Ga naar inhoud

Vraagje: Hoe kan ik een netwerk aanleggen tussen een 98/XP?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb hulp nodig. Ik probeer een thuis-netwerk aan te leggen tussen een computer met win 98 en een met win XP. Als netwerk kaart gebruik ik een Fast 10-100Mbps PCI ethernet card (misschien dat deze informatie helpt bij het beantwoorden van mijn vraag). Om de een of andere rede kan geen van beide computers de andere 'herkennen'. Ik heb de normale netwerk-wizard van win XP laten lopen, en heb een installatie-diskette voor de andere computer (met win 98 ) gemaakt. Helaas werkte dit dus niet. Wat doe ik fout? Weet iemand hoe ik een netwerk tussen win 98 en win XP kan maken? Alvast bedankt voor alle reacties (als ik die krijg ^_^).
Link naar reactie
Voor de aanleg van een netwerk met Windows XP en Windows 98 het volgende: Bekabeling: Tussen 2 PC's dien je een cross-kabel te gebruiken. Gebruik je een hub of switch, dan moet je standaard patch-kabels gebruiken. Gebruik je als Protocol TCP/IP: Bij Windows XP ga naar Configuratie/Lanverbinding Kies voor eigenschappen. Stel je IP adres en netmask in (bijv. 192.168.0.10 en 255.255.255.0) Controleer je identificatie: De werkgroepnaam moet gelijk zijjn aan die onder Windows 98. Bij Windows 98 Ga naar Instellingen/Configuratiescherm Kies Netwerk Indien het protocol TCP/IP niet aanwezig is, voeg dit dan toe (is een Standaard Microsoft protocol). Kies de TCP/IP van je netwerkadapter. Stel je IP adres en netmask in (bijv. 192.168.0.11 en 255.255.255.0) Het netmask is voor alle computers gelijk. Het IP-adres verschillend. sluit dit scherm en kies het tabblad identificatie. Vul daar dezelfde werkgroep in als bij XP. Start de Windows 98 machine opnieuw op. Houdt rekening met het volgende: Bij meerdere W98 machines in een netwerk met XP kan het gebeuren dat XP de Windows 98 machines pas zeer laat herkent. Hierover is in dit forum al eerder geschreven. De oplossing daarvoor kan je misschien gebruiken. Mijn voorkeur gaat uit naar het activeren van een WIN (naam-)server. Je kunt ook kiezen voor IPX/SPX, maar dat is niet het Windows standaard protocol. Bij IPX/SPX hoef je geen computer adressen in te stellen, maar wel een netwerk-adres. Deze moet voor alle machines gelijk zijn. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Mocht je vragen hebben, stel ze dan hier. Ik zal je graag verder helpen.
Link naar reactie
:cry: Het werkt nog steeds niet. Gedaan zoals U het heeft beschreven, maar het werkt nog steeds niet. De XP en de 98 computer herkennen elkaar niet. Ik heb alle mappen gedeelt maar geen enkele is op de andere computer zichtbaar (gebruikt gemaakt van de zoek-functie van windows). Kan het zijn dat het netwerk wel zou werken wanneer ik win XP eraf zou gooien en op beide computers win 98 zou zetten? Ik weet echt niet meer wat ik doen moet. Alvast bedankt!
Link naar reactie
Hardware ----------- Zorg ervoor dat de kabel die je gebruikt een crosskabel van 100 Mbit is (dus een cat 5 utp kabel heb je nodig) Als je de kabel aangesloten hebt, en je start de computers op kijk dan of de lichtjes op de netwerkkaarten branden. Check dit bij beide computers. Die lichtjes (ledjes) zitten bij de aansluiting. Is dit niet het geval probeer dan een andere kabel. Er kan b.v. een kink inzitten. De software -------------- Op de volgende sites staat stap voor stap uitgelegd hoe je een netwerk aanlegd: http://www.tweakers.net/reviews/171/6 (Windows configureren) http://www.tweakers.net/reviews/171/7 (Bestanden delen) Misschien is het makkelijk om het fff uit te printen en dan goed door te nemen. Wat Herman hier getypt heeft klopt helemaal. Maar op deze sites staat het uitgebreid uitgelegd. En misschien dat je er daardoor beter uitkomt. Het is niet nodig om Windows XP eraf te gooien. Je kunt makkelijk een netwerk aanleggen tussen verschillende windows-versies, daarvoor hoef je dus niet op elke PC dezelfde windows versie te hebben. Als je IP-nummers hebt toegevoegd aan je netwerkkaarten kun je fff kijken of de kaarten bereikbaar zijn. Dat doe je als volgt: Ga naar start -> uitvoeren -> typ daar: command.com <enter> en typ in die DOS-box: ping <ip-nr netwerkkaart> kijk of je antwoord krijgt. Je kunt daarna nog eventueel pingen naar het ip-nr van de andere netwerkkaart.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...