Ga naar inhoud

Opstellings- en bekabelingsvraagje !!!


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste lezer, Ik ben aan het verbouwen en kan nu dus de meest ideale opstelling en bekabeling maken. Ik heb een kabelmodem, een router, 2 tv-aansl. en 2 pc's. aan te leggen. Echter 1 pc en 1 tv liggen 60 meter bij het aansluitingspunt van de kabel vandaan. Het lijkt mij dat ik de kabelmodem en router zo dicht mogelijk bij de kabelaansluiting plaats en een coax(voor tv alleen) en een UTP-kabel helemaal naar achteren leg. Wie kan me vertellen waar ik allemaal op moet letten, want ik kan NIET meer bij de kabels als het eenmaal ligt. Moet ik een speciale soort UTP-kabel of is gewoon cat.5 voldoende? Wie helpt me opweg?? Alvast bedank voor de moeite... ROB V
Link naar reactie
60 meter??? Hoe groot is dat huis van je? Kabelmodem inderdaad zo dicht mogelijk bij de aansluiting om de coax zo kort mogelijk te houden. Hou je een router (computer of mini kastje?) en 2 computers over. Kan moeilijk zeggen hoe je het moet leggen. Als je met een hub werkt zou ik die zo centraal mogelijk plaatsen. Zo dat alle kabels zo kort mogelijk zijn en ook evt. uitbreiding van het aantal computers mogelijk is. Die TV-kabel kun je naast je UTP leggen, maar heeft verder niets met die computers te maken. Als je toch aan het verbouwen bent heb ik nog wel een tip voor je. Dit huis hier waar ik woon is al oud en het elektisch en zo is een ramp. Moest vorig jaar een kabel van kelder naar boven hebben. Enige oplossing was buitenlangs.... Alles is hier massief baksteen. -> Zorg ervoor dat er als het kan hier en daar lege buizen liggen waar makkelijk een kabel door te trekken is. Als je je utpkabel langs stroomdraden gaat leggen kan het nuttig zijn om STPkabel te leggen. Daar zit een extra laagje folie omheen. Maar ik denk niet dat dat echt nodig zal zijn.
Link naar reactie
Het is niet ZO'N groot huis. maar van de voorgevel van het huis tot aan het 'tuinhuisje' is zo'n 60 meter kabel nodig (bochten en langs muren omhoog meegerekend). Ik heb een router-kastje, dus geen extra computer. Er gaat ook een 380Volt-kabel naar achteren. De netwerkkabel zal er vlaknaast (in een andere buis) gaan lopen. Levert dit misschien problemen op?) Rob
Link naar reactie
Je UTPkabel langs 380 volt leggen zal de prestaties zeker niet bevorderen. Als ik jou was zou ik bij een computerzaak in de buurt eens vragen. Of iemand hier moet weten of het nodig is om een STPkabel te leggen. Ik zou niet weten hoe duur die dingen zijn, maar als het maar ietjes duurder is zou ik dan die STP voor de zekerheid maar nemen. Ga je terwijl je aan het klussen bent internetten of zo? (tuinhuisje en 380V..)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...