Ga naar inhoud

UTP of BNC om internet te delen


anoniem

Aanbevolen berichten

Eerder postte ik een vraag over een draadloze verbinding tussen PC en oude (P75) laptop. Dit gaat waarschijnlijk geen succes worden en dus ga ik toch maar kabels trekken. Ik wil gebruik maken van 2 netwerkkaartjes in de host. Geen hubs, routers, switches en watnietmeer. Het volgende denk ik te weten: Voor een BNC opzet hoef ik alleen nog maar 1 extra PCI netwerkkaartje aan te schaffen (niet eens met coax aansluiting, want die heb ik al één). Connectors & teminators zijn aanwezig. Voor een UTP opzet is ook nog een nieuwe PCMCIA netwerkkaart nodig (nl. UTP). En voor allebei is natuurlijk een meter of 25 kabel nodig. Wat is nou verstandig, gelet op de kosten en gelet op moeilijkheid van aanleg. (ik weet nl niet hoe je van 25m coax een werkende netwerkkabel maakt)
Link naar reactie
[quote:2dd190821b="hobby-Bob"]Voor een BNC opzet hoef ik alleen nog maar 1 extra PCI netwerkkaartje aan te schaffen (niet eens met coax aansluiting, want die heb ik al één). Connectors & teminators zijn aanwezig.[/quote:2dd190821b] Ik begrijp dit niet volledig. Om BNC te kunnen gebruiken heb je tenminste 2 netwerkkaarten nodig die dat ondersteunen, BNC werkt dus met 50 Ohms coax kabel. UTP is een 8 adrig snoer. Wat voor aansluiting zit er nu op je laptop? Overigens zou ik alleen maar coax gebruiken als je de spullen hebt liggen. Als je moet (veel) moet investeren, dan zou ik toch echt kiezen voor UTP. Dat is zekerder voor de toekomst. Verder, als je een snelheid wil van 100MBit/s dan zul je zowiezo voor UTP moeten kiezen.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Hans, wat ik had was een BNC aansluiting op de laptop en een pci-kaartje met zowel BNC als UTP aansluiting. Hierop zat nu het ADSL modem. Het maakt e niet wat voor kaart erbij komt: eentje met alleen UTP, dan het modem naar die en de laptop op de kaart die ik al heb. Had de " nieuwe" kaart BNC dan kon daar de laptop meteen op.
Link naar reactie
Goed... ondertussen heb ik dus een netwerkje (werkend en wel). De verbinding tussen pc en laptop loopt via een coax kabel. Heb de FAQ's gelezen en de hele ochtend zitten prutzen om de internet verbinding te delen met ICS van w98se... vraag ik me langzamerhand af of het eigenlijk wel mogelijk is. (alle beschrijvingen gaan uit van UTP). <zucht>
Link naar reactie
[quote:30bf53ba8a="hobby-Bob"]Goed... ondertussen heb ik dus een netwerkje (werkend en wel). De verbinding tussen pc en laptop loopt via een coax kabel. Heb de FAQ's gelezen en de hele ochtend zitten prutzen om de internet verbinding te delen met ICS van w98se... vraag ik me langzamerhand af of het eigenlijk wel mogelijk is. (alle beschrijvingen gaan uit van UTP). <zucht>[/quote:30bf53ba8a]De verbinding alszodanig werkt inmiddels schrijf je. Wel, dat is het voornaamste. Dan MOET internetdelen ook lukken. Ongetwijfeld zul je weten dat daar een software-router voor nodig is, hetzij de bij Windows bijgeleverde Internetshare, of een aparte zoals b.v. Sygate. Maar er zijn ook legio andere. Volgens mij moet het daarmee lukken, en ben je niet afhankelijk van het type hardware. Die is immers in orde? Persoonlijk was mijn eigen ervaring met ICS van Windows ME negatief. De andere PC was een oudje met Windows 95, en op de een of andere manier wou dat niet lukken. Uiteindelijk heb ik met succes Sygate geïnstalleerd. Daarmee werkt het probleemloos. Jan de Boer
Link naar reactie
[quote:de3df0f395="hobby-Bob"]Heb de FAQ's gelezen en de hele ochtend zitten prutzen om de internet verbinding te delen met ICS van w98se... vraag ik me langzamerhand af of het eigenlijk wel mogelijk is. (alle beschrijvingen gaan uit van UTP).[/quote:de3df0f395] TJa, misschien iets voor mij om nog expliciet iets over coax toe te voegen aan mijn netwerkpagina. Een coax TCP/IP instellingen is overigens precies hetzelfde als de UTP instelling, dus voor WIndows is er geen verschil. Heel soms moet je een kaart expliciet configureren voor BNC (bv Linux en 3c509, Windows zoekt het iha zelf wel uit). Op zich kan je met de juiste spullen een coax en UTP netwerk gewoon koppelen. Ik gebruik daarvoor zelf een 8 poort hubje met een coax aansluiting.
Link naar reactie
Tja, het leek me ook wel logisch dat een TCP/IP verbinding een TCP/IP verbinding is, ongeacht over welk kabeltje dat het loopt. Maar wat ik logisch vind klopt helaas niet altijd met de praktijk. Maar goed ik heb nu AnalogX Proxy en ik kan internetten op de P75. Nou nog de email delen en synchroniseren maar dat gaat goed komen. Bedankt iedereen!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...