecom website heb ik niets kunnen vinden. Tips welkom.
Link naar reactie
Het principe van de Sitecom LN-306 V2 is hetzelfde als in je link vermeld wordt. Bij de Sitecom LN-306 V2 wordt het eigenlijk allemaal automatisch ingesteld, althans dat zou moeten. Het kan ook handmatig gebeuren. Met Admin utility kan ik de status van de port waar de printer aan gekoppeld is opvragen. De HP970Cxi printer wordt herkend. =============================================== Ik heb RAW mode ingesteld staan voor de printer en mijn aanname is dat de printer protocollen CAPT, GDI en PPA niet van toepassing zijn voor deze printer. De LN-306 V2 support niet deze 3 protocollen. =============================================== Ook heb ik uni-directional en bi-directional uitgepreobeerd. =============================================== De printer aan de printer-server werkt nog niet. Op het USB printerserver is is de LED indicatie: 1. LAN: aan ------- = OK 2. Status: uit ----- = OK 3. Ready: aan ---- = OK Ik denk dat ik in de buurt van de oplossing zit, maar het werkt niet. Dus alle meldingen en signalen zijn OK. Alleen een testafdruk sturen of een gewone afdruk van een willekeurige PC lukt nog niet. Bedankt voor je reactie. Tips reacties welkom. Dank.
Link naar reactie
DHCP op de printserver staat uit, ik gebruik het default IP adres: 192.168.0.220/255.255.255.0. De printserver is gekoppeld aan een Edimax switch (die kan cat 5 X-wire en =-wire aan). De DNS/DHCP in de Modem/Router (ST510 Multimodem PCX) achter de switch naar ADSL toe deelt aan de PC's IP adressen uit 10.0.0.150-10.0.0.200. Als ik de printer aansluit op de PC's in het netwerk (dus lokaal aan een pc) dan werkt dat zonder problemen met USB en Par. poort. Ik neem aan dat de HP970Cxi geen gebruik maakt van het GDI, PPI en/of CAPT protocol. Deze protocollen zijn niet compatible met het gebruik van de meeste Printerservers. Bedankt voor de reactie. Tips welkom.
Link naar reactie
Dat ping idee was al goed, de tip om IP een IP adres in de range van de DNS van de router te nemen was ook heel leuk. Met IP 10.0.0.180 krijg ik met en zonder firewall aan, netjes een Ping-response in 2msec. Dit adres valt ook binnen het geldige bereik, het default adres wat voorgesteld wordt IP: 192.168.0.220 niet. Ik zou dan ook het vaste IP adres kunnen verwijderen en de adrestoewijzing aan de DNS in de router kunnen overlaten. Het vreemde is dat de beheerssoftware de printerserver met een vast IP adres 192.168.0.220 netjes laat zien, ook 10.0.0.180. Ik vraag me ook af of er broadcasts verstuurd worden. UDP out 34444, IP/UDP/TCP 34443 in/out broadcast UDP out 34444. Met de firewall uit zal je er geen last van hebben, met firewall aan (zonealarm) zul je dit misschien ook ergens op moeten geven (nog niet naar gekeken). In ieder geval kom ik vanuit de pc's steeds dichter bij de printer op de printerserver. HP970Cxi is hopelijk geen GDI, PPA of CAPT printer. Dat werkt niet. Bedankt voor de reacties, tips welkom.
Link naar reactie
Configuratie is nu aangepast. De toewijzing van het IP adres geschiedt via de DNS/DHCP in de ADSL router. Ik krijg bij Ping ook response terug op de adressen die zijn uitgedeeld, het Admin console laat echter hetzelfde resultaat zien. Ik de gegevens van de printer aangesloten aan de USB Printerserver uitlezen. Afdrukken lukt niet vanaf een willekeurige PC. Het pingen in de adres reeks 10.0.0.150-200 lukt nu dus. Dit is het enige verschil met het pingen op het default adres 192.168.0.220. Pingen gaf time-out. Echter het Admin console liet de gegevens van de printer zien. Ook de LED's op de server geven juiste indicatie. Openstaat: - Wordt er broadcasting gebruikt met UDP ? - Op alle PC's wordt bij de printer onder windowsXP aangegeven Port HP970CXI-P1. HP970CXI is de sharenaam die ik heb opgegeven voor de printer. - Uit de beschrijving kan ik niet opmaken of alle PC's dezelfde port moeten gebruiken, dus HP970CXI-P1. Alle PC's gebruiken hierbij ook dezelfde Queue naam lpt1. - Wat betekent in dit verband bij gebruik van een printerserver het begrip PORT ? - de aanname die ik doe is dat de HP970Cxi printer niet een printer is die CAPT, PPI of GDI protocol gebruikt voor afdrukken. Ik heb dat niet kunnen vinden. Printer is al wat ouder, heeft volledige windowsXP ondersteuning. Reacties en tips welkom, het werkt nog steeds net niet.... :wink:
