Ga naar inhoud

Netwerkje maken lukt niet...


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik probeer mijn 2 pc direct aanelkaar te verbinden met een crosscable: Win2000Prof en Win98. Heb er 2 netwerkkaarten ingezet en geinstalleerd. - Wat moet ik allemaal instellen ? Heb alle protocollen geinstalleerd, maar zien alleen zichzelf. Heb de Win98 volledig geshared. De workgroups zijn identiek op de PC's. De pc's hebben ook ieder een eigen naam. - Mij viel op dat bij de netwerkkaart-eigenschappen geen netwerkadres staat, is dat ok ? - Wat moet ik nog meer doen om de pc's met elkaar te laten communiceren ?
Link naar reactie
Als je over TCP/IP wilt communiceren, dan dienen beide PC een uniek (eigen) ip-adres te hebben, die in dezelfde range liggen. Bijvoorbeeld: PC1: 192.168.0.1 PC2: 192.168.0.2 Beide PC's moeten dan als subnetmask 255.255.255.0 hebben. Je kunt ook het NetBEUI protocol installeren (op beide PC's). deze heeft geen adressen of andere instellingen nodig. Hij kan echter ook niet het internet op. Het is voor een simpel netwerk wel voldoende.
Link naar reactie
Misschien help ik je door mijn instellingen te geven die het perfect doet. Op je win98/ME systeen heb je alles geshared. Wil je met 2 computers het internet op? Dan is het anders. Als je met het tcp/ip protocol werkt moet je op je win98 computer 192.168.0.1 instellen met als subnetmasker 255.255.255.0 en op je win2000 het ip-nummer 192.168.0.2 met hetzelfde subnetmask. Wil je echter shares benaderen die op je win2000 computer hebt staan, moet je ervoor zorgen dat je bij users (in configuratiescherm) de inlog naam van je win98 hebt staan. Anders kun je geen verbinding maken. Er zijn echter simpele oplossingen denkbaar. Als je met 2 computers het internet op wilt, moet je gewoon een DHCP router installeren. Die configureert alles dan voor je. Als je nog een vraag hebt. Kun je emailen of opnieuw reageren. Ik kan je hierbij wel helpen.
Link naar reactie
In principe hoef je alleen op elke PC een ip-adres en een subnetmask in te geven. Dit moet voldoende zijn (bij TCP/IP). Voor NetBEUI hoeft dit niet eens. Wel is het belangrijk om bij Windows 98 file and printer sharing aan te zetten. Anders wordt deze niet zichtbaar in de Network Neigborhood (dit kan overigens toch even duren voor de PC's elkaar zien). Als je aanlogt, vanuit win98, op de Win2000 prof, dan moet je je wel aanmelden met een username (en password) die rechten heeft op de Win2000 PC. Mochten trouwens de beide PC's in een andere workgroup zijn opgenomen, dan moet je iets verder zoeken. Je moet dan in de workgroups zoeken. In sommige gevallen is het trouwens makkelijker het pad naar de ander PC direct op te geven, door bijv. een mapping te maken. De notitatie is: \\computernaam\sharenaam. Succes.
Link naar reactie
[quote:1d80b32f46]Pardon Wiep en Dilbert ? Ik heb deze vraag hier gesteld, omdat ik juist alle docu etc heb gelezen !!! En daar niet verder mee kwam ! [/quote:1d80b32f46] Klinklare onzin. Het antwoord dat je nu gekregen hebt is overal terug te vinden. Maar laten we het hier maar bij houden.
Link naar reactie
Beantwoord eerst eens de volgende vraag: Waar haal jij het vandaan dat je mijn naam (Wiep) als Wieb schrijft? Het is heel moeilijk om mensen iets uit te leggen als ze zelf gaan nadenken hoe het anders kan. In je eerste bijdrage, waarmee je opent, schrijf je dat op Win98 alles geshared is. En Win2000 dan? Oké. we beginnen bij het begin. 1. maak op beide computers dezelfde gebruiker aan. Dat wil zeggen: zelfde naam en wachtwoord. Als dit zo is graag hier reageren, dan gaan we verder.
Link naar reactie
Als het goed is heb je op de win2000 computer op je bureaublad de snelkoppeling netwerk staan. klik maar aan met de rechtermuisknop, daarna properties/eigenschappen en vertel me even wat je ziet staan..... Als het goed is staat er "nieuwe verbinding maken" en 2(twee) incoontjes van een netwerk. klopt dat?
Link naar reactie
Heel goed. Die local area geef je de naam van je tweede computer. Is niet verplicht maar dan hou je de boel makkelijker uit elkaar. Vervolgens dubbelklikken op die verbinding. Dan zie je verzonden en ontvangen staan. Wanneer (één van) beide op nul of misschien 1 staat wil ik dat graag weten, maar zeker ook als die getallen hoger zijn.... Wat voor waarden geven ze weer?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...