Ga naar inhoud

Harde schijven aan netwerk?


sellh

Aanbevolen berichten

Thuis heb ik de volgende opstelling gemaakt: In meterkast komt glasvezel internet binnen in KPN glasvezelmodem. Van daaruit gaat een cat5e kabel naar de slaapkamer, aangesloten op mijn router. Aan die router hangt een netwerkspeler en een externe harde schijf (Netgear Stora), waaraan via een USB hub nog eens 7 harde schijven met media (videobestanden) hangen. De router is via een cat5e kabel verbonden met een splitter in de huiskamer waaraan nog een mediaspeler, een desktop en een laptop verbonden. Met deze constructie kan ik op beide mediaspelers de media op de 7 harde schijven afspelen en de schijven ook benaderen op mijn computers (zodat ik er regelmatig nieuwe media op kan plaatsen). Het werkt.... maar met wat problemen: 1. De snelheid waarmee media op de schijven gekopieerd wordt vanaf mijn PC varieert, maar is overwegend erg traag (drie kwartier tot anderhalf uur voor 4GB) 2. Beide mediaspelers hebben erg veel tijd nodig om te verbinden met de harde schijven (zeker 3 tot 5 minuten). Is de verbinding er uiteindelijk, dan spelen de films overigens probleemloos af. Mij is al meerdere malen een NAS systeem geadviseerd. Maar dat is ontzettend duur voor 7 harde schijven. Indertijd is mij verteld dat de Netgear Stora als NAS fungeert in deze opstelling. Is er buiten een NAS systeem nog een andere oplossing denkbaar waarmee de schijven via mijn netwerk toegankelijk zijn, maar dan met wat hogere snelheid? Heb zelf het idee dat die 7 harde schijven het systeem overbelasten. Ik heb zitten denken aan een USB switch tussen de 7 harde schijven en de Netgear Stora, zodat er maar 1 harde schijf tegelijk benaderd wordt. Zou dat een oplossing kunnen zijn?
Link naar reactie
Zonder op jouw specifieke geval in te willen gaan is mijn ervaring met wat uitgebreidere netwerken dat er tussen de diverse apparaten (routers/switchen een NAS/mediaspelers) behoorlijke verschillen (kunnen) zitten qua prestaties in een netwerk alhoewel, in mijn geval, allemaal op gigabit-ethernet gebaseerd. Ik kan je derhalve enkel aanraden eens wat te proberen met goede andere spullen: ik kan je niet verklaren waar het in zit, dat is mogelijk iets dat te maken heeft met de gebruikte chipsets in de diverse apparaten, waar ik me nauwelijks in verdiept heb.
Link naar reactie
Heb zelf een vergelijkbaar netwerk. Hier zit er echter een laptop met Linux in het midden waaraan, d.m.v. een powered usb-hub, onnodig veel schijven hangen. Vanuit de laptop wordt alles gedeeld d.m.v. Samba. Niets geen uPnP of zo. Gewoon keihard delen! Toegang vanaf ieder ander stuk hardware. Helemaal geen dure nas nodig en behoorlijke snelheden! Probleem is echter dat je op internet geen begrijpbare handleiding zal vinden. En die van mij is te lang om hier te plaatsen. Als je 'm wilt moeten we er iets op verzinnen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...