Link naar reactie
[quote:bc89736ae5="DoeHetZelf"]Configuratie is nu aangepast. De toewijzing van het IP adres geschiedt via de DNS/DHCP in de ADSL router. Ik krijg bij Ping ook response terug op de adressen die zijn uitgedeeld, het Admin console laat echter hetzelfde resultaat zien. Ik de gegevens van de printer aangesloten aan de USB Printerserver uitlezen. Afdrukken lukt niet vanaf een willekeurige PC. Het pingen in de adres reeks 10.0.0.150-200 lukt nu dus. Dit is het enige verschil met het pingen op het default adres 192.168.0.220. Pingen gaf time-out. Echter het Admin console liet de gegevens van de printer zien. Ook de LED's op de server geven juiste indicatie. Openstaat: - Wordt er broadcasting gebruikt met UDP ? - Op alle PC's wordt bij de printer onder windowsXP aangegeven Port HP970CXI-P1. HP970CXI is de sharenaam die ik heb opgegeven voor de printer. - Uit de beschrijving kan ik niet opmaken of alle PC's dezelfde port moeten gebruiken, dus HP970CXI-P1. Alle PC's gebruiken hierbij ook dezelfde Queue naam lpt1. - Wat betekent in dit verband bij gebruik van een printerserver het begrip PORT ? - de aanname die ik doe is dat de HP970Cxi printer niet een printer is die CAPT, PPI of GDI protocol gebruikt voor afdrukken. Ik heb dat niet kunnen vinden. Printer is al wat ouder, heeft volledige windowsXP ondersteuning. Reacties en tips welkom, het werkt nog steeds net niet.... :wink:[/quote:bc89736ae5] Hum ik dacht altijd dat Poort bij TCP/IP printers (printservers) altijd standaard 9100 was... en dat met de sharename op de volgende manier te bereiken was: \\<Ip-adres>\Sharename\ misschien is dat nog een optie om te proberen... rechtstreeks benoemen zoals je bij een "normaal" gedeelde printer probeert... Volgens mij maakt het niet uit hoe oud de printer is... als de driver maar ondersteund wordt in windows... de printserver geeft alleen maar de printopdracht door, niets meer, niets minder... Succes...
Link naar reactie
@roy_startpag Die handleiding die je gaf was goed (zie eerder bericht) en dat gaf een duidelijk beeld van hoe de printerserver werkt. Heel simpel eigenlijk. Ik heb de handleiding gevolgd, die komt practisch overeen met die van Sitecom. Alleen bij Sitecom kun je als je de Printer Server Utilities doet, sneller doen, en daarna met de hand aanpassen. Die aanpassingen met de hand, zijn hetzelfde als volgens je handleiding. Ik heb alles zonder Windows firewall en zonder ZoneAlarm uitgeprobeerd. Door met vaste of dynamische adressen te werken wordt het probleem niet opgelost. De printer heeft de share-name van HP970CXI en zit op poort 1, de naam wordt daardoor HP970CXI-P1, je zou dan via lokatie \\HP970CXI-P1\ bij de printer moeten kunnen komen. De fout rapporten van windowsXP zijn dan ook beter en als er iets fout is wordt het vaak automatisch aangepast. Bedankt iedereen, tips nog steeds welkom.
Link naar reactie
De printer heeft als SHARED naam: HP970CXI. Als ik \\HP970CXI\ geef dan krijg ik netjes terug \\HP970CXI\P1 als printer. Ik kan dan een TEST print afdrukken en output uit de applicaties. Dit wordt dan een nieuwe printer, geimplementeerd via de printerserver. De Admin software van de USB Printersoftware ziet deze printer niet. \\HP970\P1 wordt door windowsXP gezien als printer van LAN Manager. Wat is aangetoond dat met dit protocol de printer aangesloten aan de USB Printerserver kan worden herkend en kan werken. Ik zal de Printerserver resetten, ook de software van alle PC's verwijderen en opnieuw de Printerserver met printer installeren op alle PC's. De Admin software van de Printerserver (beheerders software op 1 pc) laat alle informatie over de aangesloten printer en poort status zien. Zowel zonder als met firewall. Tips reacties welkom.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Als je de default poort naam voor de printer aan de server veranderd, dan wordt deze in het Admin programma aangegeven. Ook de IP adressen (vast en per DNS/DHCP) zijn te zien en te pingen. Het werkte niet omdat intern de eigen poortnaam de defaultnaam van de poort niet overschrijft. Het beste is de <default poortnaam> gebruiken als je het setup programma gebruikt, anders gaat het fout. Het is via een omweg eenvoudig aan te passen, maar dat is een ander verhaal.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...